Στο στόχαστρο των ΗΠΑ μπαίνουν τα λογισμικά που χρησιμοποιούν οι κινεζικές γερανογέφυρες στα λιμάνια της Αμερικής. Μπορεί το βάρος της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ να επικεντρώνεται από τη μια πλευρά στον πόλεμο στην Ουκρανία και από την άλλη στις συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, αλλά οι διαξιφισμοί με την Κίνα παραμένουν πάντα στο προσκήνιο.
Και αν στην προεδρία Τραμπ οι ΗΠΑ έδωσαν βάρος στο εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών, ανεβάζοντας τους δασμούς για κινεζικά προϊόντα, με την Κίνα να απαντά, η προεδρία Μπάιντεν εστιάζει στην ασφάλεια.
Η αρχή έγινε με τα συστήματα 5G στην Ευρώπη, όπου οι κινέζοι κατασκευαστές ήθελαν να ανοίξουν την αγορά, ενώ συνέχεια δόθηκε με τις κινεζικές έξυπνες συσκευές – τηλέφωνα, τα οποία απαγορεύτηκαν για τους κρατικούς αξιωματούχους.
Προεδρικό διάταγμα
Τώρα, ο πρόεδρος των ΗΠΑ εξέδωσε ένα διάταγμα για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο των λιμένων, και εστιάζει στους γερανούς κινεζικής κατασκευής. Κίνηση που προκάλεσε την αντίδραση των Κινέζων, που έκαναν λόγο για ανεύθυνη χρήση του «χαρτιού της Κίνας» από τις ΗΠΑ.
Ειδικότερα, στις ΗΠΑ οι ανησυχίες για την κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια αγορά μεγάλων λιμενικών γερανών που χρησιμοποιούνται για τη φόρτωση και εκφόρτωση πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εμφανίστηκαν πριν από έναν χρόνο.
Υπήρξαν αναφορές ότι η Κίνα παρακολουθούσε την κίνηση των φορτίων και αποκτούσε ζωτικά δεδομένα για τη λειτουργία των λιμανιών τόσο στις ΗΠΑ όσο και διεθνώς. Ο ρόλος της στις γερανογέφυρες είναι στρατηγικός, αφού η κινεζική κατασκευάστρια εταιρεία ZPMC κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά με μερίδιο σχεδόν 80% και σε πολλές περιπτώσεις είναι ο μοναδικός προμηθευτής σε περισσότερα από τα 100 κορυφαία λιμάνια του κόσμου. Το εκτελεστικό διάταγμα απαιτεί από αυτά να λάβουν μέτρα για την «αντιμετώπιση αρκετών τρωτών σημείων που έχουν εντοπιστεί».
Πέρυσι, όταν πρωτοεμφανίστηκε αυτό το θέμα, μέλη του αμερικανικού Κογκρέσου ζήτησαν την απενεργοποίηση των δυνατοτήτων απομακρυσμένης πρόσβασης και των αισθητήρων στους γερανούς.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υποναύαρχος John Vann της αμερικανικής ακτοφυλακής, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τον σχεδιασμό και τη λειτουργία αυτών των γερανών στα αμερικανικά λιμάνια. Συμπλήρωσε ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη έρευνα για τους γερανούς, ενώ η Αμερικανική Ακτοφυλακή έχει λάβει εντολή από το εκτελεστικό διάταγμα να εκπονήσει μια νέα οδηγία για την ασφάλεια στα λιμάνια σχετικά με τη «διαχείριση των κινδύνων στον κυβερνοχώρο για τους γερανούς που κατασκευάζονται από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και βρίσκονται σε εμπορικούς στρατηγικούς θαλάσσιους λιμένες των ΗΠΑ».
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός υποναύαρχος, «από τον σχεδιασμό τους, αυτοί οι γερανοί μπορούν να ελέγχονται, να συντηρούνται και να προγραμματίζονται από απομακρυσμένες τοποθεσίες». Συμπλήρωσε ότι τα χαρακτηριστικά απομακρυσμένης πρόσβασης αφήνουν τους γερανούς και με τη σειρά τους τα λιμάνια των ΗΠΑ «ευάλωτα».
Η κινεζική αντίδραση
Η απάντηση δεν άργησε να έρθει. Σε ανάρτησή του στο X (πρώην Twitter), εκπρόσωπος της κινεζικής πρεσβείας στις ΗΠΑ ανέφερε: «Ο σχετικός ισχυρισμός ότι “οι κινεζικής κατασκευής γερανοί αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια των ΗΠΑ” είναι εντελώς παρανοϊκή. Αντιδρούμε σθεναρά στις υπερβολές των ΗΠΑ όσον αφορά την έννοια της εθνικής ασφάλειας και την κατάχρηση της εθνικής ισχύος για να εμποδίσουν την κανονική οικονομική και εμπορική συνεργασία με την Κίνα».
Αλλά και ο εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εξωτερικών, ο Μάο Νινγκ, σε ενημέρωση των δημοσιογράφων απάντησε: «Η κατηγορία ότι οι γερανοί που κατασκευάζονται στην Κίνα ενέχουν κινδύνους για την ασφάλεια (σ.σ.: των ΗΠΑ) είναι εντελώς αβάσιμη. Αντιδρούμε σθεναρά στο να υπερβάλλουν οι ΗΠΑ στην έννοια της εθνικής ασφάλειας και να κάνουν
κατάχρηση της κρατικής εξουσίας για να κυνηγήσουν κινεζικά προϊόντα και εταιρείες. Η μετατροπή οικονομικών και εμπορικών ζητημάτων σε “όπλο” θα επιδεινώσει τους κινδύνους για την ασφάλεια στις παγκόσμιες βιομηχανικές και εφοδιαστικές αλυσίδες και αναπόφευκτα θα γυρίσει μπούμερανγκ».
Επισημαίνεται ότι η Αμερικανική Ένωση Λιμενικών Αρχών (AAPA) τόνισε πέρσι ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις για τους ισχυρισμούς, αφού δεν υπάρχουν παραδείγματα διακοπής των εργασιών από τον χειρισμό των γερανών.
Σημείωσαν δε ότι οι γερανοί δεν διαθέτουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με το φορτίο που διακινούσαν, ενώ πρόσθεσαν ότι δεν υπήρχαν αποδείξεις για παρακολουθήσεις από τους γερανούς.
Το διάταγμα
Το διάταγμα της Ναυτιλιακής Αρχής των ΗΠΑ αναφέρει σχετικά ότι «…αποσκοπεί στην προειδοποίηση των ενδιαφερομένων μερών της ναυτιλίας για πιθανές ευπάθειες στον εξοπλισμό, τα δίκτυα, τα λειτουργικά συστήματα, το λογισμικό και τις υποδομές των θαλάσσιων λιμένων.
Ξένες εταιρείες κατασκευάζουν, εγκαθιστούν και συντηρούν λιμενικό εξοπλισμό που δημιουργεί τρωτά σημεία σε παγκόσμια συστήματα τεχνολογίας πληροφοριών (ΤΠ) και επιχειρησιακής τεχνολογίας (ΛΤ) των ναυτιλιακών υποδομών.
Τα τελευταία χρόνια, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει δημοσιεύσει διάφορα έγγραφα που φωτίζουν τους κινδύνους που συνδέονται με την ενσωμάτωση και τη χρήση της κρατικά υποστηριζόμενης Εθνικής Δημόσιας Πλατφόρμας Πληροφοριών για τις Μεταφορές και την Εφοδιαστική (LOGINK) της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας (ΛΔΚ), των σαρωτών Nuctech και των αυτοματοποιημένων γερανών παγκοσμίως».