Η έλλειψη διαθέσιμου μοντέρνου τονάζ λόγω των υπο-επενδύσεων των περασμένων ετών και το «άλμα» στη ναυλαγορά, αυξάνουν σημαντικά το ενδιαφέρον για μεταχειρισμένα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs). Το αποτέλεσμα είναι εβδομάδα με την εβδομάδα να δημιουργούνται νέα ορόσημα στις αξίες των πλοίων.
Ναυλομεσίτες ανέφεραν την Παρασκευή πως το Eco Seas (χωρητικότητας 299.998 dwt και κατασκευής 2016 στο νοτιοκορεάτικο Daewoo) νορβηγικής ιδιοκτησίας άλλαξε χέρια για 98-98,5 εκατ. δολάρια, με τον αγοραστή να παραμένει προς ώρας άγνωστος. Πρόκειται για ένα αξιοσημείωτο τίμημα, από τη στιγμή που μιλάμε για ένα βαπόρι κοντά στα 10 έτη ζωής.
Είναι ενδεικτικό ότι σήμερα ένα πλοίο δεκαετίας αποτιμάται κατά μέσο όρο γύρω στα 79 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers.
«Ακόμη κι αν λάβουμε υπόψη τη διαφορά στο ναυπηγείο και το σχέδιο, η πώληση του Eco Seas αντιπροσωπεύει μία σημαντική βελτίωση συγκριτικά με το deal για το Miltiades Junior (χωρητικότητας 320.926 dwt και κατασκευής 2014 στο κινεζικό SWS), το οποίο άλλαξε ιδιοκτήτη έναντι 80 εκατ. δολαρίων περίπου ένα μήνα πριν» σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Hartland Shipping Services.
Λίγα τα νέα πλοία
Οι ναυλομεσίτες της Hartland επισημαίνουν ότι οι σημερινές τιμές αντανακλούν «το ισχυρό αίσθημα αισιοδοξίας γύρω από τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, όπου ένα μικρό αλλά βραδέως αναπτυσσόμενο βιβλίο παραγγελιών σημαίνει ότι πολύ λίγα νέα πλοία θα μπουν στο νερό τα επόμενα δύο χρόνια».
Ενδεικτικό του ιστορικού χαμηλού επιπέδου των ναυπηγήσεων είναι ότι φέτος θα παραδοθεί από τα ναυπηγεία μόλις ένα νεότευκτο VLCC. Σύμφωνα με στοιχεία της BRS Shipbrokers, το βιβλίο παραγγελιών στην εν λόγω αγορά περιλαμβάνει 35 πλοία σε σύνολο 909 εν ενεργεία βαποριών. Με άλλα λόγια, το orderbook αντιστοιχεί στο 3,85% του στόλου στο νερό.
Το 2024 αναμένεται πάντως να σηματοδοτήσει την επιστροφή των πλοιοκτητών στα ναυπηγεία, έστω κι αν ορισμένοι παραμένουν ακόμη επιφυλακτικοί. Με βάση πρόσφατη ανάλυση της «Ν», από τις αρχές του έτους και έως το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 15 VLCCs, όταν στο σύνολο του 2023 τα ναυπηγεία σε παγκόσμιο επίπεδο υποδέχτηκαν συμβόλαια για 18 τέτοια πλοία και ένα χρόνο πριν για μόλις τρία.
Από την 1η Φεβρουαρίου έως και τις 20 του μήνα τα μέσα έσοδα των VLCCs στη spot αγορά έφτασαν κατά μέσο όρο στα 48.300 δολάρια την ημέρα, αριθμός αυξημένος κατά 16% από τον Ιανουάριο, με βάση το βρετανικό οίκο Maritime Strategies International.
Στις 20 Φεβρουαρίου, στη διαδρομή Κόλπος Μέσης Ανατολής – Κίνα τα ναύλα στη spot ανήλθαν στα 68.000 δολάρια την ημέρα, υπερδιπλάσια συγκριτικά με τις πρώτες ημέρες του μήνα.
