Οι αλλαγές του ενεργειακού αποτυπώματος των ανεπτυγμένων οικονομικά χωρών μειώνουν σταδιακά τη ζήτηση άνθρακα ο οποίος μεταφέρεται με πλοία.
Πρόβλεψη ανάλυσης από την BIMCO εκτιμά ότι η μεταφορά άνθρακα είναι πιθανό να αρχίσει να μειώνεται από το 2024 και μετά.
Για το 2023, η BIMCO επισημαίνει ότι παρά το γεγονός πως στις ανεπτυγμένες χώρες οι εισαγωγές άνθρακα έχουν μειωθεί κατά 17% στο δεκάμηνο του έτους, η γενικότερη εικόνα αναφέρει ότι συνολικά η θαλάσσια μεταφορά άνθρακα θα αυξηθεί φέτος σε παγκόσμιο επίπεδο από 4,5% με 5,5%.
Όπως υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά, τους πρώτους δέκα μήνες του 2023 οι αποστολές άνθρακα προς τις προηγμένες οικονομίες μειώθηκαν κατά 17% σε ετήσια βάση, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια μειώθηκε και το μερίδιο της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυξήθηκε.
Αιτία για τη μείωση της ζήτησης, όπως υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά, είναι και η επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας και οι υψηλές τιμές ενέργειας.
Μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στις ανεπτυγμένες οικονομίες μειώθηκε κατά 4% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας. Το 2023, τα μέτρα κατά του υψηλού πληθωρισμού επιβράδυναν την οικονομική ανάπτυξη στις προηγμένες οικονομίες.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εκτιμά ότι το ΑΕΠ στις προηγμένες οικονομίες θα αυξηθεί μόνο κατά 1,5% το 2023, έναντι 2,6% το 2022, ενώ ορισμένες οικονομίες στην Ευρώπη αναμένουν ακόμη και αρνητική ανάπτυξη.
Ως αποτέλεσμα, η βιομηχανική παραγωγή εξασθένησε σε αρκετές από αυτές τις οικονομίες, επηρεάζοντας περαιτέρω τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο θερμικός άνθρακας αντιπροσώπευε το 68% των μεταφορών άνθρακα, οι οποίες μειώθηκαν κατά 22% σε ετήσια βάση, μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους. Ο θερμικός άνθρακας χρησιμοποιείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και καταργείται σταδιακά σε πολλές ανεπτυγμένες χώρες υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Οι εισαγωγές άνθρακα για οικιακή χρήση από τις προηγμένες οικονομίες μειώθηκαν επίσης, αλλά μόνο κατά 2%, λόγω της χαμηλότερης παραγωγής χάλυβα στην Ε.Ε., την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα.
Το 2023, οι εισαγωγές άνθρακα των ανεπτυγμένων οικονομιών θα μπορούσαν να φθάσουν στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2002.
Όπως αναφέρεται στην ανάλυση της BIMCO, οι εισαγωγές μειώθηκαν στις περισσότερες από αυτές τις αγορές, αλλά η μείωση ήταν πιο σημαντική στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Ευρώπη αύξησε τις εισαγωγές το 2022 ως απάντηση σε μια ενεργειακή κρίση, ενώ οι εισαγωγές υποχώρησαν και πάλι και τώρα βρίσκονται κάτω από τα επίπεδα του 2021.
Οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς
Οι προηγμένες οικονομίες εισάγουν το 32% των παγκόσμιων θαλάσσιων μεταφορών άνθρακα.
Η Ιαπωνία, η Κορέα, η Ε.Ε. και η Ταϊβάν είναι οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς, αντιπροσωπεύοντας το 94% όλων των αποστολών άνθρακα προς τις προηγμένες οικονομίες.
Το 40% των φορτίων αυτών προέρχεται από την Αυστραλία, η οποία προτιμάται για το υψηλό ενεργειακό περιεχόμενο του άνθρακά της.
Άλλοι εξαγωγείς είναι η Ινδονησία, η Ρωσία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Κολομβία και η Νότια Αφρική.