Η αλλαγή στις ρότες των containerships, εξαιτίας των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, έχει αυξήσει σημαντικά τα τονομίλια των πλοίων, τους ναύλους αλλά και τις διάρκειες των ναυλοσυμφώνων για τις ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρείες διαχείρισης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τις επισημάνσεις αυτές κάνει στη «Ν» ο Φίλιππος Προκοπάκης, Chief Commercial Officer στην Danaos Corporation, μια από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρείες με containerships.
Παράλληλα ο κ. Προκοπάκης επισημαίνει ότι η επιλογή της εταιρείας να πραγματοποιήσει άνοιγμα στην αγορά των bulk carriers, και ιδιαίτερα στα capesize, μόνο τυχαία δεν είναι, αφού η Danaos γεννήθηκε και μεγάλωσε με μακροχρόνιες σχέσεις ναυλωτή – πλοιοκτήτη.
Σχολιάζοντας τα τεκταινόμενα στην Ερυθρά Θάλασσα, ο κ. Προκοπάκης επισημαίνει στη «Ν»: «Είναι αλήθεια ότι η αύξηση των τονομιλίων είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων όσον αφορά προϊόντα κυρίως προερχόμενα από την Ασία με προορισμό την Ευρώπη».
Εξέλιξη που ομαλοποιεί τη νέα χωρητικότητα που «πέφτει» στη θάλασσα, λόγω του πολύ μεγάλου ναυπηγικού προγράμματος των προηγούμενων ετών στον τομέα.
«Μέσα στο 2024 παρατηρούμε μια συνεχομένη ροή παραδόσεων νεόκτιστων πλοίων που υπό κανονικές συνθήκες θα έβαζε την αγορά κάτω από μια πίεση, αλλά η αύξηση των αποστάσεων έχει παίξει καταλυτικό ρολό στην απορρόφηση της όποιας υπερπροσφοράς. Για εμάς αυτό έχει ως θετικό αντίκτυπο τα πλοία μας που έρχονται άμεσα προς ναύλωση να κλείνουν σε πολύ καλά επίπεδα και ως προ τον ναύλο αλλά και ως προς τη διάρκεια, καθώς μιλάμε για χρονο-ναυλώσεις, αλλά έχει και ως αποτέλεσμα οι ναυλωτές μας να μας πλησιάζουν και για πλοία που δεν “ανοίγουν” στο άμεσο μέλλον. Κάτι που μόνο καλό σημάδι μπορεί να είναι για την πλοιοκτησία, καθώς η αβεβαιότητα γύρω από την περιοχή της Ερυθράς δεν αναμένεται να καμφθεί σύντομα».
Για την επόμενη μέρα στον τομέα των containerships, όταν και εφόσον κοπάσει η ένταση στη Μέση Ανατολή, ο κ. Προκοπάκης σημειώνει: «Ακόμα και στην περίπτωση που σταματήσουν σύντομα οι αντιπαραθέσεις, θα χρειαστούν κάποιοι μήνες μέχρι να βρεθούμε σε φάση πλήρους ομαλοποίησης. Σε κάθε περίπτωση, η οποιαδήποτε διευθέτηση των ανοικτών σήμερα μετώπων θα θέσει τις βάσεις για τη μεταγενέστερη σταθεροποίηση των ναύλων σε κανονικότερα, βάσει ιστορικών μέσων όρων, επίπεδα».
Το σωστό timing
Εξαιρετικό χαρακτηρίζει το timing του ανοίγματος της Danaos στην αγορά των bulk carriers o κ. Προκοπάκης: «Θεωρώ ότι το timing για την είσοδό μας στην αγορά ξηρού φορτίου ήταν εξαιρετικό καθώς η τιμή αγοράς κατά μέσο ορό κυμάνθηκε σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα, την ώρα που η προσφορά και η ζήτηση capesize bulkers είναι σε ισορροπία, ενώ οι παραγγελίες για νεόκτιστα τέτοια πλοία είναι ελάχιστες και αυτό έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στη ναυλαγορά που ήδη έχει ξεκινήσει το 2024 σε υψηλά πενταετίας».
Προσθέτει δε ότι «ενώ δεν αποκλείονται άλλα μεγέθη, η είσοδος στα capes μόνο τυχαία δεν είναι καθώς είναι μια αγορά με μεγάλη μεταβλητότητα, που κανείς μπορεί να εξερευνήσει, αλλά είναι και μια αγορά βασισμένη στην αρχή μιας αμοιβαίας σχέσης ναυλωτή και πλοιοκτήτη, που θα πρέπει να είναι διαχρονική ώστε να είναι επικερδής και επωφελής και για τις δύο πλευρές».
Αναβάθμιση στόλων
Αναφερόμενος στην πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, ο κ. Προκοπάκης επισημαίνει: «Εμείς, όπως και οι ανταγωνιστές μας, πρέπει και είναι αναγκαίο να προχωρήσουμε στην ανανέωση και αναβάθμιση του στόλου μας. Αυτό μπορεί να γίνει κατά βάση μόνο μέσω παραγγελιών νεόκτιστων πλοίων με όλες εκείνες τις καινοτόμες τεχνολογίες που θα επιφέρουν μεγάλη μείωση στην κατανάλωση καυσίμου, αλλά και μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Καθώς το τοπίο της διαθεσιμότητας του κάθε εναλλακτικού καυσίμου είναι ακόμα θολό, εμείς έχουμε επιλέξει την “πρόβλεψη” για μετατροπή στο μέλλον όταν και το τοπίο θα είναι πιο ξεκάθαρο».