Skip to main content

Τα ελληνικά deals πρωταγωνίστησαν στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης

Πηγή φωτ. starbulk.com

Εξαγορές, συγχωνεύσεις, νέες εταιρείες, αλλά και αποχωρήσεις επεφύλασσε το 2023

Γαλανόλευκο φόντο είχαν τα ναυτιλιακά big deals που ξεχώρισαν στις αμερικανικές χρηματιστηριακές αγορές το 2023.

Εξαγορές και συγχωνεύσεις, νέες εταιρείες στο ταμπλό αλλά και σημαντικές αποχωρήσεις, αγορές στόλων αλλά και μετοχών, που έγιναν πρωτοσέλιδα στο διεθνή Τύπο, είχαν «άρωμα» Ελλάδας. Ξεχωρίζει η ανακοίνωση της Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά για εξαγορά της Eagle Bulk, που είναι ίσως η συμφωνία της χρονιάς. Στη συμφωνία έμμεσα περιλαμβάνονται και η Danaos συμφερόντων δρ. Ιωάννη Κούστα που μέσα στην περασμένη χρονιά απέκτησε το 16% των μετοχών της Eagle, όπως και η Toro του Πέτρου Παναγιωτίδη που επίσης κατέχει από πέρσι το 14%.

Αλλά και η Navios Holdings της Αγγελικής Φράγκου εξαγοράστηκε από τη N Logistics Holdings, συμφερόντων επίσης της κ. Φράγκου.

Παράλληλα, η GasLog Partners εξαγοράστηκε από την GasLog (συμφερόντων Πήτερ Λιβανού) και βγήκε από το αμερικανικό χρηματιστήριο, ενώ η Capital Product Partners, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, εξελίσσεται σε εταιρεία με LNG carriers αγοράζοντας 11 νεότευκτα από την parent company του ομίλου.

Τα νερά της Wall Street τάραξε και ο χαρακτηρισμένος ως «κακό παιδί» της παγκόσμιας ναυτιλίας, Γιώργος Οικονόμου, αγοράζοντας ποσοστά που δεν ξεπερνούν το 10% σε τέσσερις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες.

Από την πλευρά του ο κ. Χάρης Βαφειάς έβαλε και τρίτη εταιρεία στο αμερικανικό χρηματιστήριο, την C3is Inc, ενώ στη Wall Street διαπραγματεύεται πλέον η μετοχή και της Okeanis Eco της οικογένειας Αλαφούζου.

Η συμφωνία της χρονιάς

Στις αρχές Δεκεμβρίου η Star Bulk του Πέτρου Παππά ανακοινώνει τη μεγαλύτερη ίσως συμφωνία της χρονιάς. Η Star Bulk απορροφά την Eagle Bulk Shipping. Η νέα εταιρεία θα έχει έναν στόλο από 169 πλοία, ενώ η συνολική κεφαλαιοποίηση των δύο εταιρειών τη μέρα της συμφωνίας ήταν στα 2,1 δισ. δολάρια.

Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, η οποία εγκρίθηκε ομόφωνα από τα διοικητικά συμβούλια και των δύο εταιρειών, οι μέτοχοι της Eagle θα λάβουν 2,6211 μετοχές της Star Bulk για κάθε μετοχή της Eagle που κατέχουν. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα συνολικό αντίτιμο περίπου 52,60 δολάρια ανά μετοχή, ένα premium 17% με βάση την τιμή κλεισίματος της μετοχής της Eagle στα 44,85 δολάρια στις 8 Δεκεμβρίου 2023. Μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, οι μέτοχοι της StarBulk και της Eagle θα κατέχουν περίπου το 71% και το 29% αντίστοιχα της νέας εταιρείας.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk, Πέτρος Παππάς, σχολίασε: «Η συνένωση της Star Bulk και της Eagle θα δημιουργήσει έναν παγκόσμιο ηγέτη στη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου με έναν μεγάλο, διαφοροποιημένο στόλο εφοδιασμένο με scrubber. Με έναν στόλο από 169 ιδιόκτητα πλοία, θα δημιουργήσουμε σημαντικές συνέργειες και ένα ακόμη ισχυρότερο οικονομικό προφίλ».

Ο κ. Παππάς μάλιστα δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο η Star Bulk να κινηθεί και για άλλες τέτοιες κινήσεις, αφού πρώτα ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη συμφωνία μέσα στο πρώτο μισό του 2024.

