Σε διψήφιο αριθμό έφτασε το βιβλίο παραγγελιών του εφοπλιστικού Ομίλου, συμφερόντων Άννας Αγγελικούση, μετά την απόφαση της Alpha Gas, του βραχίονα υγραεριοφόρων, να κάνει επενδυτικό άνοιγμα στα πλοία μεταφοράς αμμωνίας.
Το νοτιοκορεατικό ναυπηγείο HD Hyundai Heavy Industries ανακοίνωσε προχθές παραγγελία για δύο VLACs (Very Large Ammonia Carriers), έναντι συνολικά 249 εκατ. δολαρίων, χωρίς να κάνει γνωστό το όνομα της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από τη συμφωνία. Στην ίδια ανακοίνωση επισημάνθηκε ότι η παράδοση των δύο πλοίων θα έχει ολοκληρωθεί έως το δεύτερο τρίμηνο του 2027.
Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως την παραγγελία τοποθέτησε η Alpha Gas, η οποία μέχρι πρότινος δραστηριοποιείτο αποκλειστικά στην αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι η εταιρεία έκλεισε χθες συμφωνία για ακόμη δύο νεότευκτα στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hanwha Ocean, με προγραμματισμένη παράδοση το 2027, έναντι 250 εκατ. δολαρίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ο Όμιλος «δούλευε» το project για κάποιους μήνες πριν από το τέλος του 2023, συζητώντας με ναυπηγεία που έχουν τις δυνατότητες να φέρουν σε πέρας αυτές τις απαιτητικές εργασίες.
Οι γιάρδες της Νότιας Κορέας ειδικεύονται σε τέτοιου είδους εξειδικευμένο τονάζ, έχοντας εξασφαλίσει την πλειονότητα των παραγγελιών μέχρι σήμερα.
Διψήφιο orderbook
Η τελευταία παραγγελία της Alpha Gas ανεβάζει σε 12 τον αριθμό των υπό ναυπήγηση πλοίων του Ομίλου της Άννας Αγγελικούση.
Αρχικά, η Alpha Gas αναμένεται να παραλάβει στο πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους δύο νεότευκτα LNG carriers, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο, από το ναυπηγείο Hyundai Samho. Αυτά τα βαπόρια είναι αδελφά του Energy Fidelity που παραδόθηκε στο δεύτερο τρίμηνο του 2023. Ο εν ενεργεία στόλος της εταιρείας αποτελείται από έξι βαπόρια μεταφοράς LNG.
Επίσης, η Pantheon Tankers, ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων του Ομίλου, «τρέχει» ναυπηγικό πρόγραμμα για τέσσερα LR2 tankers στο κινεζικό ναυπηγείο Cosco Yangzhou, με προγραμματισμένη παράδοση το 2025 και το 2026. Σήμερα, η εταιρεία ελέγχει έναν στόλο από 39 tankers, σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της.
Τέλος, η Alpha Bulkers, η οποία διαχειρίζεται τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου του Ομίλου, παρήγγειλε πέρσι δύο βαπόρια τύπου ultramax, χωρητικότητας 63.600 dwt έκαστο, στο Cosco Zhoushan, τα οποία θα είναι έτοιμα το 2025. Η εταιρεία έχει αναπτύξει στις θάλασσες έναν στόλο από 34 bulk carriers, όπως επισημαίνεται στην ιστοσελίδα της.
Η στροφή στα VLACs
Τα πλοία μεταφοράς αμμωνίας καθίστανται ολοένα και δημοφιλέστερα στις επιλογές ναυπηγήσεων των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Την αρχή έκανε στο δεύτερο μισό του περσινού έτους η Naftomar, συμφερόντων της οικογένειας Zein του Λιβάνου, η οποία από το 1991 εδρεύει στη Βούλα. Η εταιρεία παρήγγειλε τέσσερα VLACs, χωρητικότητας 93.000 κυβικών μέτρων έκαστο, έναντι σχεδόν 500 εκατ. δολαρίων, στο νοτιοκορεατικό ναυπηγείο Hanwha Ocean.
Παράλληλα η TMS Cardiff Gas, ο βραχίονας υγραεριοφόρων του Ομίλου Γιώργου Οικονόμου, φέρεται να έχει δαπανήσει περισσότερα από 475 εκατ. δολάρια για τέσσερα VLACs, χωρητικότητας 88.000 κυβικών μέτρων έκαστο, τα οποία θα κατασκευάσει το ναυπηγείο Samsung Heavy Industries (SHI) της Νότιας Κορέας.
«Πολλά από τα projects καθαρής αμμωνίας που βρίσκονται σε εξέλιξη διεθνώς απαιτούν μεταφορά διά θαλάσσης. Η αγορά, επομένως, αναζητεί ενεργειακά αποδοτικές και ασφαλείς λύσεις για να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες μεταφοράς της αμμωνίας» έχει αναφέρει σχετικά η Maersk Tankers, θυγατρική του δανέζικου κολοσσού μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και logistics Maersk, η οποία παρήγγειλε λίγο πριν από το τέλος του 2023 έως και 10 VLACs στη Νότια Κορέα.