Σύμφωνα με ενημέρωση του υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη, προς τους ναυτιλιακούς δημοσιογράφους, η ελληνική πλευρά βρίσκεται σε συνεχείς συζητήσεις προκειμένου να συγκεντρώσει κεφάλαια, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για την πράσινη μετάβαση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Στυλιανίδης, τα ευρωπαϊκά ταμεία από όπου μπορούν να αντληθούν κεφάλαια είναι πολλά.
Ωστόσο δεν μπορεί να δώσει συγκεκριμένες λεπτομέρειες αφού οι ζυμώσεις είναι σε εξέλιξη, αλλά εκτιμά ότι στην πορεία θα προστίθενται κεφάλαια.
Ένα δεύτερο σημείο που αφορά την ακτοπλοΐα, και θεωρείτε πολύ σημαντικό, είναι ότι στην Ευρώπη σήμερα έχουν κατανοήσει ότι η τεχνολογία δεν έχει προχωρήσει, όσο αρχικά θεωρούσαν όλοι, ώστε να είναι εφικτή η άμεση μετάβαση σε πλοία με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Σε επίπεδο Βρυξελλών έχουν αποδεχθεί σήμερα ότι τα πλοία της ακτοπλοίας θα μπορούν να χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα μέχρι και 5% και τα οποία θα χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά Ταμεία.
Μέχρι πρόσφατα η γραφειοκρατία των Βρυξελών κρατούσε αυστηρή θέση, υπέρ της χρηματοδότησης πλοίων που θα χρησιμοποιούν 100% καύσιμα μηδενικών εκπομπών.
Γεγονός που απέδωσε ο κ υπουργός στις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης, αφού η Ελλάδα πρέπει να εξυπηρετεί τις μεταφορικές ανάγκες εκατοντάδων νησιών.
Όσον αφορά τη χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας για την μετάβαση στην πράσινη μετάβαση θα χρησιμοποιηθούν τρεις βασικές πηγές.
Το ΕΣΠΑ, που υπάρχει ήδη ένα κονδύλι 80 εκατ. και αυτό μπορεί όπως υπογράμμισε ο υπουργός να φτάσει ακόμα και τα 400 εκατ. ευρώ με την συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων και τα οποία θα διατεθούν κυρίως για πλοία που θα εξυπηρετούν τις άγονες γραμμές. Από το ταμείο Ανάκαμψης και το Innovation Fund θα χρηματοδοτηθούν κυρίως μεγάλες εταιρείες.
Όπως όμως υπογράμμισε οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα τέσσερα με πέντε χρόνια και στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Το υπουργείο είναι σε φάση κατάρτισης ενός σχεδίου για τα ελληνικά ναυπηγεία, ενώ προωθεί και ένα πρόγραμμα για τοποθέτηση συστημάτων cold ironing σε 10 ελληνικά λιμάνια προϋπολογισμού περίπου 180 εκατ. με 200 εκατ. ευρώ.