«Μάχη» για τα τελευταία διαθέσιμα slots δεξαμενόπλοιων στα ναυπηγεία της Κίνας και της Νότιας Κορέας δίνουν οι πλοιοκτήτες, καθώς πληθαίνουν τα αιτήματα και οι παραγγελίες το τελευταίο διάστημα.
Ο ανταγωνισμός εστιάζει στα μεγάλα tankers, τύπου VLCC και suezmax. Οι πρόσφατες συμφωνίες καταδεικνύουν πως αρκετά μεγάλα κινεζικά ναυπηγεία προσφέρουν πλέον παραδόσεις στο τρίτο τρίμηνο του 2027, ενώ στην Κορέα μπορούν να διατεθούν ακόμη ορισμένα slots για το δεύτερο μισό του 2026, αλλά με σημαντικά υψηλότερο κόστος.
Την ίδια ώρα, όσες ναυτιλιακές εταιρείες είχαν υπογράψει συμβόλαια για νέα πλοία το 2022 και το 2023 με ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (option) για την κατασκευή επιπλέον πλοίων, τα ασκούν τώρα εν μέσω έντονου ανταγωνισμού.
Αυτό διότι η τοποθέτηση των παραγγελιών πριν από δύο έτη ή και έναν χρόνο τούς έχει εξασφαλίσει ικανοποιητικούς χρόνους παράδοσης που αφορούν κυρίως το 2025, αλλά και το πρώτο διάστημα του 2026.
Η Seatankers στην Κίνα
Ναυλομεσιτικές πηγές λένε στη «Ν» ότι η Seatankers του Νορβηγού μεγιστάνα John Fredriksen υπέγραψε επιστολή προθέσεως (LOI) με το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding (NTS) για δύο suezmaxes, χωρητικότητας 155.000 dwt έκαστο.
Με βάση τις ίδιες πηγές, η εταιρεία θα πληρώσει περίπου 78,5 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο, ενώ η παράδοση των δύο βαποριών προγραμματίζεται για το τρίτο τρίμηνο του 2027.
Όταν ένα από τα μεγαλύτερα κινεζικά ναυπηγεία προσφέρει ήδη χρόνους παράδοσης κοντά στο τέλος του 2027, γίνεται κατανοητό ότι οι θέσεις εξαφανίζονται με μεγάλη συχνότητα.
Η Hayfin στην Κορέα
Αισθητές είναι οι διαφορές με το συμβόλαιο της βρετανικής επενδυτικής πλατφόρμας Hayfin Capital Management στη Νότια Κορέα.
Ειδικότερα, την περασμένη εβδομάδα, ο όμιλος HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering ανακοίνωσε συμβόλαιο για δύο suezmaxes, με συνολικό κόστος 173 εκατ. δολαρίων, ήτοι κάθε βαπόρι θα κοστίσει 86,5 εκατ. δολάρια, χωρίς να γνωστοποιεί την ταυτότητα του αγοραστή.
Οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν πως πίσω από την εν λόγω παραγγελία βρίσκεται η βρετανική πλατφόρμα επενδύσεων Hayfin Capital Management.
H Hayfin είχε συμφωνήσει με το εν λόγω ναυπηγείο τον περασμένο Νοέμβριο για δύο suezmaxes, τα οποία θα μπορούν να καίνε μεθανόλη, μετά από μετατροπές στη μηχανή (methanol-ready). Εάν αυτό ισχύει και σε αυτήν την περίπτωση, τότε εξηγεί και το σημαντικά υψηλότερο κόστος εν συγκρίσει με τα πλοία της Seatankers (+8 εκατ. δολάρια), πέρα φυσικά από τις τιμολογιακές διαφορές ανάμεσα σε Κίνα και Νότια Κορέα.
Επίσης, ακόμη μία σημαντική διαφορά αφορά και τον χρόνο παράδοσης. Το πρόσφατο συμβόλαιο στο HD KSOE γνωστοποίησε ότι τα δύο πλοία θα είναι έτοιμα στο τρίτο τρίμηνο του 2026, δηλαδή έναν χρόνο νωρίτερα από τα suezmaxes της Seatankers στο NTS.
Η Oceangold Tankers
Δικαιώματα προαίρεσης για την κατασκευή περισσότερων aframax/LR2 tankers άσκησε και η Οceangold Tankers, ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων του ομίλου της οικογένειας Δράγνη. Το αρχικό συμβόλαιο στο κινεζικό ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS) περιελάμβανε δύο πλοία. Τώρα οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η ναυτιλιακή έχει φτάσει τα πέντε υπό ναυπήγηση LR2 στην εν λόγω γιάρδα.
Όπως γνωστοποίησε, μάλιστα, εσχάτως η Oceangold στην έκθεση ESG που δημοσίευσε, τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια θα είναι σχεδιασμένα για καύση μεθανόλης.
Σύμφωνα με πλατφόρμες ναυπηγήσεων πλοίων, τα τρία πρώτα πλοία του orderbook θα έχουν παραδοθεί έως τον Δεκέμβριο του 2025.