Κάλεσμα στη διεθνή κοινότητα να υποστηρίξει τις προσπάθειες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) έστειλε από το βήμα συνεδρίου που διοργάνωσε το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο στην COP28, η οποία πραγματοποιείται στο Ντουμπάι, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού.
«Για να διασφαλίσουν (σ.σ. οι κυβερνήσεις) ότι θα εκπληρώσει την απαιτητική αποστολή του να υιοθετήσει επειγόντως κατάλληλα για τον σκοπό αυτό μέτρα μείωσης των εκπομπών», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στην ομιλία της, την οποία στη συνέχεια επικαλέστηκαν οι ομιλητές των πάνελ που ακολούθησαν, η κ. Τραυλού έδωσε την πραγματική διάσταση της ναυτιλίας, βάζοντας τα δεδομένα στην πραγματική τους διάσταση.
«Χαμένοι στη μετάφραση»
Σε ό,τι αφορά τον ΙΜΟ τόνισε ότι η απουσία κοινής προσέγγισης και ξεκάθαρης κατεύθυνσης από τις κυβερνήσεις, τις ρυθμιστικές αρχές και τα ενδιαφερόμενα μέρη προσθέτει μια ακόμη διάσταση σε αυτή την απρόβλεπτη κατάσταση.
«Έχουμε όλοι ένα κοινό όραμα. Αλλά συχνά χάνεται στη μετάφραση. Αυτό οδηγεί σε σύγχυση, αβεβαιότητα και μερικές φορές και σε περιφερειακές αποφάσεις, όπως το επικείμενο ΣΕΔΕ της Ε.Ε. στη ναυτιλία», υπογράμμισε η πρόεδρος της ΕΕΕ και προσέθεσε:
«Δεν μπορούμε να έχουμε περιφερειακές λύσεις για μια παγκόσμια βιομηχανία και για περιουσιακά στοιχεία που μετακινούνται παγκοσμίως. Αυτό υπονομεύει τις προσπάθειες του ΙΜΟ να εισαγάγει παγκόσμιες λύσεις που εξασφαλίζουν ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο».
Παράλληλα στάθηκε σε έναν πολύ κρίσιμο τομέα, την ασφάλεια. «Η παγκόσμια στροφή», είπε, «προς το zero net θα πρέπει να γίνει με έναν κοινό παρονομαστή: την ασφάλεια των ανθρώπων, των πλοίων και του περιβάλλοντος. Εξάλλου, οι άνθρωποι είναι η κινητήρια δύναμη της βιομηχανίας μας».
Τα γεγονότα
Στη διάρκεια της τοποθέτησής της η κ. Τραυλού παρέθεσε μια σειρά από γεγονότα, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις δεν αγνοεί μόνο η κοινή γνώμη, αλλά ακόμα και οι συνομιλητές της ναυτιλίας σε κορυφαίο επίπεδο. Τι είπε η κ. Τραυλού:
- Δεν μπορούμε καν να συζητήσουμε, πόσο μάλλον να πετύχουμε μια παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση χωρίς τη ναυτιλία και τον ρόλο της ως καταλύτη σε κάθε πτυχή της κοινωνικοοικονομικής αλλαγής και προόδου.
- Η επιχειρηματική και η περιβαλλοντική βιωσιμότητα πρέπει να συμβαδίζουν.
- Δεν παράγουμε ενέργεια, δεν εμπορευόμαστε ενέργεια. Αλλά χρησιμοποιούμε και μεταφέρουμε ενέργεια.
- Δεν σχεδιάζουμε ή κατασκευάζουμε μηχανές ή πλοία, αλλά κάνουμε τις επενδύσεις που το καθιστούν εφικτό.