Ζήτηση από την Κίνα
Οι αναλυτές της MSI αποδίδουν αυτήν την άνοδο στην υψηλή ζήτηση από την Κίνα, πιθανότατα λόγω της δραστηριότητας μετά τους εορτασμούς για το νέο έτος.
Οι κινεζικές εισροές αργού πετρελαίου αυξήθηκαν τον Ιανουάριο κατά 10,6% σε μηνιαία βάση σε 35,8 εκατ. τόνους, με βάση την ίδια πηγή.
Την ίδια ώρα, ακόμη κι αν η παραγωγή από τον ΟΠΕΚ+ έχει μειωθεί, οι συνολικές ροές πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή διογκώθηκαν κατά 4% τον Ιανουάριο σε μηνιαία βάση.
Σημειώνεται πάντως ότι η έλλειψη δραστηριότητας ναυλώσεων το τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου οδήγησε σε μία διόρθωση της ναυλαγοράς.
«Μία στροφή της αγοράς ήταν πάντα πιθανή. Σε γενικές γραμμές, όμως, τα έσοδα εξακολουθούν να φαίνονται πολύ καλά, ενώ συχνά βλέπουμε μία γρήγορη άνοδο μετά από μία γρήγορη πτώση» τονίζει ο οίκος Fearnleys.
Hanwha Ocean: Συμβόλαιο με αντίτιμο – ρεκόρ 16ετίας
Το πρώτο συμβόλαιο για υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs) τα τελευταία τρία χρόνια κέρδισε το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Hanwha Ocean.
Με ανακοίνωσή του, την Παρασκευή, το ναυπηγείο γνωστοποίησε το συμβόλαιο αξίας 256 εκατ. δολαρίων, χωρίς να γνωστοποιεί το όνομα του πλοιοκτήτη. Σύμφωνα με το ναυπηγείο, η τιμή για τα πλοία είναι η υψηλότερη των τελευταίων 16 ετών, από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.
Το ναυπηγείο, προηγουμένως γνωστό ως Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, ανακοίνωσε ότι τα VLCCs θα κατασκευαστούν στο Geoje, με προγραμματισμένη παράδοση έως το τέλος του 2026.
To deal συμπεριλαμβάνει options για επιπλέον πλοία, με τους Νοτιοκορεάτες να περιμένουν ότι θα ασκηθούν. Στα πρόσφατα αποτελέσματα για το 2023, το ναυπηγείο τόνισε ότι αναμένει περισσότερες παραγγελίες για VLCCs, λόγω έλλειψης slots στην Κίνα.
Προηγμένο σχέδιο
Σύμφωνα με το Hanwha Ocean, τα σχεδιασμένα με eco προδιαγραφές πλοία θα είναι εξοπλισμένα με μία σειρά συσκευών εξοικονόμησης ενέργειας που αναπτύσσονται από το ίδιο το ναυπηγείο και με μια βελτιστοποιημένη γραμμή για την ελαχιστοποίηση του αποτυπώματος άνθρακα.
Σημειώνεται ότι η ναυπηγική εταιρεία ανέπτυξε πρόσφατα μια τεχνολογία έξυπνων πλοίων που παρακολουθεί τον δείκτη έντασης άνθρακα (CII) ενός πλοίου, ο οποίος έχει αναπτυχθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
«Ακολουθούμε μια επιλεκτική στρατηγική ανάληψης παραγγελιών με επίκεντρο τη συνεχή κερδοφορία με βάση τη διαφοροποιημένη τεχνολογία για VLCC και την κατασκευαστική εμπειρία που συσσωρεύτηκε για μεγάλο χρονικό διάστημα, καθώς και την εφαρμογή κορυφαίας φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας», δήλωσε αξιωματούχος της Hanwha Ocean.