Δύο εβδομάδες συζητήσεων στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) ολοκληρώθηκαν σήμερα με μία ξεκάθαρη πλειοψηφία χωρών να τάσσονται υπέρ της υιοθέτησης του πρώτου παγκόσμιου φόρου στις εκπομπές άνθρακα, όπως μεταδίδει το CNBC.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία ευθύνεται για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Συνολικά 34 χώρες (τόσο υψηλού όσο και χαμηλού εισοδήματος) τάχθηκαν υπέρ της επιβολής ενός φόρου σε διεθνές επίπεδο, με τη στήριξη στην ιδέα να έχει ενισχυθεί αισθητά σε σχέση με τον προηγούμενο γύρο συζητήσεων το 2023.
Πρόκειται για πρόταση που στηρίζει η Ελλάδα και συνολικά η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως επίσης και ο Καναδάς. Είναι σημαντικό πως έχει τη στήριξη χωρών Καραϊβικής, Ειρηνικού και Αφρικής.
Οι υπέρμαχοι της ιδέας σχολίασαν στο CNBC πως αναπτύσσεται ένα πολύ θετικό μομέντουμ, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχουν πλέον αυξημένες πιθανότητες να τη δούμε να υιοθετείται επισήμως από τον IMO την επόμενη χρονιά.
Η νέα στρατηγική
Ο τελευταίος αυτός γύρος συνομιλιών σηματοδοτεί την πρώτη συνεδρίαση του IMO από τότε που οι δυνάμεις της ναυτιλίας συμφώνησαν σε μία νέα στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα τον περασμένο Ιούλιο.
Η αναθεωρημένη πολιτική, που υποστηρίζεται από 175 χώρες, στοχεύει να μειώσει τις εκπομπές από τη ναυτιλία κατά 30% έως το 2030, κατά τουλάχιστον 70% έως το 2040 και να φτάσει στο «καθαρό μηδέν» μέχρι τα μέσα του αιώνα.
Ως μέρος αυτής της συμφωνίας, ο ΙΜΟ συμφώνησε να εφαρμόσει κάποιας μορφής φόρο στις εκπομπές από το 2025, επιδιώκοντας να συμβάλει στην κάλυψη του χάσματος τιμών μεταξύ των ορυκτών καυσίμων και της πράσινης ενέργειας και να χρησιμοποιήσει τα έσοδα που παράγονται για τη χρηματοδότηση μιας δίκαιης μετάβασης. Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες προτάσεις για την ενσωμάτωση μιας πιθανής συεισφοράς ως μέρος άλλων μέτρων.
Η θέση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Στην ετήσια έκθεσή της η ΕΕΕ επισημαίνει ότι υποστηρίζει την πρόταση της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας για ένα σύστημα “Fund and Reward”.
«Ο μηχανισμός “Fund and Reward” θα χρηματοδοτείται από μια υποχρεωτική συνεισφορά των πλοίων βασισμένη σε ανά τόνο εκπεμπόμενου CO₂ που θα αποδίδεται σε ένα ταμείο του ΙΜΟ, όπως έχει προτείνει το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο (ICS). Θα παρέχει, δε, αντικίνητρα στα πλοία που εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα και θα επιβραβεύει εκείνα που χρησιμοποιούν καύσιμα και τεχνολογίες που περιορίζουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Ένα τεχνικό παγκόσμιο πρότυπο καυσίμου (Global Fuel Standard), παρόμοιας εφαρμογής με τον Κανονισμό του ΙΜΟ για τη μέγιστη περιεκτικότητα θείου στα ναυτιλιακά καύσιμα (ΙΜΟ 2020), είναι απαραίτητο να συμπληρώσει το οικονομικό μέτρο και να ελαχιστοποιήσει το διοικητικό βάρος ιδίως για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜΜΕ)» αναφέρει χαρακτηριστικά.