«Είναι επομένως σαφές ότι βρισκόμαστε στην πλευρά της ζήτησης της “πράσινης ενέργειας”. Εξαρτιόμαστε από τις εξελίξεις στην πλευρά της προσφοράς για την πλήρη απαλλαγή της βιομηχανίας μας από τον άνθρακα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
- Η ναυτιλία θα συνεχίσει να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια στον τομέα του άμεσου ελέγχου της ρύπανσης. «Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ΙΜΟ ρυθμίζει μόνο τα πλοία. Δεν μπορεί να ρυθμίσει άμεσα τους παραγωγούς καυσίμων, τους προμηθευτές, τα λιμάνια, τους ναυλωτές ή ακόμη και τα ναυπηγεία. Η συμβολή όλων στην απαλλαγή από τον άνθρακα είναι απαραίτητη», υπογράμμισε.
- Ένα άλλο σημαντικό γεγονός είναι ότι η ναυτιλία είναι οικονομικά και ενεργειακά η πιο αποδοτική μορφή μεταφοράς.
«Η ναυτιλία έχει καταφέρει να εκμεταλλευτεί τις οικονομίες κλίμακας στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με άμεσα οικονομικά οφέλη για τον παγκόσμιο καταναλωτή», εξήγησε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και προσέθεσε: «Η αποδοτικότητα του κόστους της βιομηχανίας μας πρέπει, με κάθε τρόπο, να διαφυλαχθεί. Αυτό σημαίνει ότι η αλλαγή πρέπει να γίνει με τρόπο που να προστατεύει τη βιωσιμότητα του κλάδου μας, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην ευημερία των πολιτών του κόσμου.
Ως εκ τούτου, είναι επίσης ζωτικής σημασίας τα προτεινόμενα μέτρα μείωσης των αερίων του θερμοκηπίου να λαμβάνουν υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των διαφόρων τομέων της ναυτιλίας, προστατεύοντας τη βιωσιμότητά τους».
- Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στον τομέα των bulk/tramp, ο οποίος μεταφέρει πάνω από το 85% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Λόγω της φύσης και των λειτουργικών χαρακτηριστικών του, εξήγησε, είναι ο πιο περίπλοκος τομέας της ναυτιλίας, καθώς απαιτεί εναλλακτικά καύσιμα και υποδομές που πρέπει να είναι διαθέσιμες στα περισσότερα λιμάνια σε όλο τον κόσμο.
- Απαιτεί επίσης τη συνεργασία και τη δέσμευση των εμπορικών διαχειριστών των πλοίων, οι οποίοι κατά κανόνα απασχολούν τα πλοία.
Ο ρόλος του στόλου
«Η δραστηριότητα και οι επενδύσεις που απαιτούνται για την επίτευξη των στόχων της στρατηγικής του ΙΜΟ είναι έντονες, ευρείας κλίμακας και πρέπει να εκτελεστούν σε δύο μέτωπα: Τη βιώσιμη μετάβαση του υπάρχοντος στόλου και τις επενδύσεις σε νέα πλοία» σημείωσε η κ. Τραυλού και συνέχισε:
«Η αναθεωρημένη στρατηγική του ΙΜΟ, με τις πιο κοντινές προθεσμίες, θέτει πρόσθετες προκλήσεις για τον υπάρχοντα στόλο, η συντριπτική πλειονότητα του οποίου θα λειτουργεί κατά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου έως το 2050. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, 4.800 πλοία βρίσκονται σε παραγγελία, με ημερομηνίες παράδοσης έως το 2030», τόνισε χαρακτηριστικά.
- Η ανάπτυξη παγκοσμίως διαθέσιμων εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα.
- Η δέσμευση άνθρακα μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών των υφιστάμενων πλοίων και να αντισταθμίσει την πιθανή μη διαθεσιμότητα καθαρών καυσίμων.
- Η ναυτιλία θα ανταγωνιστεί με όλους τους άλλους τομείς για νέα καύσιμα. Και η ναυτιλία θα είναι ένας δευτερεύων παίκτης στη ζήτησή τους, δεδομένης της τεράστιας ζήτησης ενέργειας στη στεριά», ανέφερε η κ. Τραυλού.