Ήταν πρωινές ώρες της Τετάρτης όταν η ελληνική φρεγάτα «Ύδρα» έβαλε με πυροβόλο κατά δύο UAVs που απειλούσαν εμπορικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν, σηματοδοτώντας έτσι την πρώτη εμπλοκή της στο πλαίσιο της επιχείρησης «Ασπίδες». Στόχος της ευρωπαϊκής επιχείρησης είναι η προστασία εμπορικών πλοίων, εν μέσω της κλιμάκωσης των επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
«Ζώνη κινδύνου»
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, ο οποίος είχε βρεθεί την περασμένη Δευτέρα στη φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, είχε αναγνωρίσει απευθυνόμενος προς το πλήρωμα πως πρόκειται για «ζώνη κινδύνου» σημειώνοντας τη σημασία της αποστολής που στοχεύει στην υπεράσπιση – όπως είπε – των εθνικών συμφερόντων.
Με ιδιαίτερη τιμή βρέθηκα συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Δημήτριο Χούπη και τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Δημήτριο Ελευθέριο Κατάρα ΠΝ στην φρεγάτα «Ύδρα», που περιπολεί στον κόλπο του Άντεν, στο πλαίσιο της @EUNAVFORASPIDES, προστατεύοντας τα εθνικά μας συμφέροντα σε… pic.twitter.com/t0lIwuUwCL
— Nikos Dendias (@NikosDendias) March 11, 2024
Την αναγκαιότητα της αποστολής, την επικινδυνότητα και τις δυσκολίες της υπογράμμισε και ο υποναύαρχος ε.α. και μέλος του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών, Βασίλης Πολίτης μιλώντας στο κανάλι της Ναυτεμπορικής.
Όπως τόνισε, «η Ελλάδα είναι ένα μεγάλο ναυτικό κράτος», με χιλιάδες εμπορικά πλοία, «άρα έπρεπε να πάρει μέρος σε αυτές τις επιχειρήσεις». Παρατήρησε ωστόσο πως το πολεμικό ναυτικό δεν συμβαδίζει με τα νεότευκτα εμπορικά πλοία, καθώς οι φρεγάτες δεν είναι τόσο καινούριες, προσθέτοντας πως η φρεγάτα Ύδρα καθελκύθηκε το 1991 και χρειάστηκε «να γίνουν κάποιες μετασκευές ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στην επιχείρηση».
Αναφερόμενος στη σημερινή εμπλοκή της φρεγάτας ο υποναύαρχος ε.α. σημείωσε πως «είχαμε μία επίθεση που θα μπορούσε να είναι ίσως και σοβαρή». Όπως είπε, «η ελληνική φρεγάτα μαζί τη γερμανική, βρισκόταν ανοιχτά από το λιμάνι της Χοντέιντα, περιμένοντας εμπορικά πλοία που θα δημιουργούσαν ένα κονβόι. Έχουμε δημιουργήσει έναν διάδρομο, όπως είχε γίνει παλιότερα και με την πειρατεία. Συνοδεύονται τα εμπορικά πλοία μέχρι το τέλος της διαδρομής όπου θα τα έπαιρνε η ιταλική φρεγάτα με τη γαλλική».
Σε «κόκκινο συναγερμό»
Ο κ. Πολίτης εκτίμησε πως και τους επόμενους τρεις μήνες κατά τους οποίους θα συμμετέχει η φρεγάτα στην επιχείρηση θα βρίσκεται σε «κόκκινο συναγερμό». «Θα έχουμε έναν ‘κόκκινο’ συναγερμό – όπως λέμε και στο Πολεμικό Ναυτικό – που θα είναι επίπονο για το πλήρωμα να είναι συνεχώς σε εγρήγορση» ανέφερε.
«Είναι μία επικίνδυνη επιχείρηση»
Υπογράμμισε παράλληλα την επικινδυνότητα της αποστολής. «Επειδή έχει τύχει να συμμετέχω με τη φρεγάτα ‘Λήμνος’ όταν γινόταν ο πόλεμος στον Περσικό Κόλπο είναι μία επικίνδυνη επιχείρηση. Αυτή τη στιγμή έχουμε συνεχώς καθεστώς απειλής. Έχουμε μία συνεχή απειλή. Οι Χούθι έχουν στοχοποιήσει και τα τέσσερα πλοία και τις τέσσερις χώρες».
Υπενθύμισε πάντως πως «το 1/3 των εμπορικών πλοίων που διέρχονται πηγαίνοντας προς τη διώρυγα του Σουέζ είναι ελληνικής ιδιοκτησίας», άρα – όπως τόνισε – έπρεπε να υπάρχει μία ελληνική φρεγάτα στην περιοχή.
«Η επιχείρηση είναι επικίνδυνη. Οι άνθρωποι που πήγαν εκεί έχουν ηθικό υψηλό» πρόσθεσε, ενώ έκανε ειδική αναφορά και στα μισθολογικά του πληρώματος.
«Ίσως να μην το ξέρει ο κόσμος ότι ένας κυβερνήτης φρεγάτας δεν παίρνει παραπάνω από 1.600 – 1.700 ευρώ. Καταλαβαίνετε ότι το θέμα το οικονομικό είναι πολύ σημαντικό. Λύθηκε κατά κάποιο τρόπο, δόθηκε κάποιο επίδομα για τις μέρες συμμετοχής του πληρώματος, αλλά πρέπει κάποια στιγμή οι ελληνικές κυβερνήσεις να σταθούν στο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικότερα των πλοίων αυτών που συμμετέχουν σε πολεμικές επιχειρήσεις» τόνισε.
naftemporiki.gr