Δραματική είναι η πτώση στον αριθμό των πλοίων που ταξίδεψαν μέσω της Διώρυγας του Σουέζ τις πρώτες 15 ημέρες του νέου έτους, την ώρα που το μεταφορικό κόστος των φορτίων συνεχίζει να παίρνει την ανιούσα.
Σημειώνεται ότι η κλιμάκωση της κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα προβληματίζει έντονα τα ναυτιλιακά γραφεία στον Πειραιά, ιδιαίτερα μετά τις παρεμβάσεις του Ιράν στην περιοχή.
Την ίδια ώρα, πληθαίνουν οι ανησυχητικές εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο της κρίσης στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και το συνολικό κόστος που τελικά θα επιβαρύνει τους καταναλωτές. Αξιοσημείωτη είναι η προειδοποίηση του φορέα που εκπροσωπεί τα ευρωπαϊκά λιμάνια για πρόβλημα με «δύσκολη και απρόβλεπτη επίλυση» μεγαλύτερου βαθμού, συγκριτικά με το συμβάν του εγκλωβισμού του Ever Given στο Σουέζ το 2021.
«Βουτιά» 60% στις διελεύσεις
Σε επίπεδο διελεύσεων, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η ναυτιλιακή πύλη εντοπισμού πλοίων MarineTraffic, το διάστημα 1 Ιανουαρίου – 15 Ιανουαρίου 2024 προσέγγισαν τη Διώρυγα του Σουέζ 176 πλοία, από 450 το ίδιο διάστημα του 2023, ήτοι καταγράφεται μείωση άνω του 60% σε ετήσια βάση. Τα στοιχεία συμπεριλαμβάνουν tankers, bulk carriers, containerships, LPG carriers, LNG carriers, dry breakbulk φορτία.
H χειρότερη ημέρα του νέου έτους ήταν η 10η Ιανουαρίου, όταν μόλις τρία πλοία είχαν προσεγγίσει το κανάλι.
Παρότι αρχικά η κατάσταση επηρέαζε κυρίως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τα «απόνερα» του πολέμου αλλάζουν πλέον τα δεδομένα σε όλες τις βασικές ναυτιλιακές αγορές.
Μειωμένες εισαγωγές oil products στην Ευρώπη
Οι γεωπολιτικές αναταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα αναμένεται να προκαλέσουν παρατεταμένες διαταραχές στις αγορές του πετρελαίου, αναφέρει χθεσινό σημείωμα του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.
Τα ναύλα και τα ασφάλιστρα κάλυψης κινδύνου πολέμου για ταξίδια μέσω της περιοχής έχουν αυξηθεί, προσθέτουν οι αναλυτές.
«Εν μέσω ενισχυμένης πίεσης στους πλοιοκτήτες να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές προϊόντων πετρελαίου σημειώνουν σημαντική μείωση» σημειώνει η Intermodal.
Ειδικότερα, οι μεταφορές από τη Σαουδική Αραβία, την Ινδία και το Κουβέιτ έχουν υποχωρήσει κατά 15%, 31% και 43% αντίστοιχα στο πρώτο μισό του Ιανουαρίου, εν συγκρίσει με τα επίπεδα του Δεκεμβρίου.
Η Ευρώπη στρέφεται ολοένα και περισσότερο στις ΗΠΑ για να γεφυρώσει το χάσμα στις προμήθειες προϊόντων πετρελαίου, προσθέτουν οι αναλυτές.
«Εξαφανίστηκαν» τα LNG carriers
Ενδεικτικό στοιχείο των μεταβολών στο παγκόσμιο εμπόριο είναι ότι πλέον κανένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν εντοπίζεται στην Ερυθρά Θάλασσα, όπως λέει στη «Ν» ο αναλυτής LNG στην πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, Alex Froley.
