Για την κατάσταση που υπάρχει στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι, και το πώς επηρεάζει την ναυτιλία και την διακίνηση των αγαθών, μίλησε στην εκπομπή «In Business» της Naftmemporiki TV, με τη Μαρία Σμιλίδου και τον Παύλο Πανταζόπουλο, ο πρόεδρος των Ναυλομεσιτών Γιάννης Κοτζιάς.
Ο κ. Κοτζιάς στην αρχική του τοποθέτηση σχολίασε ότι γεωπολιτικά δεν μπορεί να προβλεφθεί τι θα γίνει, ούτε να γίνουν εκτιμήσεις.
«Η μεταφορά των φορτίων δια της ναυτιλίας είναι ο ασφαλέστερος και ο πιο οικονομικός τρόπος. Αυτή τη στιγμή διαταράσσεται αυτό που είναι το «κλειδί» της ναυτιλίας, γιατί υπάρχει η ανάγκη να αποφύγουμε επιθέσεις και να διασφαλίσουμε το πλήρωμα, άρα να αποφύγουμε τη διώρυγα του Σουέζ, που είναι το κοντινότερο πέρασμα για να περάσουν φορτία από Ευρώπη προς Ασία και αναγκαστικά να ακολουθήσουμε μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή» σημείωσε.
«Αυτό που μας προβληματίζει πιο πολύ είναι ότι αυτή η αναστάτωση δημιουργεί πρόβλημα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Ένα κοντέινερ από το Πουσάν της Νότιας Κορέας με καπνά κλείστηκε στα 1.400$ στις 14 Δεκεμβρίου και σε χθεσινό αντίστοιχο κλείσιμο πήγε στα 6.200$, μια αύξηση κοντά στα 342%. Τα ασφάλιστρα είναι στο 1% της αξίας του πλοίου. Είναι πολύ υψηλό το war risk premium που πρέπει να πληρώσει ο πλοιοκτήτης για να μπορεί να ασφαλίσει το πλοίο του για τον κίνδυνο. To θέμα όμως είναι: πληρώνεις τα ασφάλιστρα, ρισκάρεις όμως το πλοίο σου να περάσει μέσα από αυτήν την κόκκινη ζώνη;» τόνισε.
Ο κ. Κοτζιάς επισήμανε επίσης ότι ο διπλασιασμός της απόστασης από την εναλλακτική διαδρομή επηρεάζει και το χρόνο, αφού το φορτίο ενός κοντέινερ πρέπει να επιστρέψει, συνήθως άδειο στην Ασία και αυτή η επιστροφή είναι αυτή που τελικά θα δημιουργήσει τις ελλείψεις και τις καθυστερήσεις γενικά στην παραγωγή.
«Αυτό είναι το πρόβλημα που φοβόμαστε και από εκεί ίσως τελικά να έρθει η ανατίμηση. Γιατί ένα προϊόν που δεν το έχουμε διαθέσιμο και το ζητάνε παραπάνω από ένας, πληθωρίζει», υπογράμμισε