Υπαρκτό είναι το ενδιαφέρον των Ινδών για εμπορικές συνεργασίες με την Ελλάδα σε επίπεδο ναυτιλίας – μεταφορών. Οι Ινδοί σχεδιάζουν να αναπτύξουν τον δικό τους «δρόμο του μεταξιού», όπως κάνουν ήδη οι Κινέζοι με
τον «Belt and Road Initiative», προκειμένου να ενώσουν εμπορικά την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Και έχουν κάνει συζητήσεις με την ελληνική πλευρά για την εξεύρεση ενός λιμανιού-πύλη των Ινδών προς την Ευρώπη.
Ωστόσο, από το τελευταίο ταξίδι του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της ευρύτερης ελληνικής αποστολής στην Ινδία δεν προέκυψαν νεότερα.
Αντίθετα, αναφέρουν οι πληροφορίες, υπήρξε ξεκάθαρο ενδιαφέρον για υψηλή τεχνολογία, φαρμακοβιομηχανία και τουρισμό.
Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, οι Ινδοί πράγματι θέλουν σε μελλοντικό χρόνο ένα λιμάνι στην Ελλάδα, αλλά δεν εξέφρασαν κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον. Και αυτό, λένε οι ίδιες πηγές, διότι πλην του Πειραιά όλα τα υπόλοιπα τα θεωρούν πολύ μικρών δυνατοτήτων σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας της Ινδίας.
Υπογραμμίζουν, όμως, πως όταν φτάσει το σχέδιο των Ινδών που υποστηρίζεται από τη Δύση σε φάση επιλογής λιμανιού, δεν αποκλείεται να επιλέξουν ένα στρατηγικό σημείο στον χάρτη ή και να πάνε σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, όπως είναι η Γαλλία, η Ιταλία ή ακόμα και η Κροατία.
Σε ερώτηση της «Ν» για το αν υπάρχει συζήτηση για το λιμάνι του Πειραιά το οποίο ελέγχεται μετοχικά από την κινεζική Cosco, και το οποίο έχει τα μεγέθη που θέλουν οι Ινδοί, μας επισημάνθηκε ότι πολύ δύσκολα Κινέζοι και Ινδοί θα συνεργαζόντουσαν για την προώθηση δύο ανταγωνιστικών «εμπορικών δρόμων» που συνδέουν την Ασία με την Ευρώπη, παρά το γεγονός ότι χαρακτηρίζονται συμπληρωματικοί.
Εκτός από τα λιμάνια, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Ινδοί θέλουν να αναπτύξουν μεγάλο ή μεγάλα logistics centers στα Βαλκάνια, χωρίς όμως να υπάρχουν περαιτέρω λεπτομέρειες, καθώς και να κάνουν χρήση αεροδρομίων για cargo φορτία. Και αυτό γιατί στοχεύουν τις αγορές της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης κυρίως.
Σε αυτό το σενάριο, πάντως, τα «βλέμματα» θα πέσουν σε λιμάνια της Βορείου Ελλάδος.
Ναυλώσεις
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον υπήρξε σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία και τον ελληνόκτητο στόλο. Οι ινδικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν υιοθετήσει ένα μοντέλο ναύλωσης εμπορικών πλοίων, από τρίτους πλοιοκτήτες, παρά απόκτησης δικών τους στόλων. Κάτι που ενδιαφέρει ιδιαίτερα την ελληνικών συμφερόντων ποντοπόρο ναυτιλία.
Ένα μοντέλο, πάντως, που είναι διαφορετικό από το κινεζικό, που αυξάνει διαρκώς τα μερίδιά του στην πλοιοκτησία όλων των τύπων των πλοίων.
Όπως σημειώνουν άνθρωποι της ναυτιλίας στη «Ν», οι Κινέζοι εκτός από τα προϊόντα και φορτία που εισάγουν και εξάγουν, έχουν και τη μεγαλύτερη ναυπηγική βιομηχανία του κόσμου, κάτι που εξηγεί τη ραγδαία ανάπτυξη του στόλου τους.
Από την πλευρά τους και οι Ινδοί αναπτύσσουν σταδιακά τη ναυπηγική τους βιομηχανία. Σε αυτή τη φάση, εστιάζουν στο Πολεμικό Ναυτικό της χώρας, αλλά σύμφωνα με τον Ινδό πρωθυπουργό σχεδιάζουν μέσα στην επόμενη δεκαετία να καταστήσουν τη χώρα τους μια από τις πέντε ισχυρότερες στον κόσμο όσον αφορά τις ναυπηγήσεις και τις επισκευές πλοίων. Ο κ. Μόντι, μάλιστα, πέρσι τον Οκτώβριο, είχε καλέσει όλους τους ενδιαφερόμενους να συνεργαστούν με την Ινδία.
Εφόσον ο σχεδιασμός υλοποιηθεί, η Ινδία θα αποτελέσει μια εναλλακτική λύση για τις παραγγελίες των Ελλήνων εφοπλιστών.
Ο οικονομικός διάδρομος
Ο νέος οικονομικός διάδρομος που θέλει να αναπτύξει η Ινδία θα αφορά μεταφορές από στεριά και θάλασσα που θα φτάνουν στη Μέση Ανατολή, από εκεί στη Μεσόγειο και θα έχει τελικό προορισμό την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.
Εφόσον υλοποιηθεί και σε βάθος χρόνου θα περνάει από χώρες όπως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, η Ιορδανία και το Ισραήλ, πριν φτάσει σε ευρωπαϊκά εδάφη.
Σε αυτό το δρομολόγιο την καλύτερη θέση στον χάρτη έχει η Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα υπάρχει ο κατάλληλος χώρος στον κατάλληλο χρόνο.
Επισημαίνεται ότι στην τελευταία σύνοδο του G20 στο Νέο Δελχί τον περασμένο Σεπτέμβριο, Ευρωπαϊκή Ένωση, Ινδία, Σαουδική Αραβία, ΗΑΕ, ΗΠΑ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για τον India-Middle East-Europe Economic Corridor, έναν διάδρομο που θα ενώνει τη Μέση Ανατολή με τη Νότια Ασία.
Στόχος είναι η ένωση χωρών της Μέσης Ανατολής μέσω σιδηροδρόμου και η σύνδεσή τους με την Ινδία μέσω λιμανιού, συμβάλλοντας στη ροή ενέργειας και εμπορευμάτων από τον Αραβικό Κόλπο προς την Ευρώπη και μειώνοντας τους χρόνους μεταφοράς που απαιτούνται για τη διά θαλάσσης σύνδεση.
Η συμφωνία προβλέπει ότι ο διάδρομος θα αποτελείται από δύο ξεχωριστές κατευθύνσεις. Έναν ανατολικό διάδρομο που θα συνδέει την Ινδία με τον Αραβικό Κόλπο και έναν βόρειο διάδρομο που θα συνδέει τον Αραβικό Κόλπο με την Ευρώπη.