Σε κέντρο βιώσιμης, πράσινης ανάπτυξης και τεχνολογικής καινοτομίας, με προσανατολισμό τη θάλασσα, σχεδιάζει να μετατρέψει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου.
Ο Έλληνας πλοιοκτήτης που διαθέτει τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο στη χώρα, σε όρους χωρητικότητας, συνολικά 16,1 εκατ. dwt, και έχει υπό ναυπήγηση 63 εμπορικά πλοία (τάνκερ, bulk carriers και LNG carriers), δεν βιάζεται να υλοποιήσει τον σχεδιασμό του, αφού πρώτα θέλει να «βάλει σε τάξη» ένα ναυπηγείο το οποίο ήταν ουσιαστικά παρατημένο για μία δεκαετία.
Παρ’ όλα αυτά, στις δημόσιες τοποθετήσεις του δεν έχει κρύψει τα μεγάλα σχέδια που έχει για τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της Ανατολικής Μεσογείου. Όπως άλλωστε έχει αναφέρει στη «Ν», θα μετατρέψει τη μονάδα σε κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας. «Και drones θα κατασκευάζουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο, δεν θα μείνει μόνο εκεί. Τα σχέδιά του περιλαμβάνουν ναυπηγική δραστηριότητα, επισκευαστική δραστηριότητα, αμυντικό υλικό, αλλά και παραγωγή πράσινης ενέργειας. Έχει κάνει λόγο για κατασκευή πλοίων νέας τεχνολογίας, για ακτοπλοϊκά με ηλεκτρική πρόωση, αλλά και για προηγμένα υλικά ναυπήγησης πλοίων (ανθρακονήματα, carbon fiber κ.λπ.).
Επίσης, όπως έχει δηλώσει, σκοπεύει να δημιουργήσει μονάδα παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο, αλλά έχει αποκλείσει τη δημιουργία μονάδας αεριοποίησης LNG (FSRU). Η παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο είναι φιλική προς το περιβάλλον και δεν εγκυμονεί κινδύνους. Σημείωσε, μάλιστα, ότι η παραγωγή CO² από την καύση θα συλλέγεται προκειμένου να δημιουργηθούν παράγωγα μεθανόλης, τα οποία θα καθιστούν πλήρως ουδέτερη στο περιβάλλον τη χρήση της μονάδας παραγωγής ενέργειας.
Παράλληλα θα προχωρήσει στην αποκατάσταση των δεξαμενών του ναυπηγείου, στη δημιουργία υποδομών πυρόσβεσης, ενεργειακής κάλυψης του ναυπηγείου, και στην επαναλειτουργία των γερανών. «Πρώτα πρέπει να συγυρίσουμε τα του οίκου μας», τονίζει.
Από τον σχεδιασμό του δεν θα μπορούσαν να λείψουν και τα σκάφη αναψυχής, αφού και ο ίδιος είναι λάτρης της ιστιοπλοΐας, ενώ έχει και τη Μαρίνα του Λαυρίου (Olympic Marine). Μάλιστα, στη μαρίνα με ιδιόκτητο μικρό ναυπηγείο κατασκευάζονται ήδη σκάφη αναψυχής μήκους μέχρι 60 μέτρων. Τη δουλειά που γίνεται σε μικρή παραγωγή στο Λαύριο σχεδιάζει να μεταφέρει σε μεγάλη κλίμακα στον Σκαραμαγκά.
Ο ίδιος έχει ανακατασκευάσει στα Ναυπηγεία της Χαλκίδας τη δική του θαλαμηγό, το «Dream», μήκους 106 μέτρων. Μια διαδικασία που κράτησε περίπου 10 χρόνια, ολοκληρώθηκε το 2018, και του έδωσε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει από κοντά και λεπτομερώς όλες τις διαδικασίες της κατασκευής.
Σύμπραξη για αμυντικό υλικό
Στο μεταξύ, προχωρά ο σχεδιασμός για το αμυντικό υλικό. Για την άμυνα της χώρας ο κ. Προκοπίου έχει δηλώσει στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών: «Η δικιά μου έμφαση είναι σχετική με το τι θα δώσουν τώρα για την Ελλάδα. Η πολιτική των ίσων αποστάσεων δεν μας ικανοποιεί. Θέλουμε μια λύση η οποία θα βάζει τα θέματα εγγύησης των συνόρων της Ελλάδας που είναι και τα σύνορα της Ευρώπης».
Ο κ. Προκοπίου πρόσθεσε ακόμα: «Ανάγκη τώρα είναι το πώς θα προστατευθούμε από όλες τις πλευρές. Σκεφτείτε να μην ήμασταν στην Ε.Ε. Περίμενε κανείς αυτά που γίνονται στην Ουκρανία; Πρέπει να είμαστε θωρακισμένοι οι ίδιοι».
Στο πλαίσιο αυτό, πέρσι τον Μάρτιο ο γαλλικός όμιλος Naval, ο οποίος έχει αναλάβει την κατασκευή των φρεγατών Βelharra για λογαριασμό του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, και η NAFS, διαχειρίστρια εταιρεία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, ανακοίνωσαν σύμπραξη με στόχο τη ναυπήγηση των κορβετών Gowind στην Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος του Πολεμικού Ναυτικού.
Ο Pierre Eric Pommellet, CEO της Naval Group, και ο Γιώργος Προκοπίου, εκ μέρους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τόνισαν τη δύναμη της συνεργασίας τους και το ισχυρό τους σχέδιο που στοχεύει στην αποκατάσταση μιας αξιόπιστης ικανότητας παραγωγής πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα, με πρώτη εφαρμογή την παραγωγή πλήρως τοπικά των κορβετών Gowind.
Η Συμφωνία Σύμπραξης που υπεγράφη τον Μάρτιο του 2023 μεταξύ NAFS και Naval τονίζει την προσέγγιση των μερών σε προληπτικό επίπεδο, τη δύναμη της στρατηγικής εταιρικής σχέσης τους και τη συμβολή τους στην αναζωογόνηση της ναυπηγικής ικανότητας στην Ελλάδα.
Το ToT που προτείνεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι ευρύ και στοχεύει σε έναν πλήρη κύκλο παραγωγής όλων των κορβετών που θα κατασκευαστούν στην Ελλάδα (από την κοπή πλακών έως την παράδοση, μέσω της ανέγερσης τεμαχίων, του εξοπλισμού, της τοποθέτησης σε λειτουργία και των δοκιμών για την πλατφόρμα και το σύστημα μάχης).