Skip to main content

Το LNG και η αμμωνία στη ναυτιλία

Η Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση προχώρησε σε παραγγελία για δύο συν δύο option LNG carriers, συνολικής αξίας 1,02 δισ. δολ.

Τι επισημάνθηκε στο World LNG Summit & Awards, που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα

Στις υψηλές προοπτικές που έχει το υγροποιημένο φυσικό αέριο τα επόμενα 15 με 20 χρόνια αναφέρθηκε η επικεφαλής του Ομίλου Αγγελικούση, Μαρία Αγγελικούση, στο πλαίσιο των εργασιών του World LNG Summit & Awards, που πραγματοποιείται αυτές τις ημέρες στην Αθήνα.

Η κ. Αγγελικούση, μιλώντας στο πάνελ με συντονιστή τον Andy McKirahan, Chief Commercial Officer στη Lloyd’s Register, επεσήμανε ότι το υγροποιημένο φυσικό αέριο, το οποίο σήμερα είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο, έχει πολύ μεγάλες προοπτικές.

Όπως εξήγησε, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, δεδομένου ότι η Ευρώπη σταμάτησε να προμηθεύεται LNG από τη Ρωσία, αυξήθηκε η ζήτηση από τις ΗΠΑ. Ταυτόχρονα αυξήθηκε κατακόρυφα και η ζήτηση για LNG carriers, για να καλύψουν τις γραμμές από Αμερική προς Ευρώπη.

Παράλληλα τόνισε ότι η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα τα επόμενα χρόνια και στην Ασία, με πρώτη σε ζήτηση την Κίνα, αλλά και άλλες ασιατικές χώρες.

ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

«Οι εκτιμήσεις μας για την πορεία της αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι θετικές σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο, βλέπουμε τη ζήτηση φυσικού αερίου να αυξάνεται κατά 3%-4% τα επόμενα δέκα χρόνια» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά τις νέες ναυπηγήσεις, ο μεγαλύτερος ανεξάρτητος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο έχει πολύ στενή συνεργασία με τα ναυπηγεία της Ν. Κορέας και ιδιαίτερα της Daewoo. Ωστόσο, όπως υπογράμμισε η κ. Αγγελικούση, υπάρχει δυσκολία για νέες ναυπηγήσεις, εξαιτίας μιας σειράς παραγόντων, όπως είναι η έλλειψη ανθρώπινου εξειδικευμένου προσωπικού.

Όπως φαίνεται ο όμιλος κοιτάζει έντονα και προς την Κίνα, αφού η ίδια επισκέφθηκε νέες ναυπηγικές εγκαταστάσεις στην Κίνα, που θέλουν να κατασκευάσουν LNG carriers και υπογράμμισε ότι καταβάλλουν πολύ μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να πετύχουν στο εγχείρημά τους.

Τα νέα καύσιμα

Όσον αφορά τα νέα πράσινα καύσιμα, η κ. Αγγελικούση επεσήμανε ότι ο όμιλος εκτιμά ότι δεν θα υπάρξει ένα καύσιμο για όλες τις περιπτώσεις πλοίων. Ωστόσο, υπογράμμισε ότι έχει δώσει έμφαση στην περίπτωση της αμμωνίας, αφού έχει ανακοινώσει ήδη συμφωνία με την αμερικανική Chevron για την ανάπτυξη πλοίων που θα μεταφέρουν αμμωνία.

Ωστόσο, σημείωσε ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα θέματα ασφάλειας, τόσο στο μηχανοστάσιο όσο και στην τροφοδοσία.

Για τη συμφωνία με τη Chevron τόνισε ότι πρόκειται για ένα κοινό αναπτυξιακό έργο για τον σχεδιασμό και την κατασκευή μεγάλων πλοίων μεταφοράς αμμωνίας 150.000 κυβικών μέτρων.

Πιο συγκεκριμένα, ο Όμιλος Αγγελικούση, μέσω του division ενεργειακής μετάβασης Green Ships, και η Chevron Corporation, μέσω της θυγατρικής της Chevron Shipping Company, ανακοίνωσαν ότι θα προβούν σε κοινή μελέτη προκειμένου να εξερευνήσουν τη δυνατότητα μεταφοράς αμμωνίας με δεξαμενόπλοια.

