Skip to main content

Containerships: Κερδοφόρος «μαραθώνιος» για τους Έλληνες

Χρυσοφόρα τα μακροχρόνια deals για τις εισηγμένες στη Ν. Υόρκη ναυτιλιακές που τα διαχειρίζονται

Την τακτική του μαραθώνιου επέλεξαν οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται στόλους containerships και οι οποίες είναι εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο. Τη διετία της πανδημίας (2021-2022), όταν και η αγορά των containerships κατέγραφε υψηλά όλων των εποχών, οι Έλληνες εφοπλιστές προσεκτικά διασφάλισαν τη λειτουργία του στόλου τους μακροπρόθεσμα. Και βγήκαν κερδισμένοι.

Costamare

Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η Danaos του δρ. Ιωάννη Κούστα, η Navios Partners της Αγγελικής Φράγκου, η Global Ship Lease του Γιώργου Γιουρούκου και η Euroseas του Αριστείδη Πίττα έδεσαν τους στόλους με μακροχρόνια συμβόλαια σε υψηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα σήμερα, αλλά και για τα επόμενα ένα με δύο χρόνια να έχουν εξασφαλισμένη την κερδοφόρα δραστηριοποίηση των πλοίων τους, παρά το γύρισμα της αγοράς.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η αγορά ναύλωσης timecharter των containerships είναι κατά 29% κάτω σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και έχει φτάσει τις 70 μονάδες στον δείκτη Clarksons Sea Index.

Η Costamare, μια εταιρεία που παραδοσιακά διαχειριζόταν containerships, τα τελευταία χρόνια έχει κάνει δυναμικό άνοιγμα και στα bulk carriers. Αυτή την περίοδο έχει στον στόλο της 68 containerships.

Για τον στόλο αυτό η εταιρεία αναφέρει χαρακτηριστικά ότι για το 2023, το 2024 και το 2025 έχουν εξασφαλιστεί το 100%, το 87% και το 73% αντίστοιχα των καθαρών ημερών λειτουργίας των πλοίων. Παράλληλα, τα συμβασιοποιημένα έσοδα για τα containerships της εταιρείας ανέρχονται στα 2,7 δισ. δολάρια για τα επόμενα 3,7 έτη.

Όσον αφορά τις προοπτικές της αγοράς, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας Γρηγόρης Ζήκος, συνολικά οι προοπτικές στα containerships παραμένουν αβέβαιες λόγω του μεγάλου βιβλίου παραγγελιών και του ανεπαρκούς αριθμού πλοίων που πωλούνται για ανακύκλωση.

Danaos

Ανάλογη είναι και η στρατηγική της Danaos, η οποία έχει έναν στόλο από 68 containerships στο νερό, ενώ μέσα στο 2023 έκανε άνοιγμα και στην αγορά των bulk carriers. Η κάλυψη του στόλου σε ναυλώσεις φτάνει στο 100% για το υπόλοιπο 2023, αλλά και στο 90,3% για το σύνολο του 2024.

«Η  ανθεκτικότητα του επιχειρησιακού μας μοντέλου επιβεβαιώνεται από τα ισχυρά αποτελέσματα παρά τη σημαντική πτώση της ναυλαγοράς» τόνισε ο CEO της εταιρείας, δρ Γιάννης Κούστας.

Τα συμβασιοποιημένα έσοδα της εταιρείας έχουν αυξηθεί στα 2,5 δισ. δολάρια, ενώ η μέση υπολειπόμενη διάρκεια των συμφωνιών αγγίζει τα 3,2 έτη. Σημειώνεται ότι η εταιρεία ελέγχει 68 containerships, συνολικής χωρητικότητας 421.293 TEUs, ενώ έχει υπό ναυπήγηση ακόμα 10, χωρητικότητας 74.914 TEUs.

Navios Maritime Partners

Αλλά και η Navios Maritime Partners, η οποία έχει έναν διαφοροποιημένo στόλο από τάνκερ, bulk carriers και containerships, στον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επέλεξε ανάλογη στρατηγική.

Η εταιρεία έχει έναν στόλο από 80 bulk carriers, 53 tankers και 47 containerships. Τα συμβασιοποιημένα έσοδά της για τα επόμενα χρόνια φτάνουν τα 3,3 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα περισσότερα (1,9 δισ. δολ.) αφορούν τα containerships.

Όσον αφορά το οικονομικό κλίμα, σε παγκόσμιο επίπεδο η κ. Φράγκου χαρακτηρίζει την περίοδο αυτή ως μια από τις πλέον επικίνδυνες που θυμόμαστε. «Οι πόλεμοι στην Ουκρανία και το Ισραήλ σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό και τη μετάβαση στο περιβάλλον των επιτοκίων έχουν συμβάλει στο να είναι αυτή μία από τις πιο επικίνδυνες περιόδους από τότε που θυμόμαστε. Παρά τους παράγοντες αυτούς, η ναυτιλιακή αγορά είναι υγιής και η Navios έχει καλές επιδόσεις» σημειώνει, μεταξύ άλλων, η κ. Φράγκου.

Global Ship Lease

Διασφαλισμένη είναι και η λειτουργία του στόλου της Global Ship Lease. Στα τέλη Σεπτεμβρίου η εταιρεία, που διαχειρίζεται έναν στόλο 68 containerships επίσης, είχε συμβασιοποιημένα έσοδα ύψους 1,8 δισ. δολαρίων, με μέσο όρο διάρκειας των ναυλώσεων τα 2,1 έτη.

Ο Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease, δήλωσε: «Με περισσότερα από δύο χρόνια κάλυψης προθεσμιακών συμβολαίων και με μικρό μόνο αριθμό πλοίων που θα ανοίξουν μέχρι το τέλος του 2024, παραμείναμε επικεντρωμένοι καθ’ όλη τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου στη βελτιστοποίηση των λειτουργικών μας επιδόσεων και στη διατήρηση της πειθαρχημένης προσέγγισής μας στην κατανομή κεφαλαίων».

Όσον αφορά την αγορά σημείωσε ότι «οι μακροοικονομικοί αντίξοοι άνεμοι, η γεωπολιτική αβεβαιότητα και το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών παραμένουν τομείς ανησυχίας για το σύνολο του κλάδου».

Euroseas

Από την πλευρά της, η Euroseas, συμφερόντων Αριστείδη Πίττα, με 19 containerships στο νερό και επτά υπό ναυπήγηση, έχει ανεκτέλεστο υπόλοιπο από ναυλοσύμφωνα ύψους 400 εκατ. δολαρίων. «Με βάση το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβολαίων εσόδων άνω των 400 εκατομμυρίων δολαρίων που αναπτύξαμε κατά τη διάρκεια του 2021 και του 2022, πιστεύουμε ότι είμαστε σε μεγάλο βαθμό απομονωμένοι-προστατευμένοι από τις εξελίξεις στην αγορά ναύλωσης κατά τη διάρκεια του 2024.

Επιπλέον, έχουμε μια σημαντική εξασφαλισμένη βάση εσόδων για το 2025, έχοντας καλύψει περισσότερο από το 25% των ημερών λειτουργίας μας σε ιδιαίτερα κερδοφόρα επίπεδα» σημειώνει ο κ. Πίττας, ο οποίος θεωρεί ότι το μεγαλύτερο ζήτημα στην αγορά σήμερα είναι η απορρόφηση των νέων containerships, που εξακολουθούν να ανέρχονται στο 26,6% περίπου του υφιστάμενου στόλου.