Η χρονιά των υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCC) φαίνεται πως θα είναι το 2024, με τις παραγγελίες των νεότευκτων στο πρώτο δίμηνο να πλησιάζουν πλέον σε «απόσταση αναπνοής» τις συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν στο σύνολο του 2023.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η «Ν» από ναυλομεσίτες και βάσεις καταγραφής δεδομένων, το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους τέθηκαν υπό παραγγελία συνολικά 17 VLCCs, έναντι 18 πέρυσι όλη τη χρονιά
Ο εν ενεργεία στόλος των VLCCs αποτελείται από 908 πλοία, με βάση έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. Με άλλα λόγια, μέσα σε δύο μήνες, ολοκληρώθηκαν συμφωνίες ναυπήγησης για σχεδόν το 2% του στόλου στο νερό σήμερα. Την ίδια ώρα, το orderbook διογκώθηκε κατά 77,27% κατά το εξεταζόμενο διάστημα, αντιστοιχώντας πλέον στο 4,1% του στόλου που ταξιδεύει σήμερα στις θάλασσες, βάσει χωρητικότητας σε dwt.
«Παρότι το 2023 είδαμε κάποιες παραγγελίες, οι ταχέως αυξανόμενες τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων αυτό το τρίμηνο, έδωσαν ώθηση στους πλοιοκτήτες να κινηθούν και να κλείσουν θέσεις ναυπήγησης άμεσα» αναφέρει σε ειδικό report για την αγορά ο οίκος Gibsons.
Όπως κατέδειξε έρευνα που διενήργησε η «Ν» στα τέλη του περασμένου μήνα, βασισμένη σε στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, οι αξίες των VLCCs 5-10 ετών σημειώνουν άνοδο 7-9,6% από τον Οκτώβριο του 2023. Συνολικά οι τιμές των second hand tankers κυμαίνονται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 ετών.
Καταιγισμός deals
Τις τελευταίες δύο εβδομάδες καταγράφηκε έντονη δραστηριότητα στα ναυπηγεία τόσο σε επίπεδο συμφωνιών όσο και συζητήσεων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν» από ναυλομεσίτες, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη βρίσκεται κοντά στην παραγγελία δύο VLCCs εξοπλισμένων με scrubbers στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hanwha Ocean, χωρίς, όμως, μέχρι χθες να έχει υπογράψει. Κάθε πλοίο τιμολογείται περίπου στα 128 εκατ. δολάρια.
Παράλληλα, η Gibsons αναφέρει ότι η DHT Holdings παρήγγειλε τέσσερα VLCCs, δύο στο Hanwha και δύο στο HD Hyundai, με τα συμβόλαια να περιλαμβάνουν options για τέσσερα ακόμη βαπόρια. Οι τιμές για τα νεότευκτα είναι παρόμοιες με αυτές που συζητά η Evalend.
Την ίδια ώρα, η ίδια πηγή αναφέρει ότι η Trafigura στράφηκε στην Κίνα και το ναυπηγείο Jiangsu New Hantong για δύο πλοία με scrubbers. Η διαφορά κόστους μεταξύ κινεζικών και νοτιοκορεάτικων ναυπηγείων επέτρεψε στην εταιρεία trading να εξασφαλίσει μία τιμή πλησίον των 113 εκατ. δολαρίων για κάθε πλοίο, σύμφωνα με την Gibsons.
Με βάση την τελευταία εβδομαδιαία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, το κόστος ναυπήγησης ενός VLCC ανέρχεται σε 127,8 εκατ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 7% σε ετήσια βάση.
Η ηλικία του στόλου
Την ώρα που τα συμβόλαια ναυπήγησης αυξάνονται, οι πωλήσεις τονάζ για ανακύκλωση είναι περιορισμένες έως και μηδαμινές στην αγορά, καθώς η παρατεταμένη «υγιής» περίοδος σε επίπεδο ναύλων αποτρέπει τους πλοιοκτήτες από τις συμφωνίες με τα διαλυτήρια.
Σύμφωνα με στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, τα οποία μελέτησε η «Ν», περίπου το 30% του εν ενεργεία στόλου σήμερα (σε αριθμό πλοίων) υπερβαίνει τα 16 έτη ζωής και άρα είναι υποψήφιο για ανακύκλωση μέσα στα επόμενα χρόνια. Παράλληλα, το 28% του στόλου ανήκει στο ηλικιακό group 11-15 ετών.
Όσο για το νεότερο τονάζ, τα δεδομένα της Xclusiv φανερώνουν ότι τα πλοία 0-10 ετών καταλαμβάνουν το 42% του στόλου στο νερό.
«Μπουμ» παραγγελιών
Πέρα φυσικά από τα VLCCs, οι ναυπηγήσεις tankers όλων των μεγεθών σημειώνουν μεγάλο «άλμα» το τελευταίο διάστημα. Οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers καταγράφουν συμβόλαια για 67 νέα πλοία το πρώτο δίμηνο του 2024, αριθμός αυξημένος κατά 36% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Το βιβλίο παραγγελιών αντιστοιχεί πλέον στο 8,1% του εν ενεργεία στόλου σε όρους χωρητικότητας dwt. Ειδικότερα, ο στόλος αποτελείται από 7.576 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 690,58 εκατ. dwt, ενώ υπό ναυπήγηση υπάρχουν 657 βαπόρια, χωρητικότητας 55,81 εκατ. dwt.
Το orderbook των aframaxes/LR2 tankers αντιστοιχεί στο 13,4% του εν ενεργεία στόλου, ενώ διψήφια νούμερα παρατηρούνται ακόμη στα suezmaxes (11,4%) και τα MR2 πλοία (10,9%).
Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι 190 tankers, δηλαδή το 29% όσων πλοίων ναυπηγούνται σήμερα ανήκουν σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.