Ο ίδιος εξηγεί ότι τα τρία καταριανών συμφερόντων LNG carriers (Al Ghariya, Al Huwaila and Al Nuaman) που σταμάτησαν το ταξίδι τους τη Δευτέρα ανατολικά των Στενών Μπαμπ ελ Μαντέμπ, τώρα κατευθύνονται όλα νότια γύρω από την Αφρική, σε δρομολόγια προς την Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον Froley, τη Διώρυγα του Σουέζ αποφεύγουν και τα ρωσικά φορτία LNG.
O αναλυτής αναφέρει πως εάν η παρούσα κατάσταση συνεχιστεί για αρκετό καιρό ακόμη, τότε πιθανότατα θα αυξανόταν η ζήτηση για LNG carriers. «Θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για τα φορτία να φτάσουν στους προορισμούς τους, επομένως θα απαιτηθούν περισσότερα πλοία για να μεταφέρουν την ίδια ποσότητα LNG κάθε χρόνο» σημειώνει ο Froley.
«Ωστόσο, εάν οι εταιρείες δεν είναι πρόθυμες να καταβάλουν το διογκωμένο κόστος αποστολής, θα μπορούσαμε να δούμε αυξημένες συμφωνίες ανταλλαγής» προσθέτει. Τι σημαίνει αυτό; «Για παράδειγμα, αντί για αμερικανικά φορτία να μεταφέρονται στην Ιαπωνία και καταριανά στην Ιταλία, τα πρώτα θα μπορούσαν να φτάσουν στην Ιταλία και τα δεύτερα στην Ιαπωνία. Έτσι, εξοικονομούν και χρόνο και χρήμα. Αυτή είναι μία ακόμη επιλογή για να γίνουν τα πράγματα πιο αποτελεσματικά μεσοπρόθεσμα έως μακροπρόθεσμα» εξηγεί ο Froley.
Στα ύψη το μεταφορικό κόστος containers
Αδιάκοπο είναι το ανοδικό ράλι των τελευταίων εβδομάδων στη spot αγορά των containers.
Ειδικότερα, ο σύνθετος δείκτης του οίκου Drewry (WCI) που καταγράφει τη διακύμανση των ναύλων στις βασικότερες διαδρομές της αγοράς «εκτοξεύτηκε» χθες στα 3.777 δολάρια ανά container 40 ποδών (ft) από 3.072 δολάρια στις 11 Iανουαρίου ήτοι καταγράφηκε αύξηση 23%.
Η τελευταία τιμή του Drewry WCI είναι η υψηλότερη από τον Οκτώβριο του 2022 και 166% μεγαλύτερη από τα μέσα ναύλα προ πανδημίας (2019).
Ο μέσος σύνθετος δείκτης μέχρι τώρα στο έτος διαμορφώνεται στα 3.173 δολάρια ανά container 40 ποδών, ποσό υψηλότερο κατά 495 δολάρια από τα 2.678 δολάρια που αντιπροσωπεύουν τα μέσα ναύλα της τελευταίας δεκαετίας.
«Καμπανάκι» από τα λιμάνια
Με ανακοίνωσή του αυτές τις ημέρες, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων (ESPO) επεσήμανε ότι οι επιθέσεις παρεμποδίζουν σοβαρά την κυκλοφορία στη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία είναι η γρηγορότερη ναυτιλιακή διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης.
Η επαναδρομολόγηση, επισημαίνεται στην ανακοίνωση, προσθέτει 3.000 – 3.500 ναυτικά μίλια (6.000 χλμ) στη διαδρομή, κάτι που μεταφράζεται σε 8-15 ημέρες περισσότερο, ανάλογα με το είδος του πλοίου.
«Η κρίση δημιουργεί μεγάλες διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Στην περίπτωση του Ever Given αντιμετωπίσαμε ένα ατυχές περιστατικό και η λύση εξαρτάτο από τεχνική και λειτουργική αριστεία. Τώρα, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μία γεωπολιτική παρεμπόδιση μίας πολύ σημαντικής εμπορικής διαδρομής, γεγονός που καθιστά πιο δύσκολη και απρόβλεπτη την επίλυση» σημείωσε ο Zeno D’ Agostino, πρόεδρος της ESPO.