Η κλιμάκωση της σύγκρουσης στην Ερυθρά Θάλασσα αρχίζει να έχει άμεσο αντίκτυπο στον ενεργειακό εφοδιασμό.
Τουλάχιστον πέντε πλοία που μετέφεραν υγροποιημένο φυσικό αέριο από το Κατάρ – τρία εκ των οποίων φορτωμένα με LNG με προορισμό την Ευρώπη – διέκοψαν το ταξίδι τους. Δεκάδες δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρέλαιο και καύσιμα έχουν σταματήσει επίσης στην ανοιχτή θάλασσα ή αλλάζουν πορεία, για να αποφύγουν τη διέλευση σε μια περιοχή που γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη.
Το Κατάρ είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στον κόσμο, το ξεπερνούν μόνο οι Ηνωμένες Πολιτείες. Πέρυσι εξήγαγε περισσότερους από 75 εκατομμύρια τόνους υγροποιημένου αερίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του LSEG, αν και το μεγαλύτερο μέρος τους πήγε στην Ασία. Η Γηραιά Ήπειρος έλαβε περίπου 14 εκατομμύρια τόνους.
Η QatarEnergy δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει επίσημα την αναστολή της μεταφοράς LNG, αλλά από τα συστήματα παρακολούθησης της ναυτικής κυκλοφορίας φαίνεται ξεκάθαρο ότι τα σκάφη μεταφοράς υγροποιημένου αερίου από το Εμιράτο είναι σε κατάσταση αναμονής.
Πιθανές επιπτώσεις
Εάν η συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ασίας και Ευρώπης εγκαταλειφθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα μπορούσαν βέβαια να υπάρξουν επιπτώσεις.
Η κατάσταση αυτή μακροπρόθεσμα απειλεί να θέσει σε κίνδυνο τη διαθεσιμότητα του LNG και να αναζωπυρώσει τις τιμές, αλλά προς το παρόν πάντως προκαλεί πολύ χλιαρές αντιδράσεις στις αγορές. Ειδικότερα, το φυσικό αέριο ξεκίνησε την εβδομάδα με πτώση της τάξης του 5% και διαπραγματεύεται λίγο πάνω από 30 ευρώ ανά μεγαβατώρα στο TTF του Άμστερνταμ, κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα του περασμένου Αυγούστου.
Η κατάσταση αυτή εξηγείται από το γεγονός ότι παράλληλα με τη γεωπολιτική, παίζουν και άλλοι παράγοντες, που επηρεάζουν την αγορά.
Παράγοντες της αγοράς ενέργειας εξηγούν στη «Ν» ότι τα θεμελιώδη στοιχεία είναι καθησυχαστικά: ειδικά για το φυσικό αέριο, η ζήτηση παραμένει μέτρια και τα αποθέματα τόσο στην Ευρώπη, όσο και στην Ασία είναι πολύ υψηλά για αυτή την περίοδο του έτους.