Skip to main content

«Bullish» για τα ναύλα σε tankers και LPGs

Πώς βλέπουν την αγορά οι Έλληνες πλοιοκτήτες με εισηγμένες εταιρείες στη Νέα Υόρκη

«Bullish» εκτιμήσεις για την πορεία των ναύλων των tankers διατυπώνουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες με εταιρείες εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο, εστιάζοντας στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στη χαμηλή ανάπτυξη του στόλου.

Αισιόδοξοι είναι όμως και οι επικεφαλής των ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στην αγορά των LPG carriers, η οποία σημειώνει ένα εντυπωσιακό ανοδικό ράλι τις τελευταίες εβδομάδες. Όλες οι εκτιμήσεις διατυπώθηκαν στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων που δημοσίευσαν πρόσφατα οι εταιρείες για το τέταρτο τρίμηνο του 2023.

Ιδιαίτερη αναφορά στις διαταραχές που προκαλούν στο εμπόριο οι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή έκανε η Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και CEO μιας εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εισηγμένων στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, της Navios Maritime Partners.

Εστιάζοντας στα δεξαμενόπλοια, η εισηγμένη παρουσίασε στοιχεία τα οποία υποδεικνύουν ότι οι μεταβολές στα εμπορικά πρότυπα θα οδηγήσουν σε αύξηση της ζήτησης ανά τονομίλια για tankers μεταφοράς αργού πετρελαίου κατά 4,1% το 2024. Στα product tankers, η αντίστοιχη ανάπτυξη αναμένεται να φτάσει το 7,3% φέτος.

«Εκτιμούμε ότι το ισχυρό περιβάλλον αγοράς στα δεξαμενόπλοια θα είναι βιώσιμο και το 2024» σχολίασε από την πλευρά του ο CEO της Performance Shipping, Ανδρέας Μιχαλόπουλος.

Στην παρουσίαση της ναυτιλιακής, συμφερόντων της οικογένειας Παληού, με επικεφαλής την πρόεδρο του Δ.Σ., Αλίκη Παληού, τονίστηκε ότι η ζήτηση θα στηριχθεί φέτος από τη σταθερή ανάπτυξη του παγκόσμιου όγκου εμπορίου αργού πετρελαίου σε συνδυασμό με την πολύ περιορισμένη αύξηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων.

Στα στοιχεία που παρουσίασε φαίνεται πως η προσφορά του στόλου των tankers σε όρους dwt αναμένεται να αναπτυχθεί κατά μόλις 0,6% φέτος και 1,4% το 2025.

«Την ίδια ώρα, έχουν αρχίσει να αλλάζουν οι εμπορικές ροές, ως αποτέλεσμα των διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα, αυξάνοντας τις μέσες αποστάσεις που διανύουν τα πλοία» συμπλήρωσε η εταιρεία.

Tο μέγεθος της διόγκωσης των αποστάσεων ποσοτικοποίησε η Okeanis Eco Tankers. Όπως επεσήμανε σε σχετική παρουσίαση, οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα και οι εκτροπές στο Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας επιφέρουν σχεδόν 40% μακρινότερα ταξίδια, ενισχύοντας τη ζήτηση κυρίως για suezmaxes και aframaxes, αλλά και για υπερδεξαμενόπλοια (VLCCs).

Το βιβλίο παραγγελιών

Στο πεδίο της προσφοράς, πέρα από πολύ χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, στο οποίο στέκονται με την πρώτη ευκαιρία όλοι οι «παίκτες» του κλάδου, η ναυτιλιακή δίνει έμφαση και στον διαρκώς γηράσκοντα στόλο και τον αντίκτυπο που θα έχει αυτό στην ανακύκλωση πλοίων τα επόμενα χρόνια.

Ευοίωνες προοπτικές στα δεξαμενόπλοια και δη σε αυτά που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου «βλέπει» για φέτος η Pyxis Tankers, η οποία ειδικεύεται στην εν λόγω αγορά. Ο πρόεδρος και CEO της εισηγμένης, Βαλέντιος Βαλεντής, εκτιμά ότι θα συνεχιστεί η σταθερή ζήτηση μεταφοράς φορτίων διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου διά θαλάσσης, ενώ το βιβλίο παραγγελιών εξακολουθεί να είναι διαχειρίσιμο.

