Συνολικά κεφάλαια άνω του 1 δισ. ευρώ κινητοποιεί το ΤΑΙΠΕΔ για λιμενικά έργα το 2024, καθώς εισέρχονται σε υλοποίηση επενδυτικά σχέδια, κλείνουν διαγωνισμοί παραχώρησης που «έτρεξαν» πέρσι και ανοίγουν νέες διαδικασίες.
Όπως λένε στη «Ν» αρμόδιες κυβερνητικές πηγές, σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η εφαρμογή των επενδυτικών σχεδίων στους Οργανισμούς Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης, μετά την έγκριση, υπό τον συντονισμό του ΤΑΙΠΕΔ, των αντίστοιχων master plans και των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η αξία των αναπτυξιακών έργων στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας ξεπερνά τα 900 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Το Λαύριο
Παράλληλα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 θα ξεκινήσει από το ΤΑΙΠΕΔ διαγωνιστική διαδικασία για το λιμάνι του Λαυρίου. Πρόκειται για διαγωνισμό πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού 67%, στα πρότυπα των διαγωνισμών για τα λιμάνια Ηρακλείου, Ηγουμενίτσας και Βόλου.
Το Λαύριο έχει προσελκύσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις τουριστικές χρήσεις που προσφέρει, κυρίως στην αγορά της κρουαζιέρας, αλλά και σε αυτήν των σκαφών αναψυχής. Άλλωστε, είναι καλά συνδεδεμένο οδικά με τον αστικό ιστό, ενώ αναμένεται και το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης με το υφιστάμενο δίκτυο μέσω της επέκτασης του προαστιακού. Φυσικά, δεν είναι απαραίτητο όποιος επικρατήσει στη διαγωνιστική διαδικασία να περιοριστεί στο τουριστικό κομμάτι.
Στην Αλεξανδρούπολη
Επιπλέον, στις 11 Ιανουαρίου του νέου έτους εκπνέει η προθεσμία υποβολής των προσφορών για το έργο «Αναβάθμιση υποδομών λιμένος Αλεξανδρούπολης: Αποκατάσταση βαθών στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας – Οδική σύνδεση με νέα Περιφερειακή Οδό», αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σημειώνεται ότι η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ορίστηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή του ν. 4799/2021 ως αρμόδια για την ωρίμανση και την υλοποίηση του έργου.
Όπως αναφέρεται στη σχετική προκήρυξη, το συνολικό έργο υποδιαιρείται σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα περιλαμβάνει την αποκατάσταση των βαθών (εκβάθυνση) στη λιμενολεκάνη και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα, με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 έως σήμερα.
Το δεύτερο τμήμα περιλαμβάνει την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης με τη νέα Περιφερειακή Οδό, μέσω κατασκευής οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα.
Για τη διαδικασία έχει δεσμευτεί συνολικό ποσό 24 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, εντός Ιανουαρίου το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει και το πρώτο draft του business plan που καταστρώνει ο βρετανικός όμιλος Steer, ο οποίος έχει αναλάβει τον ρόλο Συμβούλου Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Εκτός χαρτοφυλακίου
Νεότερα αναμένονται με τον νέο χρόνο και σε λιμάνια εκτός χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ, όπως αυτά στη Μυτιλήνη, στην Κύμη και τη Χαλκίδα. Το Ταμείο έχει αναλάβει αρχή σχεδιασμού για τα τρία λιμάνια, όπερ σημαίνει ότι θα συντονίσει τις διαδικασίες για τα σχετικά master plans και τις Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ).
Υπενθυμίζεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού για τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς και για τα 10 περιφερειακά λιμάνια του χαρτοφυλακίου του (Βόλος, Ραφήνα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Κέρκυρα και Καβάλα).
Μεγάλες συμφωνίες παραχώρησης
Στη διάρκεια του έτους που ολοκληρώνεται αυτές τις ημέρες, έκλεισαν ορισμένες μεγάλες συμφωνίες παραχώρησης.
Τον περασμένο Οκτώβριο υπεγράφη η σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών για την απόκτηση πλειοψηφικής συμμετοχής 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, έναντι συνολικού τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της κοινοπραξίας υπό τον Όμιλο Grimaldi.
Εσχάτως έπεσαν οι υπογραφές και στην αντίστοιχη σύμβαση για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, έναντι συνολικού τιμήματος 80 εκατ. ευρώ, με τον ναπολιτάνικο όμιλο ξανά ως ανάδοχο.
Τoν Νοέμβριο, επίσης, υπεγράφη η σύμβαση υπο-παραχώρησης για την αξιοποίηση του λιμένα «Φίλιππος Β» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του Ταμείου, του Οργανισμού και της εταιρείας «ΣΑΡΙΣΑ ΥΠΟ-ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΛΙΜΕΝΑ ΚΑΒΑΛΑΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΙΙ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ», η οποία συστάθηκε από την κοινοπραξία «International Port Investments Kavala» που αναδείχθηκε πλειοδότρια στον σχετικό διαγωνισμό. Την κοινοπραξία απαρτίζουν οι εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Black Summit Financial Group – EFA Group. Πέρα από το εφάπαξ τίμημα, συνολικής ονομαστικής αξίας 33,9 εκατ. ευρώ, ο υπο-παραχωρησιούχος θα επενδύσει 36 εκατ. ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα.
Στο τέλος Σεπτεμβρίου ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε., έναντι τιμήματος 51 εκατ. ευρώ. Αρμόδιες πηγές αναμένουν άμεσα το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής, παρά την προσφυγή στη δικαστική οδό από την κοινοπραξία «Goldair Cargo A.E. – Goldair Handling Α.Ε.».