Σήμερα είναι το κατάλληλο timing για ναυπηγήσεις bulk carriers, καθώς το βιβλίο παραγγελιών παραμένει χαμηλά, ενώ αυστηροποιείται το περιβαλλοντικό πλαίσιο, απαιτώντας νέο και σύγχρονο τονάζ. Αυτό αναφέρουν στη «Ν» πηγές ναυτιλιακών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά.
Και φυσικά οι Έλληνες πρωτοστατούν στις συμφωνίες που καταγράφονται λίγο πριν από την αυγή του 2024.
Αρχικά, ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως η Cosmoship Management, συμφερόντων Νίκου Σάββα, έχει συμφωνήσει με το κινεζικό ναυπηγείο Qingdao Yangfan Shipbuilding για την κατασκευή δύο μεσαίου μεγέθους φορτηγών, τύπου kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο, με προγραμματισμένη παράδοση στο τέλος του 2025. H ελληνική ναυτιλιακή υλοποίησε τα τελευταία χρόνια ένα διευρυμένο πρόγραμμα ναυπηγήσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ φέτος εστίασε κυρίως σε ενίσχυση του στόλου της από τη δευτερογενή αγορά.
Με βάση στοιχεία που αναφέρονται στην πλατφόρμα ναυτιλιακών δεδομένων Equasis, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους ενισχύθηκε με τουλάχιστον πέντε second hand πλοία. Η ίδια πηγή εντοπίζει στον στόλο της συνολικά 27 πλοία, bulk carriers και containerships.
Το ναυπηγείο Qingdao Yangfan επελέγη συχνά φέτος από τους Έλληνες πλοιοκτήτες για παραγγελίες kamsarmaxes.
Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως η ναυπήγηση ενός συμβατικού kamsarmax στην Κίνα κοστίζει σήμερα περίπου 33 με 35 εκατ. δολάρια.
«Comeback» στο ξηρό φορτίο
Στην αγορά των bulk carriers επιστρέφει έπειτα από περίπου μία διετία η Dynamic Ship Management, συμφερόντων Δημήτρη Εμμανουηλίδη, εστιάζοντας σε ναυπηγήσεις δύο ultramaxes, χωρητικότητας 63.500 dwt έκαστο, στην Κίνα και συγκεκριμένα στο Nantong Xiangyu.
Οι πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν πως δεν έχουν πέσει ακόμη τελικές υπογραφές για τη συμφωνία, αλλά οι δύο πλευρές βρίσκονται κοντά. Ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι η παράδοση των δύο πλοίων είναι προγραμματισμένη για το 2026.
O υφιστάμενος στόλος της Dynamic Ship Management αποτελείται από πέντε δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου.
Στο ναυπηγείο Nantong κατέφυγε εσχάτως και η Eastern Mediterranean Maritime Limited του Θανάση Μαρτίνου για την παραγγελία τεσσάρων ultramaxes, με παραδόσεις το διάστημα Μαρτίου – Σεπτεμβρίου 2026.
Handysize στην Ιαπωνία
Παράλληλα, η Meadway Bulkers, συμφερόντων Γιώργου Δελαπόρτα, φέρεται να συμφώνησε με το ιαπωνικό ναυπηγείο Oshima για την κατασκευή δύο bulk carriers, τύπου handysize, χωρητικότητας 42.300 dwt έκαστο. Τα δύο πλοία αναμένεται να είναι έτοιμα από το ναυπηγείο το 2026, σύμφωνα με τα δεδομένα της Equasis.
Ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers αναφέρει πως η μέση τιμή ναυπήγησης ενός handysize φορτηγού αγγίζει σήμερα τα 31 εκατ. δολάρια.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει ένα υπό ναυπήγηση βαπόρι ίδιου τύπου στην ιαπωνική γιάρδα Onomichi Dockyard, το οποίο θα παραδοθεί εντός του 2024.
Ο εν ενεργεία στόλος της Meadway Bulkers αποτελείται από 12 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, όλα ιαπωνικής κατασκευής.
