Αυξημένος κατά 8% σε ετήσια βάση είναι ο διατομεακός δείκτης ClarkSea, ο οποίος την προηγούμενη εβδομάδα διαμορφώθηκε στα 24.586 δολάρια.
Ο δείκτης που δείχνει την εικόνα όλων των κλάδων της ποντοπόρου ναυτιλίας είναι 3% πάνω σε εβδομαδιαία βάση και 37% πάνω από τον μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας.
Την παράσταση κλέβουν τα δεξαμενόπλοια και ειδικότερα τα σούπερ τάνκερ, τα VLCCs, τα οποία κέρδισαν 54% στους ναύλους μέσα σε μία εβδομάδα, φτάνοντας τα 76.728 δολάρια την ημέρα, που είναι το υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2023. Αιτία η πολύ ισχυρή αγορά στον Περσικό Κόλπο.
Στα υπόλοιπα μεγέθη οι αγορές δεξαμενόπλοιων είχαν μικτή εικόνα, με τους ναύλους των MR product tankers να ενισχύονται στη Δύση αλλά να υποχωρούν στην Ανατολή και να αφήνουν τους μέσους καθαρούς ναύλους μειωμένους κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, στα 32.361 δολάρια την ημέρα.
Οι τιμές των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια παραμένουν αυξημένες εν μέσω των συνεχιζόμενων διαταραχών στην Ερυθρά Θάλασσα. Τα στοιχεία δεικτών ναύλων δείχνουν ότι οι τιμές στις γραμμές Άπω Ανατολής-Ευρώπης παραμένουν τρεις φορές πάνω από τα επίπεδα στις αρχές Δεκεμβρίου, ενώ η τιμή στη γραμμή XSI-C Άπω Ανατολής-USWC έφτασε τα 4.700 δολάρια ανά FEU, το υψηλότερο επίπεδο από τις 22 Σεπτεμβρίου 2023.
Όσον αφορά τις ναυλώσεις των containerships, ο δείκτης ανέβηκε κατά 2% σε σχέση με τον Δεκέμβριο, στις 87 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο από τις αρχές Σεπτεμβρίου, και κατά 29% σε σχέση με τα μέσα Δεκεμβρίου, εν μέσω συνεχιζόμενης ζήτησης για χωρητικότητα από 2.800 TEUs και άνω.
Περαιτέρω ενθαρρυντικές είναι οι τάσεις στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οι ναύλοι spot των Capesize παρέμειναν σταθερά σε εβδομαδιαία βάση στα 22.500 δολάρια την ημέρα, ενώ τα κέρδη των Panamax και Supramax σημείωσαν μέτρια αύξηση, καθώς οι Κινέζοι «παίκτες» επέστρεψαν στην αγορά μετά την κινεζική Πρωτοχρονιά.
Τα μέσα κέρδη στο χύδην ξηρό φορτίο συνολικά αυξήθηκαν 2% στα 13.969 δολάρια την ημέρα, σχεδόν διπλάσια από τα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί έναν χρόνο πριν.
Στα LPG και συγκεκριμένα στον τομέα των VLGC, καθώς η αγορά ανακάμπτει από τις απότομες μειώσεις του Ιανουαρίου, οι Clarksons βλέπουν περαιτέρω άνοδο στο μέλλον.
Τα κέρδη στη spot για τη διαδρομή Ras Tanura-Chiba αυξήθηκαν κατά 44% σε εβδομαδιαία βάση και διαμορφώθηκαν σε 33.053 δολάρια την ημέρα.
Επίσης, στα LNG carriers oι συνθήκες στην αγορά παρέμειναν σταθερές, αν και παρατηρήθηκε μια μικρή άνοδος για τα πλοία με δίχρονες μηχανές.
Οι μέσες τιμές spot για μία μονάδα αυξήθηκαν κατά 5% σε 55.250 δολάρια την ημέρα.
Εν τω μεταξύ καταγράφηκε σημαντική δραστηριότητα νεότευκτων πλοίων στα κινεζικά ναυπηγεία, με τη δήλωση δικαιωμάτων προαίρεσης για δύο VLCC με καύσιμο LNG, και την παραγγελία τριών shuttle tankers και δύο chemical tankers.
Στις αγοραπωλησίες κυριάρχησαν τα bulk carriers σε όλα τα μεγέθη. Συνολικά 119 bulkers αναφέρθηκαν τώρα ως πωληθέντα κατά τη διάρκεια του 2024.
Αντίθετα οι διαλύσεις είναι σε χαμηλά επίπεδα, αν και οι βιομηχανίες του Πακιστάν και του Μπαγκλαντές φέρονται να αναζητούν ενεργά χωρητικότητα.
Η αγορά
Τα αμερικανικά αποθέματα αργού αυξήθηκαν κατά 12 εκατ. βαρέλια στα 439,5 εκατ. βαρέλια την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της EIA, εν μέρει λόγω απρογραμμάτιστης διακοπής λειτουργίας σε διυλιστήριο των μεσοδυτικών πολιτειών.
Εν τω μεταξύ, οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού αυξήθηκαν κατά 21% σε σχέση με πέρυσι στα 4,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως εν μέσω ισχυρής παραγωγής αργού.
Την ίδια στιγμή η ταχεία πρόοδος της συγκομιδής σόγιας στη Βραζιλία παρέχει βραχυπρόθεσμη στήριξη στις εξαγωγές, παρά το γεγονός ότι η παραγωγή της σοδειάς 2023/24 αναμένεται να μειωθεί λίγο σε σχέση με το περσινό ρεκόρ, ενώ τα στοιχεία του USDA δείχνουν ότι οι εξαγωγές σιτηρών των ΗΠΑ αυξήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες.
Τέλος, ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ διαμορφώθηκε πάνω από τις προσδοκίες, στο 3,1% σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο.