«Οι Greeks επιστρέφουν». Μετά από δύο χρόνια απουσίας από νέες ναυπηγήσεις, το μεγαλύτερο ναυτιλιακό έθνος στον κόσμο επέστρεψε δυναμικά το 2023, κατακτώντας την κορυφή τόσο σε επίπεδο νέων ναυπηγήσεων όσο και σε επίπεδο αγορών πλοίων στη second hand.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, προχώρησαν σε παραγγελίες 267 πλοίων όλων των τύπων αξίας 18,1 δισ. δολαρίων, ενώ την ίδια περίοδο κυριάρχησαν και στη second hand με 233 αγορές πλοίων.
Ωστόσο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Clarksons, αναμένονται ακόμα περισσότερες επενδύσεις σε νεότευκτα τα επόμενα χρόνια, αφού το συνολικό βιβλίο παραγγελιών αντιπροσωπεύει σήμερα μόλις το 10% της χωρητικότητας του εν ενεργεία στόλου των Ελλήνων πλοιοκτητών, ποσοστό που είναι κάτω από τα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Την περίοδο 2020 – 2022, η μεγάλη πλειονότητα των Ελλήνων εφοπλιστών δίσταζε να προχωρήσει σε νέες ναυπηγήσεις πλοίων, αφού η απάντηση στο ερώτημα «ποιο θα είναι το πλοίο του μέλλοντος» δεν είχε ξεκαθαρίσει και το ρίσκο επένδυσης σε ένα νέο πλοίο, το οποίο μετά από 10 χρόνια πιθανόν να είναι εκτός αγοράς, ήταν εξαιρετικά υψηλό.
Παρά το γεγονός ότι ούτε μέσα στο 2023 ξεκαθάρισε πλήρως το τοπίο, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επέστρεψαν μαζικά στις κλίνες, επενδύοντας κυρίως σε πλοία τελευταίας τεχνολογίας eco αλλά με συμβατικά καύσιμα.
Επίσης αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των duel fuel, κυρίως με εναλλακτικό καύσιμο το υγροποιημένο φυσικό αέριο, ενώ καταγράφηκαν και παραγγελίες για ελληνόκτητα πλοία που θα χρησιμοποιούν μεθανόλη ως εναλλακτικό καύσιμο.
Οι ναυπηγήσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, οι Έλληνες εφοπλιστές δαπάνησαν 18,1 δισ. δολάρια για νέες ναυπηγήσεις το 2023. Ποσό που είναι κατά 60% μεγαλύτερο σε σχέση με το 2022 και αντιπροσωπεύει το 16% του συνολικού κόστους των νέων παραγγελιών την περασμένη χρονιά.
Το σύνολο των πλοίων που παράγγειλαν οι Έλληνες εφοπλιστές την περσινή χρονιά φτάνει τα 267, ενώ η συνολική τους μεταφορική ικανότητα είναι 26,6 εκατ. dwt.
Στην κορυφή των Ελλήνων επενδυτών, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, είναι οι πλοιοκτήτες Γιώργος Προκοπίου και Γιώργος Οικονόμου. Το σύνολο των επενδύσεων των δύο συγκεκριμένων πλοιοκτητών φτάνει τα 10 δισ. δολάρια μόνο μέσα στο 2023, ενώ κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι τα πλοία που παρήγγειλαν, παρά το γεγονός ότι διαθέτουν όλα τα eco συστήματα, θα κινούνται με συμβατικά καύσιμα.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε το καλοκαίρι ο κ. Οικονόμου από το Όσλο: «Στον όμιλο όλα τα πλοία της TMS χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα, πετρέλαιο. Βεβαίως έχουμε λάβει όλα τα περιβαλλοντικά μέτρα τοποθετώντας scrubbers. Ο χρονικός ορίζοντας που υπολογίζω ότι έχουμε μπροστά μας είναι 5-7 χρόνια. Άρα, όταν χρειαστεί, έχουμε τον χρόνο να το γυρίσουμε σε άλλο καύσιμο και κατά προτίμηση σε LNG, τουλάχιστον σε πρώτη φάση».
«Παραγγείλαμε έναν τεράστιο αριθμό πλοίων που είναι κατά 35% έως 40% καλύτερα στην κατανάλωση», δήλωσε από την πλευρά του ο κ. Προκοπίου τον Οκτώβριο, κατά τη διάρκεια συνεδρίου στην Κύπρο.
Όσον αφορά τον τύπο των πλοίων, τη μερίδα του λέοντος είχαν τα δεξαμενόπλοια, τα οποία αντιπροσωπεύουν 15 εκατ. dwt από 26,6 εκατ. dwt που παρήγγειλαν οι Έλληνες την περσινή χρονιά.
Πίσω από τους Έλληνες εφοπλιστές πάντως δεν είναι οι Κινέζοι, οι οποίοι σταδιακά τα τελευταία χρόνια μειώνουν τη διαφορά σε όρους dwt από τον ελληνόκτητο στόλο.
Δεύτεροι για το 2023 ήταν οι Ιάπωνες με επενδύσεις 16,3 δισ. δολαρίων και τρίτοι οι Κινέζοι με επενδύσεις σε νεότευκτα ύψους 15,8 δισ. δολαρίων.
Σε αριθμούς και τύπους
Συνδυαστικά με τις ναυπηγήσεις και τις αγορές πλοίων, το 2023 οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν οι απόλυτοι κυρίαρχοι του παιχνιδιού.
Ειδικότερα, τα στοιχεία της Allied δείχνουν ότι σε ελληνικά χέρια κατέληξαν 233 πλοία όλων των τύπων. Τα 156 ήταν bulk carriers, τύπος πλοίου όπου οι Έλληνες πλοιοκτήτες καταγράφουν ποσοστιαία σε σχέση με το μέγεθος του στόλου που διαθέτουν τις λιγότερες ναυπηγήσεις, ενώ ακόμα 50 ήταν δεξαμενόπλοια.
Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες ακολούθησαν με 152 αγορές και ακολούθησαν οι Τούρκοι με 83.