Ένα διαρκώς ανανεούμενο ναυπηγικό πρόγραμμα τρέχει την τελευταία τριετία ο ναυτιλιακός όμιλος του Γιώργου Προκοπίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η «Ν», αυτή την περίοδο οι εταιρείες συμφερόντων του κ. Προκοπίου, και ειδικότερα Dynagas, Dynacom και Sea Traders, διαχειρίζονται έναν μικτό στόλο από 136 εμπορικά πλοία (LNG carriers, δεξαμενόπλοια, bulk carriers και containerships).
Την ίδια στιγμή το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου που είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο περιλαμβάνει 76 πλοία, δηλαδή το 55% του εν ενεργεία στόλου.
Ο όμιλος αναμένει να παραλάβει 10 LNG carriers από ένα πρόγραμμα που είχε φτάσει τα 14, σειρά από δεξαμενόπλοια, κυρίως suezmax και LR, και πάνω από 20 bulk carriers.
Μόνο τον τελευταίο μήνα περίπου δύο εταιρείες του ομίλου προχώρησαν σε 14 νέες παραγγελίες. Αφορούν τέσσερα bulk carriers τύπου kamsarmax που θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία Hengli HI της Κίνας έναντι 35 εκατ. δολαρίων το καθένα για λογαριασμό της Sea Traders, καθώς και 10 δεξαμενόπλοια τύπου suezmax που θα κατασκευαστούν στις κλίνες της New Times Shipbuilding, επίσης στην Κίνα, για λογαριασμό της Dynacom. Το κόστος για τα 10 δεξαμενόπλοια ανέρχεται σε περίπου 85 εκατ. δολάρια το ένα. Τα τέσσερα bulk carriers είναι προγραμματισμένο
να παραδοθούν το 2026, ενώ τα δεξαμενόπλοια από το 2027.
Το ίδιο διάστημα ο όμιλος, αναφέρουν οι πληροφορίες της «Ν», δεν έχει προχωρήσει σε πωλήσεις πλοίων, με εξαίρεση τα δύο FSRU LNG τα οποία είχε ναυλώσει στη Γερμανία.
Ήταν από τους πρώτους που προχώρησε σε παραγγελίες για δύο FSRU το 2016 στα κινεζικά ναυπηγεία Hudong Zhonghua. Είχε ναυλώσει τα πλοία αυτά στη Γερμανία προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα ενεργειακής επάρκειας της χώρας. Τα δύο αυτά FSRU ναυπήγησης 2021 έχουν μακροχρόνιες ναυλώσεις στη Γερμανία προκειμένου να καλύψουν περίπου το 25% των απωλειών της χώρας σε φυσικό αέριο.
Η Dynagas, ο βραχίονας των LNG carriers του ομίλου, πούλησε στην αμερικανική Energos Infrastructure τις δύο πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου (Floating Storage Regasification Unit-FSRU) και σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η συναλλαγή αυτή απέφερε στον Έλληνα εφοπλιστή περίπου 1 δισ. δολάρια έσοδα.
Στην Ελλάδα
Όσον αφορά τη μεγάλη επένδυση του κ. Προκοπίου στην Ελλάδα, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά πριν από λίγες μέρες υποδέχτηκαν το πρώτο εμπορικό πλοίο για επισκευές. Στα μέσα Δεκεμβρίου η Nafs, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα ναυπηγεία, πήρε «στα χέρια της» τις απαραίτητες άδειες προκειμένου να λειτουργήσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και να μπορούν να κάνουν επισκευές. Στη συνέχεια ξεκίνησαν μια σειρά εργασιών – επισκευών στα συστήματα της μονάδας, αντλίες, υποσταθμούς ενέργειας και άλλα και το περασμένο Σάββατο, 24 Φεβρουαρίου 2024, υποδέχτηκαν το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών «Alfa Sea» της εταιρείας ΕΝΕΑ Management, των οικογενειών Πετράκη, Πλούσιου και Κεγγίτση.
Ήταν το πρώτο εμπορικό πλοίο που υποδέχθηκαν τα ναυπηγεία μετά τον Απρίλιο του 2010, αφού ακολούθησε η απαγόρευση εργασιών σε εμπορικά πλοία που επέβαλε στην ομάδα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Μια απαγόρευση η οποία αναιρέθηκε, όπως και προβλεπόταν στην απόφαση, όταν ο κ. Προκοπίου ανακηρύχθηκε πλειοδότης στους δύο διαγωνισμούς της ΕΤΑΔ και του ΕΝΑΕ (εμπορικό και στρατιωτικό τμήμα αντίστοιχα).