Στην αγορά για νέα deals σε δεξαμενόπλοια βρίσκονται οι Έλληνες πλοιοκτήτες, επενδύοντας τόσο σε νεότευκτο, όσο και σε μεταχειρισμένο τονάζ.
Σε επίπεδο ναυπηγήσεων, η «Ν» μαθαίνει από ναυλομεσιτικές πηγές ότι η TMS Tankers, ο βραχίονας δεξαμενόπλοιων συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου επέστρεψε εσχάτως στο κινεζικό ναυπηγείο Cosco Shipping Heavy Industry (Yangzhou) για την κατασκευή LR2 πλοίων.
Ειδικότερα, η ναυτιλιακή εταιρεία φέρεται να συμφώνησε για δύο βαπόρια, χωρητικότητας 113.000 dwt έκαστο, εξασφαλίζοντας χρόνους παράδοσης μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2026.
Αυτά δεν είναι τα πρώτα aframax/LR2 tankers της TMS στο εν λόγω ναυπηγείο, καθώς τον περασμένο Ιανουάριο παρήγγειλε τρία πλοία αυτού του τύπου, ενώ δύο μήνες μετά συμφώνησε με την επίσης κινεζική γιάρδα New Times για δύο ακόμη.
O όμιλος του κ. Οικονόμου υλοποιεί ένα διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα σε όλες τις ναυτιλιακές αγορές. Μόνο κατά το τρέχον έτος έχει παραγγείλει συνολικά 17 πλοία, αξίας άνω των 880 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει η «Ν» από διάφορες ναυλομεσιτικές πηγές και βάσεις δεδομένων. Τα φετινά συμβόλαια είναι μοιρασμένα σε bulk carriers και tankers, ενώ όλα θα κατασκευαστούν σε ναυπηγεία της Κίνας.
Τα μεταχειρισμένα
Ενδιαφέροντα deals, όμως, καταγράφονται και στη δευτερογενή αγορά. Μολονότι εξακολουθούν να παραχωρούν αρκετά πλοία μεγαλύτερης ηλικίας, οι «Greeks» έχουν επιστρέψει τους τελευταίους μήνες και ως αγοραστές, εστιάζοντας σε βαπόρια μεσαίου μεγέθους.
Αρχικά, ο ελληνικός ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers συνδέει, στην τελευταία έκθεσή του, τη New Shipping, συμφερόντων Αδαμάντιου Πολέμη, με την απόκτηση του suezmax Nobleway (χωρητικότητας 164.028 dwt και κατασκευής 2010).
Το τίμημα για το βαπόρι φέρεται να ανήλθε, σύμφωνα με την ίδια πηγή, στα 47 εκατ. δολάρια. Δεν είναι η πρώτη φορά που η New Shipping εξετάζει second hand τονάζ για την ενίσχυση του στόλου της. Τον Αύγουστο εντάχθηκε στο δυναμικό της το bulk carrier, τύπου capesize, New Assimina (κατασκευής 2009), το οποίο είχε αποκτηθεί περίπου έναν μήνα πριν. Στον εν ενεργεία στόλο της εντοπίζονται, σύμφωνα με την πλατφόρμα Equasis, 26 πλοία, tankers και bulkers.
Παράλληλα, σε διάφορες ναυλομεσιτικές εκθέσεις αναφέρθηκε ότι το LR1 tanker Leon Apollon (χωρητικότητας 74.999 dwt και κατασκευής 2009) πουλήθηκε σε Έλληνες αγοραστές, έναντι περίπου 28,5 εκατ. δολαρίων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πίσω από το deal φέρεται να είναι η Velos Tankers, συμφερόντων Πασχάλη Διαμαντίδη.
Στον υφιστάμενο στόλο της ναυτιλιακής εντοπίζονται, με βάση την Equasis, εννέα ακόμη δεξαμενόπλοια.
Σημειώνεται ότι ο κ. Διαμαντίδης έκανε επενδυτικό άνοιγμα και στο ξηρό φορτίο, λανσάροντας τη Velos Dry, η οποία διαχειρίζεται ένα bulk carrier.
Κυρίαρχοι οι Έλληνες στα δεξαμενόπλοια
ΟΙ Έλληνες πλοιοκτήτες είναι οι μεγαλύτεροι «παίκτες» διεθνώς στον κλάδο των tankers. Σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ελέγχουν το 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων και το 15,79% του στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου.
Παράλληλα, έρευνα της Xclusiv Shipbrokers, που έγινε για λογαριασμό της Naftiliaki και παρουσιάστηκε σε πρόσφατο συνέδριο, κατέδειξε ότι στα δεξαμενόπλοια οι «Greeks» είναι υπεύθυνοι για το 25% του διεθνούς βιβλίου παραγγελιών.
Οι εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες επιτάχυναν σημαντικά τις νέες ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων το τρέχον έτος, συγκεντρώνοντας ρευστότητα από τη θετική πορεία της ναυλαγοράς και τις ελκυστικές πωλήσεις μεταχειρισμένου τονάζ.
Μάλιστα, είδαμε και συμβόλαια για υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCCs), αλλά και suezmaxes, πέραν των δημοφιλών LR2 tankers.