Skip to main content

Ναυτιλία: Θετικές οι προοπτικές στην αγορά LNG

Με πρωταγωνιστικό ρόλο οι Έλληνες εφοπλιστές, αφού κατέχουν περίπου το 1/4 του παγκόσμιου στόλου

Θετικές είναι οι προοπτικές για την αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου το β’ εξάμηνο του 2024. Ένας τομέας στον οποίο οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, δεδομένου ότι περίπου ένα στα τέσσερα πλοία είναι ελληνικών συμφερόντων.

Αυτό αναφέρει ανάλυση της Intermodal και σύμφωνα με αυτήν αναμένεται να ανακάμψει σταδιακά η συγκεκριμένη αγορά τόσο στον βιομηχανικό όσο και στον οικιακό τομέα.

Όσον αφορά τις ναυλαγορές, οι Clarksons επισημαίνουν ότι σε παγκόσμιο επίπεδο η αγορά αντιμετωπίζει υποπροσφορά, με τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 5%, ενώ η προσφορά αυξάνεται μόνο κατά 2%, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές φυσικού αερίου.

Η ευρωπαϊκή ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 8% και η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 2,9%, χωρίς ωστόσο να φτάσει στα επίπεδα του 2022.

Το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) είναι έτοιμο να καλύψει το 85% αυτής της ενισχυμένης ευρωπαϊκής ζήτησης φυσικού αερίου, με την ικανότητα επαναεριοποίησης της Δυτικής Ευρώπης να αυξάνεται κατά 9%. Στην Ασία αναμένεται μέτρια αύξηση της ζήτησης, κατά 1,7%. Η Κίνα και η Ινδία θα παρουσιάσουν αξιοσημείωτη αύξηση της ζήτησης, κατά 9% και 7% αντίστοιχα. Αυτό θα συμβεί λόγω της ανάκαμψης των οικονομιών τους και των αυξανόμενων ενεργειακών αναγκών τους.

Αντίθετα, η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα είναι πιθανό να δουν μείωση των εισαγωγών ΥΦΑ, συνεχίζοντας την τάση από το 2023.

Η αμερικανική αγορά ΥΦΑ αναμένεται να σημειώσει μέτρια ανάπτυξη της τάξης του 2% σε ετήσια βάση, υπολειπόμενη του μέσου όρου πενταετίας του 5%. Η ανάπτυξη είναι περιορισμένη, λόγω της έλλειψης μεγάλων νέων έργων για το 2024, με έμφαση αντίθετα σε μικρότερες αναπτύξεις, όπως το Congo LNG και το Fast LNG Altamira του Μεξικού.

Επιπλέον, το πρώτο τρένο του έργου Arctic LNG 2 της Ρωσίας αντιμετωπίζει αβεβαιότητες λόγω κυρώσεων και προβλημάτων προσβασιμότητας.

«Greeks»

Οι Έλληνες εφοπλιστές πρωταγωνιστούν στα πλοία μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Παρά το πολύ υψηλό κόστος ναυπήγησης -έχει ξεπεράσει σταθερά τα 260 εκατ. δολ. η μονάδα, από 180 εκατ. δολ. που ήταν μόλις πριν από μία τριετία-, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν δημιουργήσει έναν πολύ ισχυρό στόλο.

Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι «Greeks» ελέγχουν το 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Η μεγαλύτερη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων με στόλο LNG carriers είναι η Maran Gas, ο βραχίονας LNG του εφοπλιστικού ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, ο εν ενεργεία στόλος της εταιρείας αποτελείται σήμερα από 45 πλοία, ενώ υλοποιεί διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα για 13 ακόμη.

Στη δεύτερη θέση είναι ο όμιλος GasLog του Πήτερ Λιβανού, στον στόλο του οποίου εντοπίζονται 34 LNG carriers, ενώ, παράλληλα, ναυπηγεί τέσσερα ακόμη.

Ακολουθεί η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, η οποία διαχειρίζεται -μαζί με την εισηγμένη Dynagas LNG Partners- 21 LNG carriers, ενώ το βιβλίο παραγγελιών της εταιρείας περιλαμβάνει 8 βαπόρια.

Η ΤMS Cardiff Gas, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου, ελέγχει επί του παρόντος 17 LNG carriers, ενώ διαθέτει orderbook ακόμη 7 πλοίων.

Η Capital Gas ελέγχει 18 πλοία μεταφοράς LNG. Υπενθυμίζεται ότι λίγο πριν από την έλευση του 2024, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Capital Product Partners συμφώνησε με την Capital Gas για την αγορά 11 νεότευκτων πλοίων της πρώτης.

Με ραγδαίο ρυθμό επεκτείνεται η Alpha Gas, ο βραχίονας LNG του εφοπλιστικού ομίλου της Άννας Αγγελικούση. Πέρα από τα έξι σύγχρονα πλοία που βρίσκονται σήμερα στον στόλο της, η εταιρεία αναμένει την παραλαβή δύο ακόμη νεότευκτων.

Συνολικά οκτώ LNG carriers διαχειρίζεται η Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου, ενισχύοντας το 2022 και το 2023 τον στόλο με ποιοτικό second hand τονάζ.

Τη λίστα με τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές στην αγορά μεταφοράς LNG κλείνουν η Minerva Gas του Ανδρέα Μαρτίνου με πέντε υφιστάμενα LNG carriers και δύο υπό παραγγελία, η Tsakos Energy Navigation του Νικόλα Τσάκου με τρία βαπόρια, η Latsco Marine Management, συμφερόντων Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση, με δύο πλοία, ενώ τον ίδιο αριθμό διαχειρίζεται και η Chandris (Hellas), συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή, αλλά και η Evalend Shipping, συμφερόντων Κρίτωνα Λεντούδη, η οποία προχώρησε μέσα στο 2023 στην παραγγελία τεσσάρων πλοίων.

Μικτή εικόνα των ναύλων

Οι ναύλοι παρουσίασαν πτωτική τάση στις τιμές spot λόγω της χαμηλής ζήτησης, ενώ η αγορά των προθεσμιακών ναύλων επέδειξε ανθεκτικότητα με συνεχή δραστηριότητα.

Στην αγορά spot, σημειώθηκε αξιοσημείωτη μείωση των ναύλων, ιδίως για τα πλοία τύπου TFDE, τα οποία είδαν μέσες τιμές γύρω στα 40.000 δολάρια/ημέρα προς το τέλος του Ιανουαρίου, αντανακλώντας την υπερπροσφορά χωρητικότητας σε σχέση με την αδύναμη ζήτηση.

Αντίθετα, η αγορά των προθεσμιακών ναυλώσεων παρουσίασε έντονη δραστηριότητα, με πολλά πλοία να συμμετέχουν σε διαπραγματεύσεις για πολύμηνες και πολυετείς ναυλώσεις. Η αγορά είδε νέες απαιτήσεις σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για χωρητικότητα μεταξύ 174-180.000 cbm σε διάφορες περιόδους ναύλωσης.

Την περασμένη εβδομάδα, η τιμή DFDE 1-Yr TC διαμορφώθηκε στα 53.000 δολάρια την ημέρα, υποδηλώνοντας μηνιαία πτώση 24,2%, ενώ η τιμή spot 160K cbm υποχώρησε στα 40.000 δολάρια την ημέρα, 49,2% χαμηλότερα σε μηνιαία βάση.