Skip to main content

Οι ρύποι βαραίνουν τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Η 1η Φεβρουαρίου πιθανή εναρκτήρια ημερομηνία της νέας τιμολογιακής πολιτικής

Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για να ανακοινωθούν αυξήσεις μικρής κλίμακας στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια της Κρήτης, ως αποτέλεσμα της ένταξης της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιο πιθανή ημερομηνία εφαρμογής της νέας τιμολογιακής πολιτικής η 1η Φεβρουαρίου 2024, από το λιμάνι των Χανίων, με αυξήσεις κάτω από 3%.

Είχαν προηγηθεί, στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, οι ανακοινώσεις από τον Όμιλο Attica και τον Όμιλο Grimaldi για αυξήσεις στα εισιτήρια της Αδριατικής, εξαιτίας της ένταξης της βιομηχανίας στο EU ETS από την 1 Ιανουαρίου 2024.

Στην Ελλάδα, μετά από διαπραγματεύσεις της προηγούμενης ελληνικής κυβέρνησης, είχαμε πετύχει να εξαιρεθούν, μέχρι το τέλος του 2029, από την επιβολή δικαιωμάτων τα νησιά που έχουν κάτω από 200.000 κατοίκους. Το μόνο ελληνικό νησί που έχει περισσότερους κατοίκους είναι η Κρήτη (περίπου 600.000).

Στο μεσοδιάστημα η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας είχε κάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, μια προσπάθεια συνεννόησης με τις Βρυξέλλες προκειμένου να διερευνήσει αν υπάρχουν δυνατότητες «διπλωματικού ελιγμού» για να εξαιρεθεί με νομικά επιχειρήματα και η Κρήτη από την επιβολή του μέτρου των δικαιωμάτων εμπορίας ρύπων.

Κύκλοι της ακτοπλοΐας αναφέρουν στη «Ν» ότι από τις Βρυξέλλες δεν «βγήκε λευκός καπνός» και οι δύο όμιλοι που εξυπηρετούν τα κρητικά λιμάνια, ο Όμιλος Attica και οι Μινωικές Γραμμές του Ομίλου Grimaldi, αναμένεται να ανακοινώσουν το επόμενο διάστημα μικρής κλίμακας αυξήσεις.

Αυτό που δεν έχει ξεκαθαρίσει είναι η ακριβής στρατηγική που θα ακολουθήσει η κάθε εταιρεία, ενώ άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένονται απαντήσεις από τις Βρυξέλλες που αφορούν μια σειρά από λεπτομέρειες για το σύστημα εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία και την εφαρμογή του στη χώρα μας.

Προηγήθηκε η Αδριατική

Κατά τη διάρκεια του περασμένου Δεκέμβρη οι δύο όμιλοι είχαν ανακοινώσει αυξήσεις στα εισιτήρια της Αδριατικής. Ωστόσο, η πολιτική που ακολούθησαν δεν ήταν ακριβώς η ίδια. Ο Όμιλος Grimaldi και η Attica Group που δραστηριοποιούνται στις γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας ανακοίνωσαν χθες προσαυξήσεις ανά φορτηγό. Ωστόσο, η Attica ανακοίνωσε επιβαρύνσεις και για τους επιβάτες, κάτι που έκανε με καθυστέρηση εβδομάδων και ο Όμιλος Grimaldi.

Οι προσαυξήσεις των δύο εταιρειών στα φορτηγά κυμαίνονται από 1,50 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο μέχρι 5,70 ευρώ στην τελική τιμή, ανάλογα με τη διαδρομή και την κατηγορία του φορτηγού οχήματος.

Η Αttica ανακοίνωσε και αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων των επιβατών, ανάλογα τη γραμμή. Αυτές κυμαίνονται στο 5%-10% για τους επιβάτες, στο 2,6%-6,2% στις καμπίνες και στα 4%-8% στα οχήματα.

Το ΣΕΔΕ

Το μέτρο αναφορικά με την ακτοπλοΐα αφορά μόνο πλοία κατηγορίας Α, χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω που δραστηριοποιούνται στις διεθνείς γραμμές αλλά και σε νησιά με περισσότερους από 200.000 κατοίκους.

Για τη χώρα μας, έπειτα από απόφαση του συμβουλίου υπουργών Θαλασσίων Μεταφορών της Ε.Ε. έχει δοθεί εξαίρεση από τον κανονισμό έως 31 Δεκεμβρίου 2029 για τα ακτοπλοϊκά πλοία που είναι δρομολογημένα σε λιμένες νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.

Το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών ΣΕΔΕ της Ευρωπαϊκής Ένωσης προβλέπει σταδιακή ένταξη των πλοίων των εταιρειών με το 40% των εκπομπών τους από το 2024, με 70% το 2026 και με 100% από το 2027 και μετά.