Ο πρόεδρος της επιτροπής Ocean Hull της IUMI Ηλίας Τσακίρης μιλώντας στο Λονδίνο υπογράμμισε την ανάγκη για ανθεκτικότητα και καινοτομία εν μέσω απειλών στην αλυσίδα εφοδιασμού και ενεργειακής μετάβασης
Κάλεσε τους ναυτασφαλιστές να υιοθετήσουν μια δυναμική, ευέλικτη και βασισμένη σε απρόβλεπτες καταστάσεις προσέγγιση των δραστηριοτήτων του, εάν θέλουν να πλοηγηθούν με ασφάλεια σε ένα νέο, ασταθές τοπίο, όπου η διατάραξη των αλυσίδων εφοδιασμού γίνεται κανόνας.
Σύμφωνα με τον Ηλία Τσακίρη, πρόεδρο της Επιτροπής Ocean Hull της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI), ο τομέας των θαλάσσιων ασφαλίσεων πρέπει να ενισχύσει την ανθεκτικότητά του και να αγκαλιάσει την καινοτομία μπροστά σε μια σειρά νέων και αναπτυσσόμενων κινδύνων.
Μιλώντας στην εκδήλωση Marine Insurance London 2024, ο κ. Τσακίρης ανέφερε την επιδημία του Covid-19 ως ένα κάλεσμα αφύπνισης για τον επιχειρηματικό κόσμο να αναγνωρίσει την ευθραυστότητα των εφοδιαστικών αλυσίδων και την πραγματικότητα ότι “οι καταιγίδες μπορούν να έρθουν από το πουθενά”. Έκτοτε, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι επακόλουθες κυρώσεις και άλλες γεωπολιτικές αναταραχές έχουν απλώς ενισχύσει το μάθημα ότι για έναν κλάδο μεταφορών που έχει συνηθίσει σε μια νοοτροπία “just-in-time”, είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να υπάρχουν στρατηγικές “just-in-case”.
“Οι παραδοσιακές εμπορικές μας διαδρομές δεν είναι πλέον ασφαλείς και οι αλυσίδες εφοδιασμού θα αντιμετωπίσουν προκλήσεις μεγαλύτερες από αυτές που αντιμετώπισαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας”, δήλωσε στο συνέδριο. “Το συμπέρασμα είναι ότι οι κίνδυνοι είναι άφθονοι και ο μετασχηματισμός στο μοντέλο “just-in-case” είναι η μόνη επιλογή για τις εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των ασφαλιστών, που επιδιώκουν να δραστηριοποιηθούν σε αυτό το περιβάλλον”.
Καθώς η εμπιστοσύνη και η αξιοπιστία αποκτούν σταδιακά μεγαλύτερη σημασία, οι πρακτικές διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας προσαρμόζονται ήδη με πολλούς μεγάλους κατασκευαστές να έχουν προχωρήσει σε φιλική, σχεδόν ή εκ νέου μεταφορά των δραστηριοτήτων τους. Τέτοιες στρατηγικές έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές, υποστήριξε ο κ. Τσακίρης.
Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό για τους ασφαλιστές να παρακολουθούν τις αλλαγές που συμβαίνουν στην ενεργειακή μετάβαση του κλάδου, καθώς η ναυτιλία προσπαθεί να επιτύχει τον στόχο της μηδενικής εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, δήλωσε ο κ. Τσακίρης. Υπάρχει ανάγκη για καινοτόμες υποδομές και ρυθμιστικά κίνητρα για τη διευκόλυνση αυτής της μετάβασης, η οποία θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη λειτουργική εφοδιαστική και στις δομές κόστους του κλάδου.
Ο κ. Τσακίρης εντόπισε μια πληθώρα διαφορετικών τομέων κινδύνου που αντιμετωπίζουν οι ασφαλιστές του κλάδου, με προκλήσεις που κυμαίνονται από τον αυξημένο χρόνο αδράνειας και τις εκτροπές δρομολογίων έως τα τρωτά σημεία της κυβερνοασφάλειας και τις πολυπλοκότητες της κανονιστικής συμμόρφωσης. Η προσοχή στις ψηφιακές λύσεις, οι βιώσιμες πρωτοβουλίες και η στρατηγική διαφοροποίηση είναι απαραίτητες για τον αποτελεσματικό μετριασμό της σειράς των κινδύνων, υποστήριξε.
“Ο δρόμος προς τα εμπρός” για τους ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών ήταν η ανάπτυξη μιας ολιστικής προσέγγισης που ενσωματώνει την τεχνολογική επιδεξιότητα, την πελατοκεντρική καινοτομία, μια προληπτική πολιτική απέναντι στις αναδυόμενες ανάγκες και τη δέσμευση για βιωσιμότητα. Σύμφωνα με τον κ. Τσακίρη η αξία της συνεχούς μάθησης, της προσαρμοστικότητας και της συνεργασίας δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί. “Σε έναν κόσμο όπου οι καθιερωμένες παραδοχές αμφισβητούνται συνεχώς και οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις υπόσχονται να φέρουν επανάσταση στους κλάδους, η ακινησία δεν αποτελεί επιλογή”, δήλωσε.