Τις προτιμήσεις των παραγγελιών των εταιρειών σε νεότευκτα containerships φαίνεται ότι κερδίζει συνεχώς η χρήση μεθανόλης για πρόωση σε κινητήρες διπλού καυσίμου (methanol-ready).
Ο κυριότερος λόγος τής όλο και μεγαλύτερης αυξημένης ζήτησης, είναι το γεγονός ότι οι liners δραστηριοποιούνται σε πολύ συγκεκριμένα δρομολόγια, κάνοντας εύκολο το στήσιμο ενός δικτύου εφοδιασμού μεθανόλης.
Μόνο τον πρώτο μήνα του 2024 παραγγέλθηκαν περίπου 23 νεότευκτα πλοία διπλής τροφοδοσίας μεθανόλης, καθώς η αγαπημένη εναλλακτική επιλογή καυσίμου των πλοιοκτητών συνεχίζει τη δυναμική της.
Στη μηνιαία αποτίμησή του σχετικά με τις επιλογές καυσίμων, ο νορβηγικός νηογνώμονας DNV δήλωσε ότι περίπου το 70% των παραγγελιών πλοίων με διπλό καύσιμο μεθανόλης αφορούσε τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ τα υπόλοιπα αφορούσαν πλοία
μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοία ro-ro.
Ο κύριος σύμβουλος ναυτιλιακών επιχειρήσεων του νηογνώμονα DNV, Martin Wold, ανέφερε
ότι έως τώρα υπάρχουν 228 επιβεβαιωμένες παραγγελίες πλοίων με καύσιμο μεθανόλη και δήλωσε ότι αυτό θα επεκτείνει σημαντικά τον σημερινό παγκόσμιο στόλο των 29 πλοίων τα επόμενα χρόνια.
Πρόσφατα οι παγκόσμιες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Evergreen και X-Press Feeders υπέγραψαν μνημόνιο συμφωνίας για να δρομολογήσουν ένα δίκτυο τροφοδοσίας, το πρώτο στην Ευρώπη, με πράσινη μεθανόλη.
Η X-Press Feeders έχει παραγγείλει 14 πλοία πράσινης μεθανόλης διπλού καυσίμου για παράδοση από το δεύτερο τρίμηνο του 2024 έως τα μέσα του 2026.
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα δρομολογήσει και θα εκμεταλλευτεί τα πλοία εντός της Ευρώπης. Θα δραστηριοποιούνται στο λιμάνι του Ρότερνταμ και θα καλύψουν λιμάνια της Βαλτικής Θάλασσας και τη Σκανδιναβία.
Η X-Press Feeders έχει ήδη υπογράψει σταθερή σύμβαση με τον ολλανδικό προμηθευτή καυσίμων OCI Global για την προμήθεια πράσινης μεθανόλης, που είναι πιστοποιημένη με ISCC-EU (International Sustainability and Carbon Certification).
Γνωστό και ως βιομεθανόλη, το καύσιμο είναι μια ανανεώσιμη πηγή ενέργειας που παράγεται από την αποσύνθεση οργανικής ύλης, όπως απόβλητα και υπολείμματα.
Η απόφαση να προστεθούν πλοία διπλού καυσίμου που κινούνται με πράσινη μεθανόλη αποτελεί βασικό στοιχείο της δέσμευσης της X-Press Feeders να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 20% έως το 2035, κατά 50% έως το 2040 και να μηδενίσει τις εκπομπές της έως το 2050.
Κανονισμοί και απαιτήσεις χρήσης
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Gibson Shipbrokers, η μεθανόλη παρουσιάζει αρκετά πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλα εναλλακτικά καύσιμα αφού οι κανονισμοί και οι απαιτήσεις για τη χρήση της ως ναυτιλιακού καυσίμου είναι ήδη διαθέσιμα, καθιστώντας εφικτά πλάνα ναυπήγησης από τους πλοιοκτήτες.
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των μηχανών μεθανόλης είναι ότι έχουν σχετικά απλές σχεδιαστικές απαιτήσεις και επομένως χαμηλότερο CAPEX, εν συγκρίσει με το LNG και άλλα πιο «εξωτικά» εναλλακτικά καύσιμα.
Επιπλέον, καθώς η μεθανόλη είναι υγρή σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος, δεν απαιτεί ψύξη και ακριβά υλικά για δεξαμενές και σωλήνες, εξηγούν οι αναλυτές.
Στα μειονεκτήματα της χρήσης της απαιτείται πρόσθετος χώρος επί του πλοίου λόγω της χαμηλότερης θερμογόνου δύναμης. Η χρήση μεθανόλης απαιτεί δεξαμενές καυσίμου περίπου 2,5 φορές το μέγεθος των δεξαμενών για HFO για το ίδιο ενεργειακό περιεχόμενο και 1,3 φορά μεγαλύτερο από αυτές για το LNG.