«Έλλειμμα» ναυπηγήσεων παρατηρείται στον παγκόσμιο στόλο των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς το υπό παραγγελία τονάζ υπολείπεται αυτού που έχει ξεπεράσει την 20ετία, στις περισσότερες κατηγορίες μεγεθών.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα bulk carriers που θα εισέλθουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια θα είναι λιγότερα από αυτά που θα εξέλθουν αυτής, συνθήκη που από τη μία πλευρά ευνοεί τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς σε επίπεδο ναυλαγοράς, αλλά από την άλλη πλευρά αναδεικνύει και την ανάγκη άμεσης ανανέωσης του στόλου.
Ο δισταγμός των περισσότερων ναυτιλιακών εταιρειών να προβούν σε ναυπηγήσεις τα τελευταία χρόνια και η προτίμηση των ναυπηγείων στα ακριβότερα LNG – LPG carriers, containerships και tankers έχουν διατηρήσει σε χαμηλά επίπεδα το βιβλίο παραγγελιών.
Την ίδια ώρα, η υποτονική αγορά κατά το μεγαλύτερο τμήμα του 2023, μέχρι τον πρόσφατο φυσικά ανοδικό κύκλο, αύξησε τον ρυθμό με τον οποίο τα φορτηγά οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσίευσε στα social media ο ναυλομεσιτικός οίκος Ifchor Galbraiths, η κατάσταση είναι πιο ισορροπημένη στα μεγάλα bulk carriers, τύπου capesize. Σε αυτήν την αγορά βρίσκονται υπό παραγγελία 100 capes, ενώ άνω των 20 ετών είναι συνολικά 79 πλοία.
Η μεγαλύτερη ανισορροπία παρατηρείται στα μικρότερα βαπόρια, τύπου handysize, όπου καταγράφονται 283 υπό ναυπήγηση βαπόρια, την ώρα που 753 έχουν ξεπεράσει τα 20 χρόνια ζωής. Στα μεσαίου μεγέθους panamaxes/ kamsarmaxes, συνολικά 353 πλοία βρίσκονται σε παραγγελία και 447 ανήκουν στο «γερασμένο» ηλικιακό group, ενώ στα μικρότερα supramaxes/ultramaxes η αναλογία είναι 342/489. Στη διάρκεια του 2023, πάντως, τοποθετήθηκαν περισσότερες παραγγελίες σε ετήσια βάση, αλλά παραμένουν λιγότερες συγκριτικά με το 2021.
Ειδικότερα, με βάση στοιχεία του οίκου VesselsValue, στο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους υπεγράφησαν συμφωνίες για ναυπηγήσεις 335 bulkers, έναντι 283 πέρυσι και 415 το 2021. Κατά το εξεταζόμενο διάστημα, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, έκαναν το τελευταίο τους ταξίδι προς τα διαλυτήρια συνολικά 81 bulkers, έναντι 27 το 2022 και 53 το 2021.
Οι «Greeks»
Ενισχυμένη είναι φέτος η ναυπηγική δραστηριότητα και των Ελλήνων πλοιοκτητών. Στοιχεία που παρουσίασε η «Ν» στις αρχές Οκτωβρίου φανέρωσαν ότι έως τότε οι «Greeks» είχαν παραγγείλει συνολικά 71 bulk carriers. Στο σύνολο του 2022 οι εγχώριες ναυτιλιακές είχαν κλείσει deals για την κατασκευή μόλις 27 φορτηγών.
Τα περισσότερα συμβόλαια για bulk carriers έχουν υπογράψει φέτος η Sea Traders του Γιώργου Προκοπίου και η TMS Dry του Γιώργου Οικονόμου. Συνολικά, bulkers παρήγγειλαν το τρέχον έτος οι (βάσει αριθμού πλοίων): Laskaridis Maritime, συμφερόντων Θανάση Λασκαρίδη, Meadway Shipping του Κώστα Δελαπόρτα, Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, Byzantine Maritime του Μάριου Σταφυλοπάτη, Latsco Marine του Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση, Atlantic Bulk Carriers της οικογένειας Κουμάνταρου, Alassia NewShips Management του Νίκου Β. Χατζηιωάννου, Sea Pioneer Shipping Corporation του Βασίλη Μπακολίτσα, Carras (Hellas), Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση, Diana Shipping, με επικεφαλής τη Σεμίραμι Παληού, Chartworld του Λου Κολλάκη, Century Bulk Carriers της οικογένειας Χανδρή, Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, Globus Maritime Limited της οικογένειας Φειδάκη, Alberta Shipmanagement του Νικόλα Ιγγλέση και Blue Seas Shipping της οικογένειας Σιγάλα.
Σύμφωνα με ελληνικές ναυλομεσιτικές εκθέσεις, από την αρχή του έτους έως και τα μέσα Νοεμβρίου, οι «Greeks» είχαν στείλει στα διαλυτήρια μόλις πέντε bulk carriers.