Συγχώνευση στη Navios

Παράλληλα, η Navios Maritime Holdings και η N Logistics Holdings Corporation, εταιρείες που ελέγχονται από την Αγγελική Φράγκου, ανακοίνωσαν ότι συνήψαν οριστική συμφωνία συγχώνευσης, σύμφωνα με την οποία η εταιρεία Logistics θα αποκτήσει όλες τις κοινές μετοχές της Holdings έναντι 2,28 δολαρίων ανά μετοχή σε μετρητά. Η τιμή των 2,28 δολαρίων ανά μετοχή αντιπροσωπεύει premium περίπου 43% σε σχέση με την τιμή κλεισίματος των κοινών μετοχών της εταιρείας στις 12 Σεπτεμβρίου 2023.

Η συγχώνευση, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το αργότερο το α’ τρίμηνο του 2024, υπόκειται στην έγκριση από τους μετόχους της εταιρείας σε ειδική συνέλευση των μετόχων που θα πραγματοποιηθεί εν ευθέτω χρόνω.

Επισημαίνεται ότι η κ. Αγγελική Φράγκου το 2022 είχε κάνει σειρά κινήσεων εξαγοράς στόλων των εταιρειών του ομίλου Navios από τη Navios Partners, δημιουργώντας έναν κολοσσό από 140 πλοία.

Βγήκε η GasLog

Σε αντίθετη ρότα κινείται ο Πήτερ Λιβανός, ο οποίος μέχρι και πριν από δύο χρόνια είχε δύο εταιρείες στο αμερικανικό χρηματιστήριο, την GasLog και την GasLog Partners. Αρχικά το 2021, σε μια μεγάλη συμφωνία με την Global Energy & Power Infrastructure της BlackRock, έβγαλε τη «μαμά εταιρεία» GasLog από την Wall Street και πέρσι η GasLog αγόρασε τις κοινές μετοχές της GasLog Partners.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας, η GasLog αποκτά τις κοινές μετοχές της Partners έναντι 8,65 δολαρίων ανά μετοχή. Η τιμή στην οποία έκλεισε η συμφωνία περιλαμβάνει μια ειδική διανομή από την εταιρεία ύψους 3,28 δολαρίων ανά κοινή μετοχή σε μετρητά, που θα διανεμηθεί στους μεριδιούχους της εταιρείας με την ολοκλήρωση της συναλλαγής και το υπόλοιπο που θα καταβληθεί από την GasLog ως αντάλλαγμα συγχώνευσης κατά την ολοκλήρωση της συμφωνίας.

Capital: Μετασχηματισμός

Σε μία νέα τροχιά βρέθηκε λίγο πριν από την «αυγή» του 2024 η Capital Product Partners, κλεί νοντας δύο συμφωνίες πλήρους μετασχηματισμού του εταιρικού της προφίλ.

Στις 21 Δεκεμβρίου η εισηγμένη ναυτιλιακή ολοκλήρωσε το πρώτο κομμάτι μετεξέλιξής της σε αποκλειστικό «παίκτη» της αγοράς των πλοίων μεταφοράς LNG, αποκτώντας από τη μη εισηγμένη εταιρεία του ομίλου Capital Maritime 11 νεότευκτα βαπόρια, έναντι συνολικού τιμήματος 3,13 δισ. δολαρίων. Έτσι, δημιουργεί έναν στόλο 18 LNG carriers.

Βάσει συμφωνίας, η ναυτιλιακή θα διερευνήσει το ενδεχόμενο αποεπένδυσης από τα containerships, πλοία τα οποία κατείχαν το μεγαλύτερο μερίδιο του στόλου μέχρι σήμερα.

Παράλληλα, στις 27 Δεκεμβρίου, ο όμιλος YODA PLC, ο οποίος είναι εισηγμένος στο κυπριακό χρηματιστήριο και διαθέτει ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο επενδύσεων, κυρίως στο real estate, γνωστοποίησε ότι απέκτησε 10 εκατ. κοινές μετοχές της Capital Product Partners, έναντι 160 εκατ. δολαρίων, ήτοι το 18,4% του μετοχικού μεριδίου.