Το orderbook
Σε ενημερωτικό δελτίο που εξέδωσε η ναυλομεσιτική Braemar στις 21 Δεκεμβρίου, σημείωνε ότι το βιβλίο παραγγελιών της αγοράς των bulk carriers αντιστοιχεί στο 9% του στόλου στο νερό σήμερα, βάσει χωρητικότητας dwt.
Εξετάζοντας κάθε τύπο πλοίου ξεχωριστά, στα capesizes το orderbook καταλαμβάνει το 5% των πλοίων που ταξιδεύουν σήμερα στις θάλασσες, στα panamaxes η αναλογία είναι 11%, ενώ τα ίδια ποσοστά καταγράφονται σε supramaxes και handysize bulkers.
Στην ετήσια ανασκόπηση του έτους, η ναυλομεσιτική Optima Shipping Services αναφέρει ότι η καθαρή ανάπτυξη του στόλου, ιδιαίτερα σε μεγέθη άνω των 25.000 dwt, εκτιμάται στο 2,7% για φέτος.
Το 2024 η επέκταση του στόλου αναμένεται να φτάσει το 2,3%, ενώ το 2025 μόλις 0,8%, «κυρίως λόγω των προβλέψεων για τη δραστηριότητα διάλυσης, καθώς και των περιορισμένων παραδόσεων νεότευκτων», αναφέρουν οι αναλυτές.
Οι τιμές
Σε υψηλά επίπεδα παραμένει το κόστος ναυπήγησης των bulk carriers. Τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers καταδεικνύουν ότι οι μέσες τιμές κατασκευής όλων των μεγεθών τον φετινό Δεκέμβριο είναι αυξημένες από 5% έως 9% σε ετήσια βάση.
«Oι τιμές των νεότευκτων παραμένουν ενισχυμένες, κυρίως λόγω του εργασιακού κόστους, των υψηλών επιτοκίων και των περιορισμένων θέσεων ναυπήγησης στις γιάρδες» υπογραμμίζει η Optima Shipping Services και συμπληρώνει: «Παρότι υπάρχει η προσδοκία καθοδικής πίεσης στο κόστος σε βραχυπρόθεσμο με μεσοπρόθεσμο επίπεδο, καθώς οι οικονομίες προσαρμόζονται και σταθεροποιούν τις αυξήσεις των επιτοκίων, το υψηλό κόστος θα αντέξει.
Αυτό αποδίδεται στη δυσκολία εξεύρεσης θέσεων στα κορυφαία ναυπηγεία πριν από το τέλος του 2027, ακόμη και αν οι τιμές των χαλύβδινων πλακών μειωθούν».
Η αγορά
Η ναυλαγορά των bulk carriers διάγει σήμερα μία ικανοποιητική περίοδο. Μετά το ισχυρά ανοδικό ράλι του Δεκεμβρίου, τα ναύλα διόρθωσαν σε έναν βαθμό, αλλά παραμένουν ψηλά, ενώ και τα συμβόλαια παραγώγων προμηνύουν μία καλή εικόνα για το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Η Optima Shipping Services εκτιμά ότι η ζήτηση ανά τονομίλια θα αυξηθεί κατά 2,8% φέτος και κατά σχεδόν 2% το 2024.
Αυτή η αυξημένη ζήτηση θα στηριχθεί από τη σημαντική άνοδο του εμπορίου άνθρακα, με τις κινεζικές εισαγωγές να αναμένονται ενισχυμένες κατά σχεδόν 41% μέχρι το τέλος του έτους.
«Επιπλέον, οι σημαντικές εξαγωγές σιτηρών από τη Ρωσία και τη Βραζιλία αντιστάθμισαν τις χαμηλότερες εξαγωγές από την Ουκρανία, την Αργεντινή, την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ. Αυτό υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα της αγοράς σιτηρών και συμβάλλει στις θετικές προοπτικές για τη ζήτηση τονομιλίων τα επόμενα χρόνια», προσθέτουν οι αναλυτές.