«Ρυθμό», έπειτα από ένα μέτριο 2023, αποκτά και πάλι η αγορά των bulk carriers και ιδιαίτερα τα μεγάλα πλοία του κλάδου, τα capesize. Ένας τύπος πλοίου που έχει συγκεντρώσει τελευταία το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών.
Εταιρείες όπως η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η Danaos του δρ Γιάννη Κούστα, η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, η Neda της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου καταγράφουν από τα τέλη του 2023 μέχρι και τώρα αγορές ποιοτικών capes.
Παράλληλα υπάρχουν σε εξέλιξη και ναυπηγικά προγράμματα σε διάφορους τύπους bulkers, όπως -μεταξύ πολλών άλλων- είναι τα προγράμματα των Star Bulk συμφερόντων Πέτρου Παππά και Safe Bulkers συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου.
Σε έναν κλάδο ο οποίος διατηρεί εδώ και πολλά χρόνια ένα orderbook σταθερά χαμηλότερο από το 6% της εν ενεργεία χωρητικότητας.
Αιτία, όπως αναφέρουν οι Clarksons, το γεγονός ότι ο μεγαλύτερος κλάδος της ποντοπόρου ναυτιλίας παρουσιάζει το δικό του έντονο ενδιαφέρον.
Χαρακτηριστικό είναι ότι οι τιμές στη second hand είναι 50% πάνω σε σχέση με τον μέσο όρο της δεκαετίας.
Ο αφανής ήρωας
Το 2023 η αγορά επικεντρώθηκε κυρίως στις επιδόσεις των δεξαμενόπλοιων, τα κέρδη των οποίων αυξήθηκαν ή παρέμειναν σε πολύ υψηλά επίπεδα.
«Ενώ το εμπόριο πετρελαίου και φυσικού αερίου ήταν σαφώς στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, πρόσφατα το εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου ήταν αναμφισβήτητα ο “αφανής ήρωας” του θαλάσσιου εμπορίου του 2023», σημειώνουν οι Clarksons.
Και εξηγούν ότι το 2023 το θαλάσσιο εμπόριο χύδην ξηρού φορτίου εκτιμάται ότι αυξήθηκε κατά 4% ή 200 εκατ. τόνους, αντιπροσωπεύοντας το 60% της συνολικής ανάκαμψης του όγκου του θαλάσσιου εμπορίου πέρυσι.
Το χύδην ξηρό φορτίο εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το 50% των συνολικών πρόσθετων τονομιλίων πέρυσι, σημειώνουν οι αναλυτές του βρετανικού οίκου και συμπληρώνουν ότι σε μεγάλο βαθμό αυτή η ισχυρή ανάπτυξη αντανακλούσε τη ζήτηση-ρεκόρ της Κίνας για πρώτες ύλες (μόνο οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα αυξήθηκαν κατά 200 εκατ. τόνους σε ετήσια βάση), αλλά και άλλες ροές, από σιτηρά έως μικρά χύδην φορτία.
Θεμελιώδη στοιχεία
Η αγορά των χύδην φορτηγών πλοίων ξεκινά επίσης το 2024 με αξιοσημείωτη αισιοδοξία μετά τη βελτίωση των «θεμελιωδών στοιχείων» προσφοράς και ζήτησης έως το 2023 (~5% αύξηση των τονομιλίων έναντι αύξησης του στόλου κατά 3%) και εν μέσω κάποιας στήριξης από τη διαταραχή στις Διώρυγες του Παναμά (ξηρασία) και του Σουέζ (Χούθι).
Οι μέσες αποδοχές των bulkers αυξήθηκαν κατά 75% σε ετήσια βάση τις πρώτες επτά εβδομάδες του 2024, σε 14.000 δολάρια την ημέρα, που είναι οι καλύτερες της τελευταίας δεκαετίας (για την εποχή του έτους).
Όσον αφορά τα capes σημείωσαν πρόσφατα την καλύτερη εβδομάδα από το 2010 και μετά, ενώ οι αγορές FFA δείχνουν ισχυρό κλίμα και οι τιμές περιόδου (180k 1yr TC) τώρα είναι πάνω από τα 25.000 δολάρια την ημέρα.
Η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες παραμένει επίσης αυξημένη: το 4ο τρίμηνο του 2023 ήταν το τρίτο πιο δραστήριο στην ιστορία (16,5 εκατ. dwt) και το 2024 ξεκίνησε με σταθερό πρόσημο, με τον δείκτη τιμών στη second hand να βρίσκεται τώρα 50% πάνω από τη μέση τάση της δεκαετίας.
Η «πράσινη» κούρσα
Ο κλάδος των bulk carriers καθυστέρησε να μπει στην «κούρσα» της πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας, κυρίως λόγω των χαρακτηριστικών του κλάδου.
Ωστόσο, στο τέταρτο τρίμηνο του 2023 καταγράφηκε ρεκόρ παραγγελιών χωρητικότητας χύδην φορτηγών πλοίων με δυνατότητα εναλλακτικών καυσίμων.
Ειδικότερα, το δ’ τρίμηνο 2023 παραγγέλθηκαν συνολικά 23 πλοία χωρητικότητας 4,3 εκατ. dwt. Από αυτά, τα 16 πλοία με δυνατότητα για μεθανόλη, τα 5 με LNG, καθώς και οι πρώτες 2 παραγγελίες πλοίων με δυνατότητα αμμωνίας.
Συνολικά αυτό αντιστοιχούσε στο 39% της χωρητικότητας των bulkers που παραγγέλθηκαν το τελευταίο τρίμηνο, επίσης ρεκόρ (2020-23: 9%), ενώ ένα επιπλέον 8% της χωρητικότητας είναι «έτοιμο» για εναλλακτικά καύσιμα.
Επίσης, μέσα στον Ιανουάριο παραδόθηκαν επτά bulkers με LNG, χωρητικότητας 1,45 εκατ. dwt (έξι Newcastlemaxes και ένα Capesize).
Αυτό στην πραγματικότητα αντιπροσωπεύει τη μεγαλύτερη μηνιαία προσθήκη χωρητικότητας ικανής για εναλλακτικά καύσιμα (σε όρους dwt) από οποιονδήποτε ναυτιλιακό τομέα μέχρι σήμερα και φέρνει τη συνολική χωρητικότητα χύδην φορτηγών πλοίων ικανών για εναλλακτικά καύσιμα στο νερό σε 10 εκατ. dwt, ή 1% του στόλου για πρώτη φορά (Ιανουάριος-23: 0,4%).