Επενδύσεις Γ. Οικονόμου

Στη «σκηνή» του αμερικανικού χρηματιστηρίου επέστρεψε μετά από τέσσερα χρόνια, όταν και διεγράφη απ’ αυτό η μετοχή της DryShips, ο Έλληνας πλοιοκτήτης Γιώργος Οικονόμου, συγκεντρώνοντας μετοχικά ποσοστά σε εγχώριες και μη εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες.

Σημειώνεται ότι όλες πλην μίας (Performance Shipping) δραστηριοποιούνται στην αγορά των bulk carriers.

Αναλυτικά οι κινήσεις του μέσα στο 2023:

  • Στις 25 Αυγούστου απέκτησε στην ανοιχτή αγορά 1,033 εκατ. κοινές μετοχές της Performance Shipping, συμφερόντων της οικογένειας Παληού, με επικεφαλής την πρόεδρο του Δ.Σ., Αλίκη Παληού. Στις 5 Δεκεμβρίου, το ποσοστό του πλοιοκτήτη ανερχόταν σε 8,5%.
  • Στις 28 Σεπτεμβρίου αγόρασε 324.350 κοινές μετοχές της OceanPal, στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού, αριθμός που αντιστοιχούσε στο 9,1% της εισηγμένης.
  • Στις 24 Νοεμβρίου ο κ. Οικονόμου απέκτησε 1,11 εκατ. κοινές μετοχές, ήτοι το 5,7% της Seanergy Maritime Holdings, συμφερόντων Σταμάτη Τσαντάνη. Στις 13 Δεκεμβρίου έφτασε τις 1,4 εκατ. μετοχές, ελέγχοντας πλέον το 7,2% της Seanergy.
  • Τέλος, στις 29 Δεκεμβρίου ο κ. Οικονόμου έγινε μέτοχος της αμερικανικής Genco Shipping & Trading, αποκτώντας το 5,4% της μετοχικής σύνθεσης.

Χ. Βαφειάς: Νέα εισηγμένη

Πρωτοπόρος στη δημιουργία spin-off εταιρειών, ο Έλληνας πλοιοκτήτης Χάρης Βαφειάς προχώρησε μέσα στο 2023 στο λανσάρισμα μιας ακόμη οντότητας με αρχική εστίαση στα bulk carriers και μετέπειτα διαφοροποίηση στα tankers. Ο λόγος για την C3is Inc., η οποία ανακοινώθηκε στις 12 Απριλίου ως spin-off της Imperial Petroleum, εταιρείας που προέκυψε με απόσχιση δραστηριοτήτων από τη StealthGas. Οι μετοχές της C3is Inc. ξεκίνησαν να διαπραγματεύονται στον δείκτη Nasdaq στις 22 Ιουνίου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόλος της αποτελείται σήμερα από δύο handysize bulkers και ένα aframax tanker, συνολικής χωρητικότητας 179.800 dwt. Στο τρίτο τρίμηνο του 2023, τα έσοδα της ναυτιλιακής ανήλθαν σε 10,1 εκατ. δολάρια και τα καθαρά κέρδη σε 3,3 εκατ. δολάρια, ποσά αυξημένα κατά 493% και 1.018% αντίστοιχα, συγκριτικά με τις επιδόσεις εσόδων και κερδών του περασμένου τριμήνου.

Σε ρότα ΗΠΑ η Okeanis

Στις 11 Δεκεμβρίου 2023 ξεκίνησαν να διαπραγματεύονται στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης οι μετοχές της Okeanis Eco Tankers με τον κωδικό «ECO».

Την ίδια ώρα, άλλαξε το καθεστώς εισαγωγής της στο χρηματιστήριο του Όσλο από κύρια σε δευτερεύουσα εισαγωγή.

«Πιστεύουμε ότι η ένταξη στο NYSE θα διευρύνει την εμβέλεια των επενδυτών μας και θα διευκολύνει το μακροπρόθεσμο όραμά μας να γίνουμε η επιλογή των επενδυτών παγκοσμίως ως εισηγμένη πλατφόρμα δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου», είχε τονίσει η διοίκηση της ελληνικής ναυτιλιακής στις αρχές Νοεμβρίου, όταν και είχε γίνει γνωστή η πρόθεση της διπλής διαπραγμάτευσης.

Στον στόλο της εντοπίζονται σήμερα 14 δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, τύπου suezmax και VLCC.