Ένα πρόγραμμα διαρκούς ανανέωσης του στόλου του τρέχει ο ναυτιλιακός όμιλος Thenamaris, ο οποίος τα τελευταία χρόνια δίνει τα μεγαλύτερα σε ηλικία πλοία του, ενώ παράλληλα επενδύει σε σύγχρονα πλοία από τη second hand και σε ναυπηγήσεις.
Παράλληλα τρέχει μια σειρά projects για την αξιολόγηση των εναλλακτικών λύσεων που υπάρχουν σήμερα για τα πράσινα καύσιμα του μέλλοντος.
Μάλιστα, ο όμιλος συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου στο τελευταίο ESG report με δεδομένα μέχρι το τέλος του 2023, αναλύει τα δεδομένα που έχει στη διάθεσή του, αναδεικνύοντας τα υπέρ και τα κατά κάθε λύσης.
Μέσα στο 2024 μάλιστα η Thenamaris συμμετέχει με μια σειρά εταιρειών της ναυτιλίας στην ίδρυση Ναυτιλιακού Κέντρου Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων στην Αθήνα. Ο ίδιος σε δηλώσεις του επεσήμανε: «Πιστεύουμε ακράδαντα στη δύναμη της συνεργασίας για την επιτάχυνση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να εντοπίσουμε και να θέσουμε σε εφαρμογή ασφαλείς και πρακτικές λύσεις κατά τη μετάβασή μας σε μελλοντικά καύσιμα και τεχνολογίες. Ως ιδρυτικό μέλος του Ναυτιλιακού Κέντρου Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων, η Thenamaris δεσμεύεται να λειτουργεί ως ενεργός εταίρος στην πρωτοβουλία αυτή».
Τα πράσινα καύσιμα
Ταυτόχρονα ο όμιλος έχει συμμετάσχει σε μια σειρά μελετών και projects, προκειμένου να αξιολογήσει τις δυνατότητες που έχουν τα καύσιμα που προτείνονται σήμερα ως εναλλακτικά του πετρελαίου.
- LNG: Το 2019, η Thenamaris συμμετείχε σε ένα κοινό έργο μαζί με τον American Bureau of Shipping, τη Hyundai και τη Shell για τη μελέτη ενός πολύ μεγάλου πλοίου μεταφοράς αργού πετρελαίου με καύσιμο LNG. Από τα αποτελέσματα αυτού του έργου, σε συνδυασμό με πρόσθετες γνώσεις που αποκτήθηκαν από μελέτες που διεξήχθησαν από οργανισμούς του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των νηογνωμόνων, προέκυψε το συμπέρασμα ότι το ΥΦΑ δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη εναλλακτική λύση καυσίμου για την ουσιαστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
- Αμμωνία: Η αμμωνία φαίνεται πολλά υποσχόμενη, καθώς είναι ένα τεχνικά εφικτό καύσιμο μηδενικών εκπομπών άνθρακα, αν και παρουσιάζει μια σειρά από ζητήματα ασφάλειας και τεχνικά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η υιοθέτηση της αμμωνίας ως καυσίμου στη ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, ενώ η πρώτη εμπορική παράδοση κύριας μηχανής με καύσιμο αμμωνία αναμένεται στο τέλος του 2024. Θα παρακολουθούμε στενά τις τεχνικές και εμπορικές εξελίξεις.
- LPG: Το υγραέριο είναι επίσης ένα εναλλακτικό καύσιμο, με χαμηλότερο αποτύπωμα άνθρακα σε σχέση με τα καύσιμα που επικρατούν σήμερα, το οποίο εφαρμόζεται ιδίως σε πλοία που μπορούν να μεταφέρουν υγραέριο ως φορτίο.
- Υδρογόνο: Το υδρογόνο εξετάζεται επίσης ως εναλλακτικό καύσιμο. Δεδομένου ότι το υδρογόνο δεν περιέχει άνθρακα, είναι το καθαρότερο από όλα τα καύσιμα και αναμένεται να αποτελέσει το κύριο καύσιμο που θα παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η ηλιακή και η αιολική. Το υδρογόνο ως καύσιμο θέτει μια σειρά από προκλήσεις, όπως η πολύ χαμηλή θερμοκρασία που απαιτείται για τη μεταφορά του σε υγρή φάση (κάτω από -253 βαθμούς Κελσίου) και η πολύ χαμηλή πυκνότητα (70,85 kg/m3 ) που απαιτεί σημαντικό χώρο στα πλοία για την αποθήκευση. Η Thenamaris συμμετείχε σε ένα κοινό έργο με το λιμάνι του Άμστερνταμ και τη Zenith, εργαζόμενη σε μια μελέτη σκοπιμότητας για τη δημιουργία ενός κόμβου υδρογόνου στο Άμστερνταμ που θα τροφοδοτείται με υδρογόνο που παράγεται από αιολικά πάρκα και σε άλλες τοποθεσίες και θα μεταφέρεται μέσω πλοίου σε υγρή μορφή. Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι μια τέτοια προσέγγιση είναι εφικτή.
- Μεθανόλη: Η μεθανόλη ως εναλλακτικό καύσιμο βρίσκεται επίσης υπό εξέταση. Έχει το πλεονέκτημα ότι είναι ένα εύκολο και ασφαλές καύσιμο για τον χειρισμό επί των πλοίων, είναι περιβαλλοντικά ασφαλές και μπορεί να παραχθεί με διάφορες διαδικασίες, μεταξύ άλλων απευθείας από πράσινο υδρογόνο και συλληφθέν CO2.
- Άλλα εναλλακτικά καύσιμα: Εξετάζονται επίσης εναλλακτικά καύσιμα με πιο σύνθετους υδρογονάνθρακες που παράγονται από υδρογόνο, όπως το υδρογονοκατεργασμένο φυτικό έλαιο (HVO) και το e-MGO, ιδίως ως καύσιμα-«γέφυρα» που θα χρησιμοποιηθούν μέχρι να μετατραπούν τα πλοία των διαχειριζόμενων στόλων ώστε να καταναλώνουν το ή τα εναλλακτικά καύσιμα που τελικά θα επιλεγούν.
91 πλοία και διαρκής ανανέωση
Αυτή τη στιγμή ο στόλος της Thenamaris αποτελείται από 91 πλοία όλων των τύπων. Ειδικότερα, έχει στο «νερό» 51 δεξαμενόπλοια, 22 bulk carriers, δύο containerships, οκτώ LNG carriers και οκτώ LPG carriers.
Επίσης την προηγούμενη εβδομάδα απέκτησε, καταθέτοντας την υψηλότερη προσφορά, τέσσερα σύγχρονα νεότευκτα bulk carriers (ναυπήγησης 2020 και 2021) από τη νοτιοκορεατική Polaris Shipping.
Όσον αφορά το ναυπηγικό του πρόγραμμα, έχει υπό κατασκευή τέσσερα bulk carriers που θα παραδοθούν μέσα στο 2024 και το 2025, καθώς και 8 τάνκερ τα οποία και θα παραλάβει μέσα στο 2025.