Σε πρωταγωνίστρια της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο αναδεικνύεται η Ελλάδα για το 2024, καθώς το πολεμικό κλίμα στη Μέση Ανατολή φαίνεται να ευνοεί το λιμάνι του Πειραιά και τους ελληνικούς προορισμούς.
Οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή έχουν δημιουργήσει προβληματισμό στις εταιρείες κρουαζιέρας, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει η «Ν», η ζήτηση για τον Πειραιά, αλλά και για δημοφιλείς προορισμούς όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος, να είναι αυξημένη ακόμα και 50% σε σχέση με το 2023.
Την περσινή χρονιά, μάλιστα, είχαμε εντυπωσιακή επιστροφή του λιμανιού του Πειραιά στα πράγματα της κρουαζιέρας. Σύμφωνα με πληροφορίες που συνέλεξε η «Ν», το μεγάλο λιμάνι κατέγραψε πάνω από 65% αύξηση στους επιβάτες, πάνω από 100% στο home port και πάνω από 10% στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Μέχρι τώρα,
μάλιστα, οι προγραμματισμένοι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά μέσα στο 2024 ξεπερνούν τους 1.000, έναντι 750 έναν χρόνο πριν.
Το 2023 ήταν η δεύτερη εντυπωσιακή χρονιά στη σειρά, όσον αφορά το μεγάλο λιμάνι, αφού και το 2022, μετά την πανδημία, η άνοδος ήταν εντυπωσιακή. Η συνολική διακίνηση επιβατών το 2022 ανήλθε σε 880.416, έναντι 303.665 το 2021, καταγράφοντας αύξηση 190%.
Αυξημένοι κατά 79% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά, καθώς ανήλθαν σε 677 από 379 το αμέσως προηγούμενο έτος, ξεπερνώντας ακόμα και τα προ πανδημίας επίπεδα.
Συμπληρωματικά, αξίζει να αναφερθεί ότι οι αφίξεις από επιβίβαση (homeporting) κατέγραψαν αύξηση κατά 100,5% σε σχέση με το 2021.
Όσον αφορά τους «χαμένους» για το 2024, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Κύπρος έχει χάσει δυναμική, ενώ στην Αίγυπτο η εικόνα είναι μικτή, καθώς άλλες εταιρείες ακυρώνουν και άλλες διατηρούν τη θέση τους.
Τέλος, η ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής έχει «παγώσει», τουλάχιστον μέχρι τώρα.
Η θέση της CLIA
Όσον αφορά τη διαχείριση των προορισμών, η CLIA υπογραμμίζει τη σημασία ύπαρξης ενός δίκαιου και διαφανούς συστήματος Berth Management System, για την καλύτερη οργάνωση αφίξεων και αναχωρήσεων των πλοίων, αλλά και της εμπειρίας των επιβατών.
Στο λιμάνι του Πειραιά υπάρχει αυτό το σύστημα, ενώ η CLIA είναι σε συνεχή επαφή με τους φορείς των προορισμών για το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού είναι η πρώτη προτεραιότητα της Ένωσης όσον αφορά την Ελλάδα.
Η παγκόσμια εικόνα
Εκτός από την Ελλάδα, το 2024 φαίνεται ότι θα ανέβει και η Ασία, η οποία το 2023 κινήθηκε σε μέτρια επίπεδα, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό, τα οποία δεν είχαν υποχωρήσει όπως στην Ευρώπη.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι περισσότερα πλοία προγραμματίζεται να ταξιδέψουν προς την Ασία φέτος, ενώ οι εκτιμήσεις της CLIA για ολόκληρη τη χρονιά αναφέρουν ότι οι επιβάτες κρουαζιέρας θα φτάσουν τα 35 εκατ., από 31,5 εκατ. πέρυσι.
Εβδομάδα Κρουαζιέρας
Οι λεπτομέρειες για τις στρατηγικές της κρουαζιέρας μέσα στη φετινή χρονιά αναμένεται να διατυπωθούν στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας, που θα πραγματοποιηθεί στη Γένοβα από τις 11 έως τις 14 Μαρτίου. Η Σύνοδος Κορυφής θα περιλαμβάνει συζητήσεις μεταξύ CEO για το πώς θα γίνει πράξη η φιλοδοξία για καθαρές μηδενικές εκπομπές και για τη σημασία της οργανωμένης τουριστικής ανάπτυξης και διαχείρισης στους προορισμούς κρουαζιέρας, καθώς και συζητήσεις για την προστασία της θαλάσσιας ζωής.
Επιστροφή σε ναυπηγήσεις
Οι δύο μεγαλύτεροι όμιλοι κρουαζιέρας στον κόσμο, η Carnival Corporation και η Royal Caribbean Group, επέστρεψαν στην αγορά νεότευκτων πλοίων ύστερα από απουσία αρκετών ετών, λόγω της τεράστιας κρίσης που δημιούργησε στη βιομηχανία κρουαζιέρας η πανδημία.
Η Carnival, ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, ανέθεσε το πρώτο συμβόλαιο νεότευκτης ναυπήγησης από το 2020 στους Γερμανούς της Meyer Werft. Η παραγγελία περιλαμβάνει ένα πλοίο χωρητικότητας 180.000 gt, 6.500 επιβατών, με προγραμματισμένη παράδοση για το 2027. Αποτελεί το 10ο κρουαζιερόπλοιο σε μια σειρά από τα λεγόμενα πλοία «κλάσης Excel», που παραγγέλθηκαν από την Carnival.
Το κορυφαίο κρουαζιερόπλοιο της σειράς πλοίων διπλού καυσίμου υγροποιημένου φυσικού αερίου, το AIDAnova (IMO: 9781865), τέθηκε σε υπηρεσία με τη γερμανική μάρκα Aida Cruises της Carnival το 2018.
Από την πλευρά του, ο όμιλος Royal Caribbean, ο δεύτερος μεγαλύτερος στον κόσμο, επιβεβαίωσε ότι έχει συνάψει συμφωνία με τη γαλλική Chantiers de l’Atlantique για ακόμα ένα, το έβδομο νεότευκτο πλοίο της κλάσης «Oasis». Το κρουαζιερόπλοιο, χωρητικότητας 225.000 κόρων και 6.800 επιβατών, έχει προγραμματιστεί να παραδοθεί το 2028 και είναι το πρώτο νεότευκτο πλοίο που παραγγέλνει η εταιρεία εδώ και πέντε χρόνια.