Σε πρώτο στάδιο η μελέτη θα αξιολογήσει την αγορά μεταφοράς αμμωνίας, τις υπάρχουσες υποδομές, ζητήματα ασφάλειας που σχετίζονται με τη μεταφορά αμμωνίας, τυχόν μελλοντικές απαιτήσεις για τα πλοία και ένα προκαταρκτικό σύστημα μεταφοράς αμμωνίας μεταξύ του US Gulf και της Ευρώπης.

«Μέσω της συνεργασίας με τη Chevron Shipping Company σε αυτήν τη μελέτη, στοχεύουμε να συνεισφέρουμε ουσιαστικά στην προετοιμασία των βιομηχανιών μας για τη μετάβαση σε δραστηριότητες με χαμηλές εκπομπές άνθρακα» δηλώνει η κ. Μαρία Αγγελικούση, CEO του ομίλου Αγγελικούση.

Η παγκόσμια παραγωγή αμμωνίας προβλέπεται να διπλασιαστεί σε 300 εκατ. τόνους έως το 2030 και να αυξηθεί σε περίπου 690 εκατ. τόνους έως το 2050, εκ των οποίων τουλάχιστον 566 εκατ. τόνοι θα πρέπει να είναι πράσινη αμμωνία με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Ωστόσο, η νέα προγραμματισμένη παραγωγή αναμένεται να αργήσει να τεθεί σε λειτουργία, ενώ οι εμπορικές διαδρομές μεγάλων αποστάσεων για τις ποσότητες μπλε και πράσινης αμμωνίας αναμένεται να προκύψουν από τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή προς τους αγοραστές στην Ευρώπη και στην Ιαπωνία, με την τελευταία να αποτελεί επίσης στόχο για την προγραμματισμένη παραγωγή στην Αυστραλία.

Δέσμευση το περιβάλλον

Μιλώντας στο ίδιο πάνελ με συντονιστή τον Andy McKirahan, ο πρόεδρος του ομίλου Capital Maritime & Trading Βαγγέλης Μαρινάκης επεσήμανε ότι η βιομηχανία της ναυτιλίας δεν επιδοτείται, «έτσι η δέσμευσή μας για το περιβάλλον είναι πραγματική. Προχωράμε, πληρώνουμε με δικά μας χρήματα και κατασκευάζουμε νέα πλοία. Το κάνουμε αυτό επειδή είμαστε παραδοσιακές εταιρείες, νοιαζόμαστε για το περιβάλλον, νοιαζόμαστε για το μέλλον, και προχωράμε με αυτό, χωρίς να έχουμε ναύλωση εκ των προτέρων. Επομένως, επιλέξαμε το LNG, ένα προϊόν που είναι πιο καθαρό και για τα επόμενα τουλάχιστον 10-15 χρόνια θα το ακολουθήσουμε».

«Πιστεύουμε στο LNG, σχεδόν το 90% των επενδύσεών μας σχετίζεται με το LNG, είτε με πλοία LNG είτε με πλοία διπλού καυσίμου LNG, τύπου Aframax, Suezmax. Επίσης εξετάζουμε και την κατηγορία VLCC» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μαρινάκης μίλησε και για την αμμωνία, λέγοντας πως «είναι κάτι που ήρθε πρόσφατα. Την εξετάζουμε εδώ και έναν χρόνο. Αλλά και στις δύο περιπτώσεις, όταν παραγγέλνουμε τα VLACs, το θέμα είναι ότι το επιπλέον κόστος για την κατασκευή ενός πλοίου για να φορτώνει 98% αμμωνία δεν είναι τόσο μεγάλο. Φυσικά, το έξοδο είναι πολύ μεγαλύτερο στη μηχανή, αν πάμε για διπλό καύσιμο αμμωνίας, εκεί μιλάμε για πολύ μεγαλύτερα νούμερα. Αλλά πιστεύουμε ότι η αμμωνία είναι κάτι που έρχεται και θέλαμε να συμμετέχουμε σε αυτό». Σε άλλο σημείο ανέφερε ότι το ίδιο περίπου ισχύει και για ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου CO2, έναν τομέα στον οποίο -όπως υπογράμμισε- «ήμασταν οι πρώτοι που επενδύσαμε».

Τέλος, όσον αφορά τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, σημείωσε -μεταξύ άλλων- πως «αυτό δημιουργεί μεγαλύτερες και περισσότερες ευθύνες και θα πρέπει να είμαστε παρόντες».