Τις πολυπόθητες άδειες προκειμένου να λειτουργήσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έλαβε, σύμφωνα με πληροφορίες, η Nafs, διαχειρίστρια εταιρεία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, συμφερόντων Γιώργου Προκοπίου.
Ο Έλληνας πλοιοκτήτης, ο οποίος «τρέχει» αυτή την περίοδο ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα στον κόσμο, για 68 πλοία, συνολικής αξίας περίπου 6 δισ. δολαρίων, ανέμενε από καιρό τις άδειες αυτές, λένε οι πληροφορίες.
Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά μέσα στο καλοκαίρι του 2023, αρκετές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είχαν ενδιαφερθεί να στείλουν πλοία τους για επισκευές στον Σκαραμαγκά.
Σε κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας σχεδιάζει να μετατρέψει τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας ο κ. Προκοπίου. Τα σχέδιά του περιλαμβάνουν ναυπηγική δραστηριότητα, επισκευαστική δραστηριότητα, αμυντικό υλικό, αλλά και παραγωγή πράσινης ενέργειας. Έχει κάνει λόγο για κατασκευή πλοίων νέας τεχνολογίας, για ακτοπλοϊκά με ηλεκτρική πρόωση, αλλά και για προηγμένα υλικά ναυπήγησης πλοίων (ανθρακονήματα, carbon fiber κ.λπ.).
Επίσης, όπως έχει δηλώσει, σκοπεύει να δημιουργήσει μονάδα παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο. «Η παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο είναι φιλική προς το περιβάλλον και δεν εγκυμονεί κινδύνους», σημειώνει.
Επίσης, έχει προσθέσει ότι η παραγωγή CO2 μπορεί να συλλέγεται προκειμένου να δημιουργηθούν παράγωγα μεθανόλης, τα οποία θα καθιστούν πλήρως ουδέτερη στο περιβάλλον τη χρήση της μονάδας παραγωγής ενέργειας.
Παράλληλα θα προχωρήσει στην αποκατάσταση των δεξαμενών του ναυπηγείου, στη δημιουργία υποδομών πυρόσβεσης, ενεργειακής κάλυψης του ναυπηγείου, και στην επαναλειτουργία των γερανών.
Στον σχεδιασμό του βρίσκονται και τα σκάφη αναψυχής.
Επισημαίνεται ότι στον όμιλο ανήκει και η μαρίνα του Λαυρίου (Olympic Marine). Στη μαρίνα με ιδιόκτητο μικρό ναυπηγείο κατασκευάζονται ήδη σκάφη αναψυχής μήκους μέχρι 60 μέτρων.
Τη δουλειά που γίνεται σε μικρή παραγωγή στο Λαύριο φιλοδοξεί να μεταφέρει σε μεγάλη κλίμακα στον Σκαραμαγκά.
Τέλος, τον Μάρτιο του 2023 ο γαλλικός όμιλος Naval και η Nafs τονίζουν την προσέγγιση των μερών σε προληπτικό επίπεδο, τη δύναμη της στρατηγικής εταιρικής σχέσης τους και τη συμβολή τους στην αναζωογόνηση της ναυπηγικής ικανότητας στην Ελλάδα.
Το ναυπηγικό πρόγραμμα
Από τις αρχές του 2022 μέχρι και τώρα ο ναυτιλιακός όμιλος Γ. Προκοπίου «τρέχει» ένα διαρκώς ανανεούμενο ναυπηγικό πρόγραμμα.
Ένα πρόγραμμα που έχει φτάσει τα 68 πλοία (LNG carriers, δεξαμενόπλοια και bulk carriers). Πριν από λίγες ημέρες, η Dynacom Tankers, εταιρεία που διαχειρίζεται τα δεξαμενόπλοια του ομίλου, υπέγραψε για την κατασκευή δύο suezmax δεξαμενόπλοιων στα ναυπηγεία New Times στην Κίνα για παράδοση μέσα στο 2026.
Το ναυπηγικό πρόγραμμα αφορά επίσης 14 LNG carriers, εκ των οποίων τα τρία έχουν παραδοθεί, έξι σούπερ δεξαμενόπλοια 300.000 τόνων (VLCCs), 16 δεξαμενόπλοια LR2, δύο aframaxes, οκτώ LR1.
