Ενισχύθηκε τους 12 τελευταίους μήνες η παρουσία feeder containerships στο εσωτερικό θαλάσσιο εμπόριο της Ευρώπης, τόσο σε όρους χωρητικότητας όσο και σε αριθμό πλοίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του τελευταίου 12μήνου, στο συγκεκριμένο διάστημα το μέσο μέγεθος ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δραστηριοποιείται στο ενδοευρωπαϊκό εμπόριο αυξήθηκε από 1.671 TEUs σε 1.773 TEUs.
Ταυτόχρονα, ο αριθμός των πλοίων που δραστηριοποιήθηκαν στην περιοχή έφτασε τα 645 από 581 το 2022. Γεγονός που μεταφράζεται σε πρόσθετη χωρητικότητα άνω των 170.000 TEUs.
Με ρυθμό αύξησης της χωρητικότητας 22,6%, το εμπόριο Βόρειας Ευρώπης – Μεσογείουέκανε άλμα κατά το προηγούμενο έτος, σημειώνει η Alphaliner.
Σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή διαδραμάτισε η αναβάθμιση της χωρητικότητας της MSC, που άλλαξε το service «Levante Express» μεταξύ Βόρειας Ευρώπης και Ανατολικής Μεσογείου από έξι πλοία των 6.300 – 7.800 TEUs σε έξι πλοία των 8.600 – 9.200 TEUs.
Εξίσου σημαντική προσφορά για την ανάπτυξη μεταξύ της Βόρειας Ευρώπης και της Μεσογείου ήταν και τα 12 πλοία της Crios Shipping και της CStar Line με έδρα το Ντουμπάι, τα οποία πρόσθεσαν συνολική χωρητικότητα άνω των 30.000 TEUs. Τα πλοία αυτά, όπως επισημαίνει η Alphaliner, συνδέονται με τη Ρωσία και καλύπτουν το κενό που άφησαν πίσω τους οι δυτικοί μεταφορείς κύριων γραμμών όταν σταμάτησαν τα δρομολόγια προς τη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία.
Εν τω μεταξύ, από τις αρχές Φεβρουαρίου, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα ώθησε τους liners να αναπτύξουν μεγάλη χωρητικότητα σε πλοία τύπου neo-panamax στην Ευρώπη.
Εταιρείες όπως η COSCO και η MSC μεταφορτώνουν στη Βόρεια Ευρώπη μέρος του ασιατικού φορτίου τους που
προορίζεται για την Ανατολική Μεσόγειο. Αυτά τα πλοία megamax των 19.000 – 21.000 TEUs διέρχονταν προηγουμένως από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά τώρα πρέπει να κάνουν την πολύ μεγαλύτερη παράκαμψη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Από την έναρξη της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, στις αρχές Δεκεμβρίου, τα πλοία COSCO Development και MSC Benedetta XIII είναι σήμερα τα μεγαλύτερα που αναπτύσσονται μεταξύ της Βόρειας Ευρώπης και της Μεσογείου.
Οι μεγάλοι liners
Οι μεγάλοι liners, σύμφωνα με τα στοιχεία Φεβρουαρίου 2024 της Alphaliner, εξακολουθούν να κυριαρχούν στο ενδοευρωπαϊκό τμήμα των θαλάσσιων μεταφορών, με συνολικό μερίδιο αγοράς 71%, αφήνοντας 29% για τους περιφερειακούς παίκτες.
Ωστόσο, σε σύγκριση με τα δεδομένα του 2023 οι MLO έχασαν 2,5% του μεριδίου αγοράς. Η MSC εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη θέση με βάση την αναπτυχθείσα χωρητικότητα.
Με μερίδιο αγοράς 29,7% (32,6% πριν από έναν χρόνο), η εταιρεία με έδρα τη Γενεύη έχει κερδίσει μόνο 7,3% σε χωρητικότητα (έναντι 17,8% της αγοράς) σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, αλλά εξακολουθεί να έχει μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στο τμήμα των ενδοευρωπαϊκών service.
Μια ακόμα ευρωπαϊκή εταιρεία, η CMA CGM, διεκδικεί και πάλι τη δεύτερη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων MLO της Ευρώπης. Ο γαλλικός liner αύξησε τη χωρητικότητά του κατά 15% και κατέγραψε σχετικά σταθερό μερίδιο αγοράς 15,8%, έναντι 16,2% το 2023.
Η Maersk κατέκτησε και πάλι την τρίτη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων φορέων εκμετάλλευσης κύριων γραμμών στην Ευρώπη. Η εταιρεία με έδρα την Κοπεγχάγη αύξησε το μερίδιο αγοράς της από 11,3% ή 110.000 TEUs πέρυσι σε 11,7% φέτος, που αντιστοιχεί σε 133.500 TEUs. Με 50 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε λειτουργία, η Maersk διαθέτει πλέον επτά επιπλέον πλοία, ενώ ταυτόχρονα αύξησε το μέσο μέγεθος των πλοίων της κατά περισσότερα από 100 TEUs, από 2.558 TEUs σε 2.672 TEUs.
Η κινεζική COSCO έφτασε να έχει μερίδιο αγοράς 6,7%, αλλά είδε το μερίδιό της να μειώνεται στο 5,6% τους δώδεκα τελευταίους μήνες.
Συγκεκριμένα, η COSCO διέκοψε τη συμμετοχή της στην υπηρεσία Med – Black Sea – Morocco «BSM» που λειτουργεί από κοινού με τη CMA CGM.