Skip to main content

Διπλό στήριγμα για τα υψηλά ναύλα των bulk carriers

H συμφόρηση στη Διώρυγα του Παναμά αναγκάζει τα bulk carriers να ακολουθούν εναλλακτικές διαδρομές, κάτι που οδηγεί σε αύξηση των τονομιλίων, αλλά και των κερδών από τις ναυλώσεις / REUTERS/Aris Martinez/File Photo

«Σύμμαχος» η συμφόρηση που παρατηρείται στον Παναμά και στα λιμάνια της Βραζιλίας

Σε ικανοποιητικά επίπεδα αναμένεται να παραμείνουν το επόμενο διάστημα τα κέρδη στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, αφού, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, τα ημερήσια ναύλα των bulk carriers διατηρούνται υψηλά, παρά την πρόσφατη διόρθωση.

Οι περιορισμοί στις ημερήσιες διελεύσεις πλοίων που ανακοίνωσε η Διώρυγα του Παναμά έως τον Φεβρουάριο του 2024, λόγω χαμηλής στάθμης των υδάτων από την ξηρασία, οδηγούν αρκετά πλοία σε εναλλακτικές διαδρομές και κατ’ επέκταση σε αύξηση των τονομιλίων, κάτι που οδηγεί σε αύξηση των κερδών από τις ημερήσιες ναυλώσεις, υποστηρίζει αναλυτής της Intermodal.

Ο ίδιος, εξάλλου, επισημαίνει πως ακόμα ένας παράγοντας που στηρίζει τις τιμές των ναύλων στα bulk carriers είναι η συμφόρηση στα μεγαλύτερα εξαγωγικά λιμάνια της Βραζιλίας που κορυφώθηκε τον Οκτώβριο, αφού φέτος υπάρχει παραγωγήρεκόρ σόγιας, καλαμποκιού και ζάχαρης, σε συνδυασμό με την ιστορικά χαμηλή παραγωγή σόγιας στην Αργεντινή.

Τα ημερήσια ναύλα

Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεση της ναυλομεσιτικής εταιρείας Intermodal αναφέρεται πως υπήρξε σημαντική αύξηση κερδών για τη μεταφορά ξηρού χύδην φορτίου σε όλους τους τομείς των bulk carriers, ιδιαίτερα στα μεγαλύτερα πλοία τύπου capesize, που ξεπέρασαν τα 50.000 δολάρια την ημέρα στη spot αγορά.

Επίσης, ο δείκτης που παρακολουθεί τα κέρδη για τα μικρότερα σε μέγεθος πλοία τύπου panamax, έχει φθάσει φέτος σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, καθώς η μέση ημερήσια τιμή ναύλωσης ανήλθε στα 21.067 δολάρια, σημειώνοντας αύξηση 63% από την αρχή του έτους.

Οι ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι τα νέα υψηλά επίπεδα, που πλησιάζουν τα εποχικά επίπεδα του 2021, σηματοδοτούν ακόμη μια ανθεκτική και κερδοφόρα χρονιά για το ξηρό χύδην φορτίο και φαίνεται να αποκλίνουν από τα πρότυπα εποχικότητας που είχαν παρατηρηθεί τα πέντε τελευταία χρόνια.

Τονίζουν, μάλιστα, ότι οι γεωργικές ροές (καλαμπόκι, σόγια, σιτάρι και ζάχαρη) παραμένουν ισχυρές και το εμπόριο αυξάνεται σταθερά κατά την τελευταία πενταετία, με το 2022 και το 2023 να είναι ιδιαίτερα ισχυρά.

Ο κύριος μοχλός, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, είναι οι εισαγωγές από την Κίνα -για όλα τα γεωργικά προϊόντα- που είναι μακράν η μεγαλύτερος εισαγωγέας, ενώ ο μεγαλύτερος εξαγωγέας είναι η Βραζιλία -με τη συντριπτική πλειονότητα να αφορά τη σόγια και το καλαμπόκι-, ακολουθούμενη από την Αργεντινή και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Για παράδειγμα, ο Νοέμβριος ήταν ο ισχυρότερος μήνας των πέντε τελευταίων ετών όσον αφορά τις κινεζικές εισαγωγές σιτηρών και επίσης δεν εμπίπτει στο παραδοσιακό εποχικό μοτίβο.

Εναλλακτικές διαδρομές

Τα φορτηγά πλοία που διευκολύνουν το εμπόριο γεωργικών προϊόντων μεταξύ του Κόλπου των ΗΠΑ ή των χωρών της Ευρώπης και της Ασίας αναγκάζονται να χρησιμοποιούν εναλλακτικές διαδρομές και να ταξιδεύουν πλέον μέσω της Διώρυγας του Σουέζ ή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, κάτι που οδηγεί σε αύξηση των τονομιλίων και αύξηση των κερδών από τις ναυλώσεις.

Σημειώνεται ότι η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά ανακοίνωσε ότι θα μειώσει σταδιακά τις ημερήσιες διελεύσεις μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024, οπότε θα επιτρέπονται μόνο 18 πλοία την ημέρα, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί η χαμηλή στάθμη των υδάτων.

Το… κομφούζιο στη Διώρυγα του Παναμά

Η συμφόρηση που προκλήθηκε, λόγω των περιοριστικών μέτρων στη Διώρυγα του Παναμά, έχει ήδη επηρεάσει τα φορτηγά πλοία χύδην φορτίου, με τον αριθμό των ημερήσιων διελεύσεων να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο του 2023, γεγονός που δείχνει ότι οι πλοιοκτήτες έχουν ήδη αρχίσει να χρησιμοποιούν εναλλακτικές λύσεις.

Η Αρχή της Διώρυγας προσφέρει επίσης τις διαθέσιμες δεξαμενές που ανυψώνουν τα πλοία σε δημοπρασία, αλλά πρώτα στους κορυφαίους πελάτες της, με αποτέλεσμα η ζήτηση να είναι εξαιρετικά υψηλή.

Ορισμένες έχουν πωληθεί για 1 εκατομμύριο δολάρια ή και περισσότερο, κόστος αβάσταχτο για την παραδοσιακά μικρού περιθωρίου επιχείρηση εμπορίας σιτηρών.

Πάντως το ναυτιλιακό κομφούζιο μέσω μιας από τις κύριες θαλάσσιες εμπορικές οδούς του κόσμου έρχεται στην περίοδο αιχμής για τις εξαγωγές των αμερικανικών καλλιεργειών και το υψηλότερο κόστος απειλεί να πλήξει τη ζήτηση για τους προμηθευτές καλαμποκιού και σόγιας των ΗΠΑ, που έχουν ήδη παραχωρήσει μερίδιο αγοράς στη Βραζιλία.

Τα πλοία που  μεταφέρουν καλλιέργειες έχουν αντιμετωπίσει χρόνους αναμονής έως και τριών εβδομάδων για να περάσουν από τη Διώρυγα του Παναμά, καθώς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και άλλα πλοία που ταξιδεύουν με πιο τακτικά δρομολόγια καταλαμβάνουν τις λίγες διαθέσιμες θέσεις διέλευσης.