Η ναυτιλία είναι ξανά μία «καυτή» βιομηχανία: Οι γεωπολιτικές διαταραχές, η χαμηλή προσφορά τονάζ, η άφθονη ρευστότητα και η ελκυστικότητα των εισηγμένων «παικτών» καθιστούν εύφορο το έδαφος για deals εξαγορών και συγχωνεύσεων.
Αυτό λέει στη «Ν» ο Θεόδωρος (Ted) Πετρόπουλος, επικεφαλής της Petrofin Research, ξεχωρίζοντας ως ελκυστικές περιπτώσεις εταιρειών για το 2024 κι έπειτα εισηγμένες με στόλους containerships και bulk carriers.
Οι επισημάνσεις του επιβεβαιώνονται από τον αριθμό των συμφωνιών που καταγράφονται στην αγορά τους τελευταίους μήνες. Το 2023 έκλεισε με την ανακοίνωση για τη συγχώνευση μεταξύ της Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά με την αμερικανική Eagle Bulk, συμφωνία που, όταν κλείσει, θα σημάνει τη δημιουργία ενός κολοσσού στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Βέβαια, είχε προηγηθεί το mega deal ανάμεσα στη Frontline του John Fredriksen, η οποία αγόρασε 24 VLCCs της Euronav, συμφερόντων της οικογένειας Saverys. Αυτή η εξέλιξη είχε ως αποτέλεσμα την απεμπλοκή του Fredriksen από τα διοικητικά της Euronav και τη μετέπειτα εξαγορά από την τελευταία της CMB.TECH, του βραχίονα πράσινης» τεχνολογίας του ομίλου της οικογένειας Saverys.
Το ίδιο, όμως, «φουριόζο» μπήκε και το 2024. Το ανανεωμένο ενδιαφέρον για την εξαγορά του μεγάλου Αμερικανού «παίκτη» μεταφοράς αργού πετρελαίου και προϊόντων αυτού, Overseas Shipholding Group, αλλά και οι πληροφορίες για κίνηση ναυτιλιακής εταιρείας με ενεργειακή χροιά και έδρα στο Ντουμπάι, με αποδέκτη οντότητα στη διαχείριση δεξαμενόπλοιων, καταδεικνύουν τη διάθεση για deals.
Ο γεωπολιτικός αντίκτυπος
Δεν είναι άγνωστο ότι οι γεωπολιτικές διαταραχές συνήθως ευνοούν τη ναυτιλία και αυτό φαίνεται πως συμβαίνει και σήμερα. «Όλοι οι κλάδοι δείχνουν να επωφελούνται μέσα από την αύξηση των τονομιλίων» σημειώνει ο Ted Πετρόπουλος της Petrofin Research.
«Το τι διάρκεια θα έχουν αυτοί οι “ειδικοί” παράγοντες είναι ένα σημαντικό ερώτημα. Ωστόσο, η ιστορία έχει καταδείξει ότι μόλις εκδηλωθούν διαρκούν για αρκετό καιρό» συμπληρώνει ο ίδιος.
Βέβαια, ο ίδιος τονίζει πως αν η διαμάχη στη Μέση Ανατολή λάβει τον χαρακτήρα μίας άμεσης αντιπαράθεσης ανάμεσα στις ΗΠΑ και στο Ιράν και κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ, θα επανεξεταστούν και οι επιπτώσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
«Τα δεξαμενόπλοια θα μπορούσαν να επωφεληθούν από μία έλλειψη πετρελαίου, η οποία θα απαιτούσε μεγαλύτερες αποστάσεις, αλλά την ίδια ώρα η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας θα ήταν, επίσης, μία πιθανότητα» εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος.
Ισορροπία και ρευστότητα
Παράλληλα, ο κ. Πετρόπουλος αναφέρει ότι η σχετικά χαμηλή προσφορά νεότευκτων πλοίων και οι μακρινοί χρόνοι παράδοσης από τα ναυπηγεία ενισχύουν το αίσθημα αισιοδοξίας στις τάξεις των πλοιοκτητών, ωθώντας στα ύψη τις αξίες των πλοίων και δη αυτών με φιλικό προς το περιβάλλον σχεδιασμό.
«Φαίνεται ότι υπάρχει ακόμη μεγαλύτερο περιθώριο ανόδου στις τιμές σε όλους τους κλάδους. Αυτό σε συνδυασμό με την άφθονη ρευστότητα καθιστούν ξανά τη ναυτιλία μία καυτή βιομηχανία» προσθέτει.
Επισημαίνεται ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια όλοι οι ναυτιλιακοί κλάδοι έχουν διάγει κατά διαστήματα εξαιρετικές περιόδους, με ιδιαίτερα υψηλά ναύλα. Αυτήν την περίοδο, σημαντική δυναμική παρουσιάζουν τα δεξαμενόπλοια, ενώ σε όλες τις αγορές καταγράφονται ικανοποιητικά έσοδα.
«Η ναυτιλία προσφέρει καλές πιθανότητες κερδών και προσελκύει μεγαλύτερο ενδιαφέρον» σχολιάζει ο κ. Πετρόπουλος.
Εισηγμένες «value for money»
Οι εισηγμένες στα χρηματιστήρια ναυτιλιακές εταιρείες είναι, όπως φαίνεται και από τα καταγεγραμμένα deals, οι πιο ελκυστικές για εξαγορές και συγχωνεύσεις.
«Η ενοποίηση στον χώρο των εισηγμένων εταιρειών, μέσω εξαγορών, φαίνεται πως είναι μία διαρκής διαδικασία, καθώς οι τιμές των μετοχών διαμορφώνονται κάτω από το NAV (καθαρή αξία ενεργητικού) κατά περίπου 30% ή και περισσότερο. Έτσι, η εξαγορά εταιρειών μοιάζει καλός τρόπος αγοράς σχετικά φθηνών στόλων» επισημαίνει ο κ. Πετρόπουλος.
«Η χρήση μετοχών είναι, επίσης, μία επιλογή σε ορισμένες περιπτώσεις εξαγορών είτε για το σύνολο είτε για τμήμα του τιμήματος» προσθέτει.
«Καθώς οι εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες προσφέρονται value for money, είναι όλες πιθανότατα ελκυστικές για εξαγορές. Θα μπορούσα να ξεχωρίσω ιδιαίτερα τις εταιρείες με στόλους πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και χύδην ξηρού φορτίου» καταλήγει ο κ. Πετρόπουλος.