Πέρα από τις διαταραχές που προκαλούν οι πόλεμοι, ο πλοιοκτήτης στέκεται και στις περιορισμένες διελεύσεις πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, γεγονός επίσης ενισχυτικό για την αγορά. Σύμφωνα με τον ίδιο, στο πεδίο της προσφοράς, ο στόλος των MR2 tankers θα αναπτυχθεί κατά μόλις 2% φέτος.

Οι οδηγοί στο LPG

Μιας και αναφερθήκαμε στη Διώρυγα του Παναμά, δεν μπορεί να μη γίνει λόγος για τον πολύ σημαντικό αντίκτυπο της κατάστασης εκεί στην αγορά των LPG carriers.

Όπως είπε η διοίκηση της Dorian LPG, συμφερόντων Γιάννη Χατζηπατέρα στο πρόσφατο call με τους αναλυτές, το τελευταίο τρίμηνο του 2023 καταγράφηκαν ρεκόρ στα ναύλα για τα VLGCs, τα μεγάλα μεγέθη του κλάδου. Κύριος οδηγός αυτού του ράλι ήταν οι συνθήκες στον Παναμά και οι συνεπακόλουθες αποφάσεις αναδρομολόγησης των πλοίων που αυξάνουν τα τονομίλια.

Αρκετά πλοία επέλεξαν την εναλλακτική του Σουέζ, αλλά η αυξανόμενη απειλή των Χούθι κατέστησε αυτή τη λύση βραχύβια και αρκετά VLGCs στράφηκαν τελικά στη μακρινότερη διαδρομή από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Οι μαζικές παραδόσεις containerships και LNG carriers από τα ναυπηγεία, πλοία τα οποία έχουν προτεραιότητα στον Παναμά, αναμένεται ότι θα διατηρήσουν τις συνθήκες συμφόρησης στο κανάλι.

Στα του εμπορίου, ξεχωρίζουν οι εξαγωγές – ρεκόρ από τις ΗΠΑ στη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του 2023, σημειώνοντας ανάπτυξη 14% σε ετήσια βάση.

Με όλα αυτά τα δεδομένα, η διοίκηση της Dorian LPG παραμένει αισιόδοξη για τις μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς, αναγνωρίζοντας, βέβαια, την παρουσία μίας βραχυπρόθεσμης μεταβλητότητας.

Όσο για τα μεσαίου και μικρότερου μεγέθους LPG carriers (Handy and MGC), η StealthGas του Χάρη Βαφειά εκτιμά ότι στη ζυγαριά των προοπτικών οι θετικοί παράγοντες υπερτερούν των αρνητικών.

Ενδιαφέρουσες ήταν οι αναφορές του πλοιοκτήτη στις προοπτικές της ζήτησης σε Ινδία και Κίνα, δύο εκ των μεγαλύτερων εισαγωγέων διεθνώς. Όπως είπε, οι εισαγωγές της Ινδίας ξεπέρασαν τα 18 εκατ. τόνους το 2023, ενώ διατυπώνονται εκτιμήσεις για περαιτέρω αυξήσεις φέτος.

«Η Ινδία είναι μία αναπτυσσόμενη οικονομία, όπου το 45% της ζήτησης για LPG αφορά οικιακή χρήση. Και εν όψει εκλογών, η κυβέρνηση στηρίζει της επιδοτήσεις για LPG, καταργώντας τους εισαγωγικούς δασμούς» σχολίασε.

Σημαντική ήταν και η ανάπτυξη στο εμπόριο της Κίνας, η οποία εισήγαγε 31 εκατ. τόνους το 2023, σημειώνοντας αύξηση 24% σε ετήσια βάση.

Όσο για την ανάπτυξη του στόλου, ο κ. Βαφειάς σημείωσε ότι στα μικρά pressurized πλοία οι προοπτικές μοιάζουν υποσχόμενες, καθώς σχεδόν το ένα τρίτο έχει ξεπεράσει τα 20 χρόνια ζωής και παρότι η δραστηριότητα ανακύκλωσης είναι περιορισμένη, ελάχιστα πλοία τίθενται υπό παραγγελία.

Στα LPGCs τύπου handysize, μόνο πέντε πλοία θα παραδοθούν την επόμενη διετία. Τέλος, στα MGC τύπου
πλοία, παρότι το βιβλίο παραγγελιών φτάνει περίπου το 20% του στόλου, ο πλοιοκτήτης είπε ότι η ζήτηση γι’ αυτό το τονάζ έχει αποδειχθεί ανθεκτική.