Θολό παραμένει το τοπίο αναφορικά με την εφαρμογή του νέου πακέτου μέτρων που αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ένωση για το εμπάργκο στη Ρωσία.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι το κείμενο σε ό,τι αφορά τους όρους μεταφοράς από θαλάσσης ρωσικού πετρελαίου, σύμφωνα με τα όρια τιμών που έχει θέσει η G7, εστιάζει και πάλι στις ναυτιλιακές εταιρείες που κινούνται στα πλαίσια του κανονισμού και όχι σε ανώνυμους traders και ναυτιλιακές που διακινούν το αργό με τον λεγόμενο «dark fleet».
Σε μια πρώτη ανάλυση του νέου πακέτου μέτρων, επισημαίνεται ότι προκειμένου να αποσαφηνιστούν θα χρειαστεί να περάσει μια μεταβατική περίοδος.
Όσον αφορά την πρόταση που είχε τεθεί σε πρώτη φάση από την Κομισιόν για την απαγόρευση πώλησης δεξαμενόπλοιων σε εταιρείες που έχουν κάποια σχέση (άμεσα ή έμμεσα) με τη Ρωσία, στο τελικό κείμενο -σύμφωνα με πληροφορίες- γίνεται λόγος για μεγαλύτερη διαφάνεια.
Ανώτατο όριο
Ο μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμών ρωσικού πετρελαίου, για τη μεταφορά του από ευρωπαϊκές ναυτιλιακές εταιρείες σε τρίτες χώρες που δεν έχουν επιβάλει εμπάργκο στη Ρωσία, βασίζεται σε μια διαδικασία πιστοποίησης που επιτρέπει στους φορείς της αλυσίδας εφοδιασμού να λάβουν τη διαβεβαίωση ότι το αργό έχει αγοραστεί σε τιμή που δεν ξεπερνά τα 60 δολάρια το βαρέλι. Οι νέες κυρώσεις της Ε.Ε. εισάγουν νέες απαιτήσεις, όπως είναι η συμπερίληψη ανάλυσης κόστους προκειμένου να επαληθεύεται η συμμόρφωση με το ανώτατο όριο τιμών.
Στην καλύτερη περίπτωση, οι απαιτήσεις αυτές δεν θα τεθούν σε ισχύ πριν από τις 20 Φεβρουαρίου 2024, αλλά το «ξεκαθάρισμα του τοπίου» σε νομικό επίπεδο ενδέχεται να καθυστερήσει τις εξελίξεις.
Σύμφωνα με στοιχεία που παραθέτουν οι Lloyd’s List, περίπου το ήμισυ του συνόλου των ρωσικών φορτίων πετρελαίου μεταφέρονται με δεξαμενόπλοια που ανήκουν ή είναι ασφαλισμένα σε χώρες της G7 και της Ε.Ε. Σύμφωνα με δημοσίευμα της αγγλικής ναυτικής επιθεώρησης, υπάρχουν πολλοί εκπρόσωποι της αλυσίδας της μεταφοράς πετρελαίου που θεωρούν ότι τα νέα μέτρα θα κάνουν «πιο δύσκολη τη ζωή» όσων προσπαθούν να εφαρμόσουν τους κανόνες του παιχνιδιού και ταυτόχρονα θα ωθήσουν περισσότερα πλοία στον «σκοτεινό στόλο».
Οι κινήσεις της Ε.Ε. δείχνουν πόσο δύσκολο είναι να επινοηθεί ένας αποτελεσματικός μηχανισμός ανώτατου ορίου τιμών.
Η απαίτηση μιας πιο συγκεκριμένης ανάλυσης των τιμών θα αυξήσει την επιβάρυνση των ναυτιλιακών εταιρειών, των ασφαλιστών και των άλλων παρόχων υπηρεσιών της Ε.Ε., αλλά δεν είναι σαφές πώς αυτό θα αποτρέψει πραγματικά τους φορείς εκμετάλλευσης εκτός Ε.Ε. να σταματήσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο ανεξαρτήτως ορίου τιμών, επισημαίνουν χαρακτηριστικά άνθρωποι της αγοράς.
Σφίγγει ο κλοιός
Την ίδια στιγμή η σημαία της Λιβερίας απέβαλε από το νηολόγιό της τον ρωσικό όμιλο δεξαμενόπλοιων Sovcomflot, ενώ και το Foreign Assets Control των ΗΠΑ ανακοίνωσε ότι πρόσθεσε τον βραχίονα της Sovcomflot στο Ντουμπάι, τη SUN Ship Management Limited, στον κατάλογο των οντοτήτων που υπόκεινται σε κυρώσεις.
Η Λιβερία έχει προχωρήσει και σε άλλες διαγραφές από το νηολόγιό της πλοίων που αψηφούν τις κυρώσεις που έχει θέσει η Δύση.
Οι ΗΠΑ παροτρύνουν τα νηολόγια να αντιμετωπίσουν τις παραβιάσεις του ανώτατου ορίου τιμών και τον περασμένο μήνα έστειλαν επιστολές στη Λιβερία, στον Παναμά και στις Νήσους Μάρσαλ ζητώντας τους να αναλάβουν δράση.