Αυστηρότερες δικλίδες ασφαλείας για τις ναυτιλιακές εταιρείες που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε σχέση με την ανώτατη τιμή αγοράς συζητούν οι Βρυξέλλες, με αφορμή τις κυρώσεις κατά της Μόσχας για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων ενημέρωσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει οι ναυτιλιακές εταιρείες να παρέχουν περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με το κόστος της κτήσης και ασφάλισης του ρωσικού πετρελαίου, ενώ η πρόταση περιλαμβάνεται στο 12ο πακέτο κυρώσεων που θα συζητήσουν οι 27 χώρες της Ε.Ε. σήμερα Παρασκευή.
Το επίπεδο του ανώτατου ορίου τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο εφαρμόζεται από τις 5 Φεβρουαρίου 2023, με μεταβατική περίοδο 55 ημερών για τα πλοία που αγόρασαν ρωσικά πετρελαιοειδή και φορτώθηκαν στο πλοίο αργότερα. Είχε καθοριστεί στα 60 δολ. το βαρέλι για το αργό και στα 100 και 45 δολ. για τα διυλισμένα προϊόντα. Ευρωπαίος διπλωμάτης, μιλώντας στο πρακτορείο Reuters, ανέφερε ότι η λογική της επιβολής μεγαλύτερης διαφάνειας είναι να εμποδίσει τις ναυτιλιακές εταιρείες να αποκρύπτουν την πραγματική τιμή κτήσης του πετρελαίου που μεταφέρει ένα δεξαμενόπλοιο, την οποία πολλές φορές συγχωνεύουν με το κόστος μεταφοράς και ασφάλισης.
Η πρόταση καλεί τις ναυτιλιακές εταιρείες να αναφέρουν λεπτομερώς το κόστος κτήσης και ασφάλισης.
Tι αναφέρει το OFAC
Σύμφωνα με το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ που διαχειρίζεται και επιβάλλει οικονομικές και εμπορικές κυρώσεις, η τιμολόγηση εμπορικά παράλογων ή αδιαφανών εξόδων μεταφοράς και ασφάλισης θα πρέπει να θεωρείται ένδειξη πιθανής καταστρατήγησης του ανώτατου ορίου τιμών.
Επεσήμανε ότι τα έξοδα αποστολής δεν θα πρέπει να εμπλέκονται στους υπολογισμούς του ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου και πρέπει να τιμολογούνται χωριστά σε «εμπορικά εύλογες» τιμές.
Σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές, η άνοδος των τιμών πετρελαίου σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου μεταφέρεται εδώ και μήνες πάνω από τα ανώτατα όρια των 60 δολαρίων το βαρέλι για το αργό και των 100 και 45 δολαρίων για τα διυλισμένα προϊόντα.
Στο μεταξύ, οι Financial Times σε δημοσίευμά τους αναφέρουν ότι η Δανία θα αναλάβει να επιθεωρεί και ενδεχομένως να μπλοκάρει τα ρωσικά πετρελαιοφόρα που διέρχονται από τα ύδατά της στο πλαίσιο των νέων σχεδίων της Ε.Ε. για την επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο.
Ευρωπαίοι διπλωμάτες, σχολιάζοντας το δημοσίευμα, ανέφεραν ότι στις προτάσεις δεν αναφέρεται κάτι σχετικό με επιθεωρήσεις των δεξαμενόπλοιων στη θάλασσα της Βαλτικής.
Η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου εξωτερικών, Μαρία Ζαχάροβα, μιλώντας στο ρωσικό πρακτορείο είπε ότι «όλα τα πλοία, συμπεριλαμβανομένων των ρωσικών, έχουν το δικαίωμα στην ανεμπόδιστη και ασφαλή διέλευση από τα στενά της Βαλτικής. Πρόσθεσε ότι οποιαδήποτε παραβίαση των κανόνων συνιστά παραβίαση του διεθνούς δικαίου».
Επισημαίνεται ότι η 12η δέσμη κυρώσεων, την οποία θα συζητήσουν οι 27 χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης σήμερα Παρασκευή, και με την οποία ζητείται μεγαλύτερη δράση και έλεγχος στη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου, περιλαμβάνει την επιβολή κυρώσεων σε περισσότερα από 120 επιπλέον άτομα και οντότητες για τον ρόλο τους στην υπονόμευση της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Ουκρανίας.
Επίσης, τη θέσπιση νέων απαγορεύσεων εισαγωγών και εξαγωγών για την αντιμετώπιση της καταστρατήγησης των κυρώσεων της Ε.Ε.
Η συμφωνία για την τελική δέσμη μέτρων αναμένεται να διαρκέσει εβδομάδες, δεδομένου ότι απαιτεί την ομόφωνη στήριξη και των 27 κρατών μελών της Ε.Ε.
Πάντως, για να ληφθούν περαιτέρω μέτρα σχετικά με τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου θα πρέπει πρώτα να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού στόλου δεξαμενόπλοιων και ότι από τις όποιες αποφάσεις δεν θα επηρεαστεί η αγορά.