Χρονιά ρεκόρ για την αγορά των pure car carriers θα είναι το 2023. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις των Clarksons, η θαλάσσια μεταφορά αυτοκινήτων θα αυξηθεί φέτος κατά 17% σε 23,7 εκατ. αυτοκίνητα, ξεπερνώντας το ρεκόρ των 21,5 εκατ. αυτοκινήτων που σημειώθηκε το 2018, καθώς οι κινεζικές εξαγωγές συνεχίζουν να αυξάνονται (περισσότερα από 4 εκατ. αυτοκίνητα φέτος) και η παραγωγή σε άλλες βασικές χώρες ανακάμπτει από τις ελλείψεις εξαρτημάτων που συγκράτησαν τους όγκους το 2021-22.
Συνολικά, οι όγκοι του εμπορίου αυτοκινήτων είναι σε καλό δρόμο, για να διαμορφωθούν φέτος 12% πάνω από τα επίπεδα που είχαν πριν από το Covid, και 19% αναφορικά με τα car-miles.
Άλλοι παράγοντες, συμπεριλαμβανομένου και του αυξανόμενου μεριδίου του εμπορίου που αναλογεί στα γενικά μεγαλύτερα και βαρύτερα ηλεκτρικά και υβριδικά (29% φέτος, από 9% το 2019), έχουν «εκτοξεύσει» περαιτέρω τη ζήτηση πλοίων.
Αυτές οι εμπορικές τάσεις «επισκιάζουν» τη μέτρια επέκταση του στόλου κατά μόλις 2% από το 2019.
Στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, στον τομέα αυτό δραστηριοποιείται ο όμιλος Neptune της κ. Μελίνας Τραυλού. Η εταιρεία τον Σεπτέμβριο ανακοίνωσε την παραγγελία δύο πλοίων νέας γενιάς, ειδικά σχεδιασμένων για μικρές αποστάσεις.
Τα PCTC διπλού καυσίμου και μεταφορικής ικανότητας 4.200 CEU θα κατασκευάσει το κινεζικό ναυπηγείο Fujian Mawei και η παράδοσή τους αναμένεται το 2026.
Τα νέα πλοία, τα οποία αποτελούν μέρος του Genesis project, είναι τα δύο πρώτα μιας νέας σειράς που αντικατοπτρίζει τη στρατηγική της Neptune να ενισχύσει τον στόλο της κατά την επόμενη δεκαετία, να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητά του κατά 36% και να μειώσει τις εκπομπές ρύπων προκειμένου να είναι καλύτερα προετοιμασμένη για τους παγκόσμιους περιβαλλοντικούς στόχους.
Και τα δύο πλοία διαθέτουν υβριδικά συστήματα ενέργειας, σχεδιασμένα και κατασκευασμένα για να χρησιμοποιούν μπαταρίες για την παροχή ενέργειας αιχμής και είναι διπλού καυσίμου, ικανά να αξιοποιούν το LNG ή το VLSFO ως καύσιμο για μειωμένες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (GHG).
Ο σχεδιασμός τους έχει αναπτυχθεί από κοινού με την Deltamarin, με τον νορβηγικό νηογνώμονα DNV να έχει αναλάβει την ταξινόμησή τους.
Σύμφωνα δε με πληροφορίες της αγοράς, ο ελληνικός όμιλος είναι σε αναζήτηση και για νέα πλοία που θα χρησιμοποιούν πράσινα καύσιμα.
Η αγορά
Σύμφωνα με τους Clarksons, δεδομένης αυτής της ανισορροπίας στην προσφορά και τη ζήτηση που έχει συσσωρευτεί, οι αγορές μεταφορέων αυτοκινήτων παραμένουν εξαιρετικά στενές, καθώς το 2023 πλησιάζει στο τέλος του.
Οι φορείς εκμετάλλευσης έχουν γενικά ανακοινώσει ισχυρά (και σε ορισμένες περιπτώσεις, ρεκόρ) οικονομικά αποτελέσματα φέτος, ενώ οι τιμές ναύλωσης βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ.
Σύμφωνα με τους Clarkson, οι ναύλοι για περίοδο ενός έτους για ένα PCTC 6.500 CEU ανήλθαν σε 115.000 δολάρια την ημέρα μέχρι τον Νοέμβριο. Ποσό αυξημένο κατά 10% περαιτέρω από τα επίπεδα ρεκόρ του προηγούμενου έτους και υπερδιπλάσια από το προηγούμενο υψηλό του δ’ τριμήνου του 2008.
Για την επόμενη μέρα οι Clarkons αναφέρουν ότι η θετική δυναμική φαίνεται ότι θα συνεχιστεί και το 2024.
Για αργότερα, ωστόσο, υπάρχει μεγαλύτερη αβεβαιότητα – η αύξηση του στόλου αναμένεται να επιταχυνθεί στο 8% ετησίως το 2024-25, ενώ δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό η αύξηση του εμπορίου αυτοκινήτων μπορεί να «κρυώσει» όταν η ανερχόμενη ζήτηση θα έχει εξαντληθεί.
Παραγγελίες για 80 πλοία
Μια «ομαλοποίηση» των συνθηκών της αγοράς φαίνεται τελικά φυσική, αλλά, δεδομένης της σημερινής μεγάλης ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης, αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να πάρει περισσότερο χρόνο.
Με ισχυρές αγορές, περιορισμένη προσφορά πλοίων και τις βασικές ανάγκες ανανέωσης του στόλου λόγω περιβαλλοντικών πιέσεων, οι παραγγελίες νέων πλοίων στον τομέα συνεχίστηκαν με γοργούς ρυθμούς το 2023.
Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι 80 πλοία 677.000 CEU έχουν πλέον επιβεβαιωθεί ως παραγγελίες για το 2023, που αποτελεί ήδη νέο ετήσιο ρεκόρ, αυξάνοντας το βιβλίο παραγγελιών στο 37% της χωρητικότητας του στόλου.
Περίπου το 85% της χωρητικότητας που έχει παραγγελθεί πρόκειται να είναι ικανό για εναλλακτικά καύσιμα (κυρίως LNG, κάποια μεθανόλη), ενώ το 28% της χωρητικότητας είναι «έτοιμο» για αμμωνία ή μεθανόλη.
Οι φορείς εκμετάλλευσης ηγήθηκαν της δραστηριότητας παραγγελίας νέων πλοίων φέτος, ενώ τα κινεζικά ναυπηγεία πρόκειται να κατασκευάσουν τη συντριπτική πλειοψηφία (85%) της χωρητικότητας που είναι τώρα υπό παραγγελία.