Ένα νέο πρωτοποριακό σχέδιο πλοίου, το οποίο θα καίει μεθανόλη και θα ταξιδεύει για λογαριασμό της κυπριακής ναυτιλιακής εταιρείας Lemissoler Navigation, παρουσιάστηκε χθες στη μεγάλη ναυτιλιακή έκθεση Marintec China 2023 στη Σαγκάη.
Ειδικότερα, η εταιρεία, CEO της οποίας είναι ο Φίλιππος Φιλής, πρόεδρος, επίσης, της Ένωσης των Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA), αποκάλυψε το νέο bulk carrier, τύπου ultramax, χωρητικότητας 65.000 dwt, στο περίπτερο του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS) που έδωσε και την αρχική έγκριση (AiP) στο σχέδιο.
To LEM 65e+ φέρει σχεδιασμό δυνατότητας καύσης μεθανόλης. Μάλιστα, είναι το πρώτο πλοίο αυτού του τύπου για την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία που θα αξιοποιεί το εν λόγω καύσιμο. Το πλοίο υπερβαίνει τις απαιτήσεις του Φάσης 3 του δείκτη σχεδίασης ενεργειακής αποδοτικότητας (EEDI) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
«Η υιοθέτηση υπερσύγχρονων μηχανών μεθανόλης σηματοδοτεί τη δέσμευση της Lemissoler να μειώσει τον αντίκτυπο για το περιβάλλον από τις θαλάσσιες λειτουργίες. Αυτή η μικρή, αλλά ισχυρή αλλαγή ευθυγραμμίζεται με τις διεθνείς προσπάθειες για τη δημιουργία μιας πιο φιλικής προς το περιβάλλον ναυτιλιακής βιομηχανίας» σημειώνει η εταιρεία.
To σχέδιο αναπτύχθηκε από το Ινστιτούτο Σχεδιασμού Εμπορικών Πλοίων και Ερευνών της Σαγκάης (SDARI), το οποίο πρωταγωνιστεί στις εξελίξεις για νέους σχεδιασμούς πλοίων.
Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σύντομα η Lemissoler θα παρουσιάσει και ένα καινοτόμο σχέδιο για μεγαλύτερα bulk carriers, τύπου kamsarmax.
Τα προηγούμενης γενιάς σύγχρονα πλοία της εταιρείας, κατασκευής 2019 και 2020, έφεραν πάλι τη «σφραγίδα» του ABS στον σχεδιασμό, ο οποίος μπορεί να μην περιελάμβανε τη δυνατότητα καύσης εναλλακτικού καυσίμου, όπως τώρα, αλλά συνδύαζε την αξιοποίηση συσκευών εξοικονόμησης ενέργειας, επιφέροντας σημαντική βελτίωση στην κατανάλωση καυσίμου.
Net zero έως το 2045
«Στη Lemissoler πρωτοπορούμε ξανά σε νέα τεχνολογικά και καινοτόμα σχέδια για τον στόλο μας. Η συνεργασία με SDARI και ΑΒS είναι απόδειξη όσων μπορούμε να επιτύχουμε συλλογικά. Αυτό το νέο σχέδιο είναι ένα ακόμη βήμα για το στόχο της Lemissoler να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2045» τόνισε ο κ. Φιλής.
«Η μεθανόλη είναι μια πολλά υποσχόμενη πηγή καυσίμου και αυτό το νέο σχέδιο είναι μια συναρπαστική ευκαιρία για τη ναυπηγική βιομηχανία της Κίνας να επιδείξει και πάλι ηγετική θέση στην απανθρακοποίηση της βιομηχανίας μας» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο Βασίλειος Κρουστάλλης, ανώτερος αντιπρόεδρος του ABS, για Παγκόσμια Επιχειρηματική Ανάπτυξη.
«Ως ο σχεδιαστής αυτού του καινοτόμου πλοίου, το SDARI δεσμεύεται πάντα να προσαρμόζει και να παρέχει πρακτικές λύσεις στις απαιτήσεις των πελατών, προσφέροντας έναν βελτιστοποιημένο σχεδιασμό για την ικανοποίηση των μελλοντικών ναυτιλιακών κανονισμών» σημείωσε από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος του SDARI, Zhou Zhi-yong.
Στόλος και προφίλ
Στον στόλο της Lemissoler Navigation εντοπίζονται σήμερα 12 σύγχρονα eco bulk carriers, το σχέδιο των οποίων αναπτύχθηκε εσωτερικά, μέσης ηλικίας πέντε ετών. Συνολικά τέσσερα εξ αυτών είναι πιστοποιημένα Φάσης 3 αναφορικά με τον EEDI.
Με έτος ίδρυσης το 1996 στη Λεμεσό, η Lemissoler εξελίχθηκε από μία περιφερειακή liner ναυτιλιακή εταιρεία σε έναν ναυτιλιακό όμιλο που δραστηριοποιείται παγκοσμίως στη μεταφορά χύδην ξηρού φορτίου.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, διαθέτει γραφεία, πλην της Λεμεσού, στην Οδησσό, το Κίεβο, τη Σαγκάη. Πρόσφατα, η εταιρεία επεκτάθηκε στην Κωνστάντζα της Ρουμανίας, με το γραφείο εκεί να εστιάζει στη στήριξη και εκπαίδευση των ναυτικών, αλλά και στο Βιετνάμ, δημιουργώντας υποδομές εξεύρεσης πληρωμάτων.
Πάνω από το LNG η μεθανόλη
Η μεθανόλη κερδίζει διαρκώς έδαφος εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ξεπερνώντας, μάλιστα, στη διάρκεια του τρέχοντος έτους, το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας εναλλακτικών καυσίμων του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, στο ενδεκάμηνο του 2023 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 268 πλοία που θα καίνε εναλλακτικά καύσιμα. Από αυτά, τα 152 θα αξιοποιούν τη μεθανόλη και τα 112 το LNG.
O πιο δραστήριος μήνας για τη μεθανόλη ήταν ο Ιούλιος, όταν καταγράφηκαν συμφωνίες για 48 νέα πλοία, δυνατότητας καύσης της.
Όσο για τους τύπους πλοίων που επιλέγουν τη μεθανόλη, το συντριπτικό μερίδιο αφορά containerships, ενώ πιο σταδιακή είναι η μετάβαση σε bulkers και tankers.