Αντιμέτωπη με μία «τέλεια καταιγίδα» είναι σήμερα η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, καθώς οι Χούθι εντατικοποιούν τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ ιδιαίτερα ενισχυμένοι εμφανίζονται ξανά μετά από χρόνια οι Σομαλοί πειρατές στον Ινδικό Ωκεανό.
Αυτό επισημαίνει στη «Ν» εκπρόσωπος της ελληνικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας ασφάλειας LSS SAPU (Special Anti Piracy Unit).
Το χτύπημα στο φορτηγό πλοίο True Confidence στον Κόλπο του Άντεν, κατά το οποίο τρεις ναυτικοί έχασαν τη ζωή τους, ήταν και το πιο σοβαρό περιστατικό από τότε που οι αντάρτες της Υεμένης ξεκίνησαν τις επιθέσεις κατά της εμπορικής ναυτιλίας.
Την ίδια ώρα, οι Σομαλοί πειρατές, όπως λέει η ίδια πηγή, κατέλαβαν μέσα στην εβδομάδα ένα ακόμη αλιευτικό για να επιχειρούν στην περιοχή.
Σύμφωνα με ενημέρωση που διενεργήθηκε τον περασμένο μήνα από την EUNavfor Atalanta, μία υπηρεσία πολεμικού ναυτικού της Ε.Ε., υπεύθυνη για τη θαλάσσια ασφάλεια στην ακτή της Ανατολικής Αφρικής, τουλάχιστον 14 πλοία αντιμετώπισαν πειρατική επίθεση, από τα τέλη Νοεμβρίου, στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας.
Μάλιστα, σε δύο περιστατικά οι Σομαλοί κατέσχεσαν τα πλοία, στην πρώτη τέτοια ενέργεια έπειτα από επτά χρόνια.
Χρησιμοποιώντας τα αλιευτικά, στα οποία τοποθετούνται περίπου 20-30 άντρες, οι εν λόγω πειρατές έχουν ένα βεληνεκές επίθεσης άνω των 1.000 ναυτικών μιλίων στην περιοχή, αναφέρει ο εκπρόσωπος της LSSSAPU, συμπληρώνοντας ότι η αγριότητα της δράσης τους, με ομηρίες πληρωμάτων, καθιστά προτεραιότητα την άμεση κινητοποίηση των εθνών για τον περιορισμό της απειλής.
Αντιμετώπιση στην ξηρά
Οι επιθέσεις των Χούθι τελευταία έχουν επεκταθεί, πέραν της Νότιας Ερυθράς Θάλασσας, που ήταν ο βασικός τους στόχος, και στον Κόλπο του Άντεν, ενώ εντύπωση προκαλεί ο προηγμένος εξοπλισμός τους. Πύραυλοι και drones απειλούν τα πλοία της εμπορικής ναυτιλίας που διέρχονται από τις επίμαχες περιοχές.
«Έχουν καταφέρει να διακόψουν σε μείζονα βαθμό τη ροή της θαλάσσιας κυκλοφορίας με πολύ μικρό κόστος» τονίζει ο εκπρόσωπος της LSS-SAPU, καταδεικνύοντας τη στήριξη του Ιράν στις επιχειρήσεις των ανταρτών της Υεμένης.
Ο ίδιος συμπληρώνει πως είναι σίγουρα πολύ σημαντικές οι πρωτοβουλίες των εθνών για την παρουσία πολεμικών πλοίων στην περιοχή, τονίζοντας, όμως, πως «η θαλάσσια ασφάλεια ξεκινά και τελειώνει στην ξηρά», αναδεικνύοντας την ανάγκη να υπάρξει παρέμβαση σε στόχους των ανταρτών στη στεριά.
Επίσης, μία σημαντική πτυχή είναι ο συντονισμός μεταξύ των δυνάμεων που έχουν αναπτύξει πολεμικά πλοία στην περιοχή. Δυνάμεις που, υπό περιπτώσεις, εξυπηρετούν και διαφορετικά συμφέροντα, σημειώνει ο εκπρόσωπος της LSS-SAPU.
H ίδια πηγή εκτιμά ότι η κρίση δεν θα διευθετηθεί στο εγγύς μέλλον, εκτός κι αν υπάρξει αλλαγή πλεύσης στη στρατηγική που ακολουθούν τα έθνη που έχουν συστρατευτεί για τον τερματισμό της απειλής στην περιοχή.