Skip to main content

Στα θρανία 800.000 ναυτικοί για τα νέα καύσιμα

Πρόγραμμα παγκόσμιας κλίμακας με θέμα τις δεξιότητες ασφάλειας και αρχή από την Ασία

Την υλοποίηση ενός έργου σε παγκόσμιο επίπεδο με στόχο να υπάρξει καθοδήγηση στους εκπαιδευτές και τη ναυτιλιακή βιομηχανία για τις δεξιότητες ασφάλειας που θα απαιτηθούν για την εργασία των ναυτικών στις εναλλακτικές τεχνολογίες καυσίμων, ανακοίνωσε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός ΙΜΟ.

Η ασφάλεια της ναυτιλίας καλύπτεται γενικά από κανόνες και κανονισμούς του ΙΜΟ και των νηογνωμόνων. Μπορεί επί του παρόντος να μην υπάρχουν κανονισμοί από τον ΙΜΟ για τις τεχνολογίες εναλλακτικών καυσίμων, ωστόσο υπάρχουν κατευθυντήριες γραμμές και κανόνες για ορισμένες από τις τεχνολογίες που διατίθενται από τους νηογνώμονες.

Η εισαγωγή των εναλλακτικών καυσίμων θα πρέπει να έχει ίσα ή καλύτερα επίπεδα ασφάλειας από τις παραδοσιακές τεχνολογίες καυσίμων και οι οποίες σχετίζονται με την αναφλεξιμότητα, τον κίνδυνο έκρηξης και την τοξικότητα.

Η ειδική ομάδα εργασίας για τη δίκαιη μετάβαση στη ναυτιλία, που συγκροτήθηκε στην COP 26 το 2021, από το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF), το Παγκόσμιο Σύμφωνο των Ηνωμένων Εθνών, τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας ILO και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ, έχει προσδιορίσει ότι έως και 800.000 ναυτικοί μπορεί να χρειαστούν πρόσθετη εκπαίδευση έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030 για να χειρίζονται καύσιμα σε πλοία με μηδενικές εκπομπές άνθρακα.

Σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι θεωρεί την εκπαίδευση επιβεβλημένη για την ασφαλή επίτευξη της στρατηγικής του ΙΜΟ για το 2023.

«Η διασφάλιση ενός ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος για τους ναυτικούς, καθώς και η αποτελεσματική διαχείριση και λειτουργία των μελλοντικών τεχνολογιών βρίσκονται στο επίκεντρο αυτού του έργου», επισήμανε.

Η πρωτοβουλία αυτή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ανακοινώθηκε ενώ είναι σε εξέλιξη η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή του 2023 (COP 28) που συνεδριάζει στο Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων από τις 30 Νοεμβρίου έως τις 12 Δεκεμβρίου 2023.

Ο ΙΜΟ συμμετέχει στην COP 28 για να παρουσιάσει τη δέσμευσή του για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, και την Ατζέντα 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη.

H αναβάθμιση των δεξιοτήτων των ναυτικών στις νέες τεχνολογίες και τα ναυτιλιακά καύσιμα ήταν πρόσφατα και στο επίκεντρο ημερίδας που διοργάνωσε η Ένωση Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Ενώσεων (ECSA) στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην εκδήλωση, στην οποία συμμετείχαν ευρωβουλευτές, εκπρόσωποι της Επιτροπής, του Συμβουλίου, της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των συνδικάτων, επισημάνθηκε ότι το θέμα των δεξιοτήτων των ναυτικών είναι μια τεράστια πρόκληση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Xρηματοδότηση

Το σχετικό πρόγραμμα για την προετοιμασία των ναυτικών στα νέα εναλλακτικά καύσιμα θα συγχρηματοδοτηθεί από τον ΙΜΟ μέσω της χρηματοδότησης τεχνικής συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένου του IMO GHG TC Trust Fund, και το Ίδρυμα Lloyd’s Register.

Το Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Πανεπιστήμιο (WMU) του ΙΜΟ, που εδρεύει στο Μάλμε της Σουηδίας, και η Lloyd’s Register θα αναπτύξουν δύο πακέτα κατάρτισης: ένα για όλους τους ναυτικούς, ανεξαρτήτως του ρόλου τους, και ένα για τους αξιωματικούς με αρμοδιότητες υψηλότερου επιπέδου.

Επίσης, θα παρέχεται ένα εγχειρίδιο εκπαιδευτών για τα ναυτιλιακά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Μόλις αναπτυχθεί, το βασικό πλαίσιο κατάρτισης για τους ναυτικούς στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές θα δοκιμαστεί για πρώτη φορά στην Ασία μέσω ενός προγράμματος υπό την ηγεσία του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Πανεπιστημίου WMU, με την υποστήριξη του Κέντρου Ναυτιλιακής Τεχνολογικής Συνεργασίας (MTCC) του ΙΜΟ στην Ασία και άλλων εταίρων.

Στόχος είναι στη συνέχεια τα πρότυπα μαθήματα του ΙΜΟ να διατεθούν σε παγκόσμιο επίπεδο σε όλα τα καθιερωμένα Κέντρα Ναυτιλιακής και Τεχνολογικής Συνεργασίας MTCC και σε κατάλληλους ναυτιλιακούς οργανισμούς.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα είναι επίσης διαθέσιμο στα κράτη μέλη του ΙΜΟ, για πιθανή χρήση από τα ιδρύματα ναυτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΜΕΤ) για την ανάπτυξη των προγραμμάτων τους, ανάλογα με την περίπτωση.

Θα αναπτυχθεί επίσης ένα επιπλέον πρόγραμμα «εκπαίδευσης εκπαιδευτών» για την περαιτέρω υποστήριξη, ενώ το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού υλικού έως τα μέσα του 2025.