Σημαντικά θέματα της διεθνούς Ναυτιλίας, μεταξύ των οποίων η πορεία προς την απανθρακοποίηση του κλάδου έως το 2050, θα απασχολήσουν την 33η γενική συνέλευση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στο Λονδίνο, όπου οι εργασίες ξεκινούν τη Δευτέρα 27/11.
Στη γενική συνέλευση του ΙΜΟ θα συμμετάσχει ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, ο οποίος την πρώτη μέρα των εργασιών θα εκφωνήσει την ομιλία του στην ολομέλεια, ενώ θα πραγματοποιήσει πληθώρα διμερών συνομιλιών, συμπεριλαμβανομένης συνάντησης και με τον γενικό γραμματέα του ΙΜΟ, Kitack Lim.
Ένα από τα βασικότερα θέματα της ατζέντας από το υπουργείο Ναυτιλίας είναι η επανεκλογή της χώρας μας στην πρώτη κατηγορία των χωρών που συμμετέχουν στο συμβούλιο.
Σημειώνεται ότι η ελληνική ναυτιλία απολαμβάνει διεθνούς αναγνώρισης, καθώς η χώρα μας έχει μια ισορροπιστική γραμμή και όχι ακραίες απόψεις, κάτι που πορεύεται και από την πάγια πεποίθηση ότι ο ΙΜΟ θα πρέπει να παραμείνει τεχνικός οργανισμός ο οποίος παράγει διεθνή στάνταρ που θα πρέπει να εφαρμόζουν όλες οι χώρες, προκειμένου να επιτευχθεί ένα δίκαιο πεδίο ανταγωνισμού στο χώρο της ναυτιλίας.
Οι χώρες μέλη του ΙΜΟ αναγνωρίζουν ότι η Ελλάδα είναι η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο και έχει από τις ποιοτικότερες σημαίες του κόσμου, αφού είναι 7η στο σύστημα επιθεωρήσεων σε όλον τον κόσμο, σύμφωνα με τις επιδόσεις του Paris MoU.
Ο ΙΜΟ αποτελείται από 174 κράτη μέλη και συνεδριάζει μία φορά κάθε δύο χρόνια σε τακτικές συνόδους, αλλά μπορεί επίσης να συνεδριάσει σε έκτακτη σύνοδο, εάν είναι απαραίτητο.
Η Συνέλευση είναι υπεύθυνη για την έγκριση του προγράμματος εργασίας, του προϋπολογισμού και τον καθορισμό των οικονομικών ρυθμίσεων του Οργανισμού. Εκλέγει επίσης τα μέλη του Συμβουλίου.
Τα θέματα που θα συζητηθούν
Στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό θα επικυρωθεί και τυπικά η στρατηγική του ΙΜΟ για την πορεία προς την απανθρακοποίηση έως το 2050. Επιδίωξη της χώρας μας είναι μέσω του ΙΜΟ να μπορούν να υπάρχουν εναλλακτικά πράσινα καύσιμα παντού στον κόσμο για τη ναυτιλία, ωστόσο από ποιους θα παραχθούν και πότε, είναι εκτός δικαιοδοσίας ΙΜΟ.
Η ουσιαστικά συζήτηση για το πώς θα φτάσουμε στην απανθρακοποίηση θα γίνει από τον Μάρτιο του 2024, με εξέταση των μακροπρόθεσμων θεμάτων, μεταξύ των οποίων να υπάρχει ένα carbon levy για όλα τα πλοία διεθνώς. Επίσης, ένα σημαντικό θέμα θα είναι η εκλογική διαδικασία για την ανάδειξη των μελών του συμβουλίου, όπου η Ελλάδα διεκδικεί την επανεκλογή της στην πρώτη κατηγορία.
Σημειώνεται ότι στον ΙΜΟ υπάρχουν τρεις κατηγορίες μελών, η Α, η Β και η Γ.
Στην Α εκλέγονται τα μέλη που έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών. Η Ελλάδα που έχει τη μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου επιδιώκει την επανεκλογή της στην Α κατηγορία.
Για πρώτη φορά φέτος λόγω του ρωσο-ουκρανικού πολέμου και της εμπόλεμης κατάστασης στη Μέση Ανατολή μπορεί να έχει δημιουργηθεί κατακερματισμός των χωρών που θα ψηφίσουν.
Στην πρώτη κατηγορία φέτος θα πρέπει να εκλεγούν 10 χώρες, ενώ υποψήφιες είναι 11, καθώς συμμετέχει και η Λιβερία.
Η γενική συνέλευση του ΙΜΟ αναμένεται να επικαιροποιήσει και το σύστημα ελέγχου των κρατών μελών από τον ίδιο τον οργανισμό, προκειμένου να βλέπει αν εφαρμόζουν οι χώρες τη νομοθεσία την οποία παράγει. Στόχος είναι η προστασία της ασφάλειας των πλοίων και του θαλασσίου περιβάλλοντος, ενώ ο συγκεκριμένος έλεγχος πραγματοποιείται κάθε επτά χρόνια στα κράτη μέλη του ΙΜΟ.
Τέλος, θα εγκριθεί ο διορισμός του νέου γενικού γραμματέα του ΙΜΟ, Arsenio Antonio Domingez Velasco, για την πενταετία 2024-2029.