Όσον αφορά τα bulk carriers, έχει παραγγείλει 22 kamsarmaxes, ενώ οι πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκεται στην αγορά για να προσθέσει ακόμα τέσσερα bulk carriers.
Αναγνώριση και αλάνθαστο κριτήριο
To 2023 είναι για τον κ. Προκοπίου ένα έτος ευρείας αναγνώρισης από τη ναυτιλιακή κοινότητα.
Επισημαίνεται ότι στις αρχές της χρονιάς βραβεύτηκε από το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά. Το καλοκαίρι, αρχές Ιουλίου, του απονεμήθηκε το Βραβείο Ευκράντη των Ναυτικών Χρονικών για τη Συνολική Προσφορά του στην ελληνική ναυτιλία. Στις αρχές Δεκεμβρίου αναγνωρίστηκε ως προσωπικότητα της χρονιάς στα Lloyd’s List Awards, ενώ πριν από λίγες μέρες βρέθηκε ξανά στη λίστα με τις 100 πιο ισχυρές προσωπικότητες για τη ναυτιλία. Για τη φετινή χρονιά βρέθηκε στη θέση 19, ενώ η παρουσία του είναι σταθερή, αφού βρίσκεται σε αυτή τη λίστα από το 2012 και μετά, όταν και οι Lloyd’s τη δημιούργησαν.
Συμβατικά καύσιμα
Όλα τα νέα δεξαμενόπλοια και τα bulkers θα είναι συμβατικού καυσίμου, γεγονός που αντανακλά την εδραία πεποίθηση του κ. Προκοπίου, ότι, παρ’ όλες τις συζητήσεις, τα μελλοντικά καύσιμα απέχουν μερικά χρόνια από το να διαδοθούν ευρέως στη ναυτιλία, σημειώνουν στην ανάλυσή τους οι Lloyd’s. «Μεθανόλη, αμμωνία, υδρογόνο – αλλά αυτά είναι για την επόμενη γενιά, ίσως την εγγονή μου, γιατί το LNG είναι διαθέσιμο τα τελευταία 50 χρόνια και ακόμα δεν υπάρχει το σύστημα διανομής», δήλωσε σε συνέδριο τον Οκτώβριο του 2023.
Στο ερώτημα αν ο κ. Προκοπίου κάνει λάθος, οι Lloyd’s επισημαίνουν ότι ο Έλληνας πλοιοκτήτης αποδεικνύεται πολύ συχνά σωστός στις εκτιμήσεις του.
«Το όραμα του κ. Προκοπίου αποδεικνύεται συχνά σωστό. Πάρτε την είσοδό του στον τομέα του υγροποιημένου φυσικού αερίου, η οποία βασίστηκε στην εξέλιξη μιας εκκολαπτόμενης spot αγοράς για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου – και, μοναδικά, στην κατασκευή πλοίων κατηγορίας ice».
Από τότε που οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Βόρεια Αμερική έγιναν σημαντικός παράγοντας στην αγορά, ο κ. Προκοπίου ήταν ο πρώτος που παρήγγειλε μεγαλύτερα των 200.000 κυβικών μέτρων πλοία.
Η ζήτηση μεταξύ των ναυλωτών έχει ήδη επικυρώσει τη σωστή απόφαση του πλοιοκτήτη και η εμπορική επιτυχία του νέου προγράμματος πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου «μπορεί να έδωσε την άνεση στον κ. Προκοπίου να ξεκινήσει το πρόσφατο ξέφρενο ράλι παραγγελιών για δεξαμενόπλοια και bulkers».
Τα FSRU
Τονίζεται επίσης ότι τα δύο FSRU που έχει ναυλώσει στη Γερμανία αντικαθιστούν το 35% του αερίου που εισήγαγε η Γερμανία από τη Ρωσία.
Σύμφωνα με αναφορές από την αγορά, τα έσοδα των δύο FSRU θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. δολάρια.
Παράλληλα, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο Dynagas partners, η οποία διαχειρίζεται έξι LNG carriers, από τα 34 του ομίλου (συμπεριλαμβανομένων των υπό παραγγελία) έχει συμβασιοποιημένα έσοδα 1,16 δισ. δολαρίων για τα επόμενα χρόνια.