«Υγεία» αποπνέουν οι ναυτιλιακοί κλάδοι των tankers και bulk carriers, γεγονός που αποτυπώνεται έντονα στις αξίες – ρεκόρ των πλοίων, απόρροια, μεταξύ άλλων, των καλών ναυλαγορών και της ενισχυμένης δραστηριότητας αγοραπωλησιών.
Αυτό είναι το συμπέρασμα εκτενούς έρευνας που εκπόνησαν για λογαριασμό της «Ν» οι Ειρήνη Διαμαντάρα και Δημήτρης Ρουμελιώτης, στελέχη του τμήματος Έρευνας και Αποτιμήσεων τoυ ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers.
Το εντυπωσιακό είναι πως, παρότι οι τιμές έχουν φτάσει σε υψηλά των τελευταίων ετών, συνεχίζουν να ανεβαίνουν εσχάτως, αποδεικνύοντας ότι προς το παρόν δεν υπάρχει «ταβάνι».
Υψηλό 15ετίας στα tankers
Εξετάζοντας κάθε αγορά ξεχωριστά, οι αναλυτές επισημαίνουν ότι οι τιμές των second hand δεξαμενόπλοιων έχουν αναρριχηθεί στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 15 ετών, από τότε, δηλαδή που κατέρρευσε η Lehman Brothers, σημαίνοντας την έναρξη της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης. Και συνεχίζουν να ανεβαίνουν τους τελευταίους μήνες.
Όπως επισημαίνει η Xclusiv, στα VLCCs, οι τιμές των πλοίων πέντε ετών ανέρχονται σήμερα σε 108 εκατ. δολάρια, από 98,5 εκατ. δολάρια τον Οκτώβριο του 2023, ήτοι καταγράφεται «άλμα» 9,6%. Άνοδο 7% σημειώνουν κατά το εξεταζόμενο διάστημα οι τιμές των VLCCs 10ετίας, ενώ σταθερές είναι αυτές των πλοίων 15 ετών. Το τέταρτο τρίμηνο του 2023 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 40 συναλλαγές αγοραπωλησιών, σχεδόν οι μισές από το σύνολο του έτους, ενώ και το φετινό πρώτο τρίμηνο ξεκίνησε δυναμικά, με 11 πλοία να αλλάζουν ήδη ιδιοκτήτη.
Παρόμοιες είναι οι μεταβολές και στα suezmax tankers. Ένα βαπόρι πέντε ετών αποτιμάται σήμερα στα 82 εκατ. δολάρια από 73 εκατ. δολάρια τον περασμένο Οκτώβριο (+12,33%), ενώ ένα πλοίο 10 ετών τιμολογείται 7% πιο πάνω. Αμετάβλητες είναι οι αξίες των suezmaxes 15ετίας.
Στην αγορά των aframaxes, οι τιμές στο τονάζ πενταετίας έχουν αυξηθεί κατά 5% από τις αρχές Οκτωβρίου, αυτές των πλοίων 10 ετών κατά 9% και αυτές των βαποριών που έχουν φτάσει τα 15 χρόνια ζωής κατά 6%. Σημαντική άνοδο σημειώνουν, τέλος, οι αξίες των μικρών MR2 product tankers. Τα πλοία πενταετίας αποτιμώνται σήμερα 8% παραπάνω από τον Οκτώβριο του 2023, αυτά 10ετίας κατά 16% και αυτά 15ετίας κατά 11%.
«Το ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, το αυξημένο κόστος ναυπήγησης και οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν δημιουργήσει συνδυαστικά μία περίοδο υψηλών ναύλων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων από το Φεβρουάριο του 2022. Αυτές οι συνθήκες έχουν επιφέρει μία βιώσιμη αύξηση στις τιμές στη δευτερογενή αγορά, που ενισχύονται περαιτέρω από πρόσφατα γεγονότα, όπως οι επιθέσεις των Χούθι και η παράκαμψη του Σουέζ και τις προβλέψεις της IEA για ισχυρή ζήτηση αργού πετρελαίου τα επόμενα χρόνια» εξηγούν οι αναλυτές της Xclusiv Shipbrokers.
Οδηγός τα capes στο ξηρό φορτίο
«Από τις αρχές του περασμένου Οκτωβρίου οι τιμές των second hand bulkers έχουν αποκτήσει momentum. Η υψηλή δραστηριότητα αγοραπωλησιών, καθώς και οι ενισχυμένες τιμές των νεότευκτων, έχουν οδηγήσει τις αξίες στα ύψη» αναφέρουν Ειρήνη Διαμαντάρα και Δημήτρης Ρουμελιώτης.
Αρκετά ωφελημένα μοιάζουν τα μεγάλα φορτηγά πλοία, τύπου capesize, τα οποία, μάλιστα, παρουσιάζουν και μία ασυνήθιστα ισχυρή δυναμική αυτό το παραδοσιακά αδύναμο πρώτο τρίμηνο του έτους. Οι αξίες των πλοίων πενταετίας είναι αυξημένες κατά 18% από τον Οκτώβριο, αυτές των βαποριών 10ετίας κατά 27% και αυτών ηλικίας 15 ετών κατά 23%. Συνολικά οι τιμές έχουν φτάσει σε υψηλό πενταετίας, υπερβαίνοντας ακόμη και τα επίπεδα της περιόδου 2021-2022, κατά την οποία τα ναύλα έφτασαν τα 80.000 δολάρια ημερησίως στη spot.
Τα capes είναι αρκετά δημοφιλή τους τελευταίους τέσσερις μήνες στη δευτερογενή αγορά. Συνολικά 55 πλοία ενεπλάκησαν σε αγοραπωλησίες. Μέχρι τώρα το 2024 έχουν «αλλάξει χέρια» 20 πλοία, σχεδόν ο ίδιος όγκος με ολόκληρο το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Στα μεσαίου μεγέθους kamsarmaxes, οι αξίες των πλοίων πενταετίας έχουν διογκωθεί κατά 8% από τον Οκτώβριο, ενώ ανοδικά κατά 12% κινούνται οι αξίες των βαποριών 10ετίας και 15ετίας. Εδώ οι τιμές πλησιάζουν τα υψηλά του 2022, αλλά παραμένουν ακόμη πιο χαμηλά.
Στο υψηλότερο επίπεδο της πενταετίας έχει αναρριχηθεί η τιμή ενός ultramax ηλικίας πέντε ετών, σημειώνοντας άνοδο 7%, συγκριτικά με τον περασμένο Οκτώβριο. «Άλμα» 18% κάνουν οι αξίες των ultramaxes 10ετίας στο εξεταζόμενο διάστημα, ενώ 13% κερδίζουν τα supramaxes 15ετίας.
Τέλος, στα μικρά handysize bulkers, οι τιμές των πλοίων πενταετίας, 10ετίας και 15ετίας έχουν αυξηθεί κατά 8%, 12% και 19%, συγκριτικά με τέσσερις μήνες πριν.