Έως και 60% αυξάνονται οι ναύλοι στις θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, καθώς όλο και περισσότερες εταιρίες αναγκάζονται να στέλνουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των συνεχιζόμενων επιθέσεων των ανταρτών Χούθι.
Όπως αναφέρει η διεθνής πλατφόρμα κρατήσεων εμπορευμάτων Freightos, οι ναύλοι έχουν υπερδιπλασιαστεί αυτή την εβδομάδα σε πάνω από 4.000 δολάρια ανά κοντέινερ. Μεταξύ Ασίας και Μεσογείου αυξήθηκαν στα 5.175 δολάρια. Ορισμένες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ανακοίνωσαν τιμές άνω των 6.000 δολαρίων για αποστολές στη Μεσόγειο στα μέσα του μήνα. Οι προσαυξήσεις που κυμαίνονται από 500 έως 2.700 δολάρια ανά κοντέινερ θα μπορούσαν να αυξήσουν περαιτέρω τις συνολικές τιμές, εκτιμά η Freightos.
Σύμφωνα με τον δείκτη Shanghai Container Freight Index, που δείχνει το κόστος των θαλάσσιων μεταφορών από την Κίνα, η τιμή αυξήθηκε σημαντικά στο τέλος του έτους. Συγκεκριμένα, στις 24 Νοεμβρίου, η ναύλωση ενός κοντέινερ 12 μέτρων από την Κίνα στην Ευρώπη, κόστισε 779 δολάρια , ενώ στις 29 Δεκεμβρίου 2023 η τιμή ανέβηκε στα 2.694 δολάρια.
180 πλοία άλλαξαν δρομολόγιο
Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, 18 ναυτιλιακές εταιρείες-ανάμεσά τους οι κολοσσοί Maersk και Hapag-Lloyd- εκτρέπουν τώρα τα πλοία τους γύρω από την Αφρική για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ. Ο επικεφαλής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), Αρσένιο Ντομίνγκες, τόνισε μάλιστα ότι μέχρι τώρα, πάνω από 180 πλοία άλλαξαν δρομολόγιο και κατευθύνονται στο Νοτιοαφρικανικό Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας για να αποφύγουν τις επιθέσεις των ανταρτών. Η εξέλιξη αυτή έχει αυξήσει τους χρόνους ταξιδιού κατά 15 έως 20 ημέρες.
Η επέκταση της διαδρομής από 18.000 χιλιόμετρα σε περίπου 25.000 ,αντιπροσωπεύει μια αύξηση στο κόστος που μπορεί να φτάσει και το 60%, σύμφωνα με τους ειδικούς, ειδικά λόγω της μεγαλύτερης χρήσης καυσίμων.
Αν και οι τιμές έχουν εκτοξευθεί, εξακολουθούν πάντως να είναι πολύ κάτω από το ρεκόρ στην κορύφωση της πανδημίας , που είχαν σκαρφαλώσει στα 14.000 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο, για αποστολές από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη και τη Μεσόγειο. «Οι νέες τιμές θα φανούν τώρα και θα εξαρτηθούν από πόσο καιρό θα διαρκέσει η σύγκρουση μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς και εάν κλιμακωθεί στην περιοχή», τονίζουν στην «Ναυτεμπορική», ναυτιλιακοί παράγοντες.
Η διώρυγα του Σουέζ συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, είναι η ταχύτερη διαδρομή για τη μεταφορά καυσίμων, τροφίμων και καταναλωτικών αγαθών από την Ασία και τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη. Περίπου το ένα τρίτο των εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, μεταφέρονται μέσω αυτής της διαδρομής.
Διεθνές τελεσίγραφο
Οι ίδιες πηγές τονίζουν μάλιστα ούτε η Κίνα ούτε οι Ηνωμένες Πολιτείες ενδιαφέρονται για τη διαιώνιση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα από τους Χούθι, «οι οποίοι είναι ένας πολύ οργανωμένος στρατός και χρηματοδοτούνται από το Ιράν και τους συμμάχους της Χαμάς».
Μετά από συνολικά 24 επιθέσεις των ανταρτών, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους εξέδωσαν τελεσίγραφο προς τους Χούθι: οι συνεχιζόμενες επιθέσεις είναι «παράνομες, απαράδεκτες και βαθιά αποσταθεροποιητικές», αναφέρεται σε κοινή δήλωση του συνασπισμού 12 εθνών υπό την ηγεσία των ΗΠΑ για την ασφάλεια της ναυσιπλοίας στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οι αμερικανικές δυνάμεις έχουν ήδη συζητήσει επιλογές επίθεσης στην Υεμένη, αναφέρει η Wall Street Journal. Πιθανοί στόχοι είναι μάλιστα βάσεις εκτόξευσης πυραύλων και drones, εγκαταστάσεις ραντάρ κατά μήκος της ακτής, καθώς και αποθήκες πυρομαχικών των πολιτοφυλακών που υποστηρίζονται από το Ιράν.
Προς το παρόν, διαβεβαιώνουν οι ναυτιλιακοί παράγοντες, «πρέπει να διατηρηθεί η ψυχραιμία καθώς η παγκόσμια αγορά δεν πρόκειται να ξεμείνει από προμήθειες». Όπως εξηγούν, το κόστος των ναύλων έχει αυξηθεί ,«αλλά προερχόμαστε από πολύ χαμηλές τιμές και υπάρχει μια πολύ φυσιολογική δυναμική επιστροφή».