Skip to main content

Αντέχει ο Πειραιάς τις «βολές» των Χούθι

Χαμηλότερα οι απώλειες του Σ.ΕΜΠΟ. τον Ιανουάριο σε σχέση με τον μ.ό. των τέρμιναλ της COSCO

«Κρατάει τις δυνάμεις του στον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων το λιμάνι του Πειραιά, παρά το γεγονός ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι επιθέσεις του ανταρτών Χούθι σε εμπορικά πλοία έχουν αναγκάσει τα περισσότερα πλοία να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, αντί της διέλευσης από τη διώρυγα του Σουέζ.

Η Cosco Shipping Ports ανακοίνωσε την κίνηση των τέρμιναλ που ελέγχει σε όλο τον κόσμο, επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ της «Ν» που ανέφερε απώλειες που κυμαίνονται από 10% μέχρι 15%. Τα επίσημα στοιχεία για τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η θυγατρική της Cosco, η ΣΕΠ Α.Ε., δείχνουν κάμψη 12,7% για τον πρώτο μήνα του 2024, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.

Συνολικά φέτος διακινήθηκαν 281.800 «κουτιά» από 322.800 πέρσι. Όσον αφορά τον προβλήτα Ι του Σ.ΕΜΠΟ., τον μικρότερο από τους τρεις, τον οποίο διαχειρίζεται ο ΟΛΠ (με μεγαλομέτοχο 67,7% την Cosco), οι πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2023.

Μάλιστα το λιμάνι του Πειραιά είναι ίσως αυτό που δέχεται τη μεγαλύτερη πίεση την περίοδο αυτή, λόγω της στρατηγικής του θέσης στην Ανατολική Μεσόγειο, σε σχέση με το Σουέζ. Γιατί ένα πλοίο που θα κάνει τον περίπλου της Αφρικής θα πρέπει να διανύσει και όλη τη Μεσόγειο, από το Γιβραλτάρ, προκειμένου να πιάσει στο μεγάλο λιμάνι της χώρας.

Ωστόσο, η Cosco έχει επιλέξει να στηρίξει τη μεγαλύτερη επένδυση που έχει κάνει σε λιμάνι εκτός Κίνας. Αποτελεί άλλωστε και την πύλη εισόδου στην Ευρώπη, του νέου δρόμου του μεταξιού που προωθεί η Κίνα.

Επισημαίνεται ότι και τον Δεκέμβριο του 2023, όταν και οι επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία είχαν ήδη δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στη ρότα των πλοίων, η κάμψη σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 ήταν μόλις 0,5%.

Ενισχύσεις

Κερδισμένα, προσωρινά τουλάχιστον, φαίνεται να είναι τα λιμάνια που είναι κοντά στην Ατλαντικό Ωκεανό, όπως είναι της Αλχεθίρας. Αρκετά πλοία, επίσης, ανεβαίνουν απευθείας στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης. Η κατάσταση αυτή, όμως, επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς, δεν είναι εύκολο να συνεχιστεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού θα δημιουργηθεί συμφόρηση στα συγκεκριμένα λιμάνια.

Από τις πρώτες κινήσεις στη σκακιέρα που έκανε η Cosco είναι να «τραβήξει» από τη θυγατρική της OOCL το Cosco Development των 13.092 TEUs από το διατλαντικό εμπόριο. Η OOCL το αντικατέστησε με το OOCL Seul (8.063 TEUs).

H Cosco από την πλευρά της ξεκίνησε να χρησιμοποιεί το 13.000 TEUs πλοίο ως feeder μεταξύ Zeebrugge και Πειραιά.

Όπως επισημαίνει η Alpha Liner, ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος χρειάστηκε το new-panamax για να μεταφέρει φορτίο που προέρχεται από την Ασία, από το Ζεεμπρούγκε προς τον Πειραιά. Το ελληνικό λιμάνι είναι συνήθως το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι εκφόρτωσης για τα πλοία megamax των 19.270 – 21.200 TEUs που αναπτύσσονται στην υπηρεσία Άπω Ανατολή-Ευρώπη «AEU3», γνωστή και ως ο δεύτερος βραχίονας Ασίας – Βόρειας Ευρώπης της Ocean Alliance.

Δεδομένου ότι αυτή η υπηρεσία δρομολογείται επί του παρόντος μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, το Zeebrugge προστέθηκε προσωρινά στη γραμμή ως πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι εκφόρτωσης.

Τα κιβώτια με προορισμό τον Πειραιά εκφορτώνονται στον τερματικό σταθμό που διαχειρίζεται η Cosco Ports (CSP Zeebrugge Terminal) και από εκεί ξεκινούν για το τελικό τους ταξίδι προς την Ελλάδα.

Ψηλά η μετοχή

Μάλιστα, όπως έγραψε πριν από λίγες μέρες η «Ν», οι επενδυτές δείχνουν να εμπιστεύονται τον ΟΛΠ, παρά τους φόβους για τις επιπτώσεις από τα όσα λαμβάνουν χώρα στην Ερυθρά Θάλασσα. Η μετοχή του ΟΛΠ, του οποίου το μεγαλύτερο έσοδο προέρχεται από τους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων, ξεπέρασε μέσα στην εβδομάδα τα 25,5 ευρώ για πρώτη φορά από το 2008 και μετά.

Επένδυση 20 εκατ. στο car terminal

Εκτός από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων το λιμάνι του Πειραιά διαθέτει και ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα διαμετακόμισης οχημάτων στην Ανατολική Μεσόγειο. Πρόσφατα εγκαινίασε την επέκταση του car terminal του ΟΛΠ, έκτασης περίπου 40.000 m², προς τη βόρεια πλευρά του λιμανιού.

Η νέα επένδυση ανήλθε στα 20 εκατ. ευρώ, δίνοντας τη δυνατότητα στάθμευσης επιπλέον 5.100 αυτοκινήτων. Περιλαμβάνεται στις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού, σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης και αποτελεί έργο Προτεραιότητας ΙΙ.

Η συνολική έκταση του σταθμού διακίνησης οχημάτων ανέρχεται πλέον σε 110.000 m².