Καταιγισμός στατιστικών μετρήσεων για τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, σε όρους χωρητικότητας, έχει λάβει χώρα τους τελευταίους μήνες. Την αρχή έκαναν οι Clarksons, οι οποίοι σε report τους, τον περασμένο Αύγουστο, ανέφεραν ότι η Κίνα ξεπέρασε τον ελληνόκτητο στόλο σε όρους gt (εσωτερικός όγκος του πλοίου): 249,2 εκατ. gt η Κίνα, 249 εκατ. gt η Ελλάδα.
Ακολούθησε τον Αύγουστο η ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αλλά και μέσα στον Οκτώβριο η μελέτη του ΙΟΒΕ, που έδιναν μια διαφορετική οπτική.
Σε όρους dwt, το βάρος του φορτίου που μπορεί να μεταφέρει ένα πλοίο, η πραγματική μεταφορική ικανότητα δηλαδή, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν με διαφορά στην κορυφή. Σύμφωνα με τα στοιχεία του UNCTAD, που αφορούν έως τον Αύγουστο του 2023, ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε όρους dwt, καθώς η συνολική του χωρητικότητα διαμορφώνεται σε 393 εκατ. τόνους, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι dwt) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι dwt).
Μέτρηση BIMCO
Ωστόσο η τελευταία μέτρηση, στην οποία προχώρησε η BIMCO με βάση στοιχεία των Clarksons, δείχνει να ξεκαθαρίζει περισσότερο την εικόνα, αφού υπολογίζει αποκλειστικά τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας.
Όπως επεσήμαναν στη «Ν» στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας, στις γενικές μετρήσεις υπολογίζονται και χιλιάδες πολύ μικρά πλοία που υπάρχουν στην Κίνα, και τα οποία εξυπηρετούν εσωτερικές ανάγκες της χώρας.
Στη μέτρηση της BIMCO καταγράφονται αποκλειστικά τα πλοία που μεταφέρουν φορτία (cargo carrying). Σε αυτή τη μέτρηση και σε όρους dwt οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν και πάλι την πρωτιά, με 19%, ενώ ακολουθούν οι Κινέζοι με 15%.
Παραγγελίες ναυπηγήσεων
Παρόλο που ο κινεζικός στόλος έχει λιγότερους μεγάλους πλοιοκτήτες, το βιβλίο παραγγελιών όλων των Κινέζων πλοιοκτητών είναι κατά 21% μεγαλύτερο από το βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων πλοιοκτητών, σύμφωνα με την ανάλυση.
«Αν και οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι συχνά πολύ ενεργοί στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, οι νέες ναυπηγήσεις ενδέχεται να υποδηλώνουν ότι ο κινεζικός στόλος μπορεί να αυξηθεί ταχύτερα από τους στόλους των Ελλήνων τα επόμενα χρόνια».
Ωστόσο, μέσα στο 2023 οι Έλληνες εφοπλιστές φαίνεται ότι έχουν βάλει πρόσω ολοταχώς, έχοντας τη μερίδα του λέοντος στις νέες ναυπηγήσεις, περίπου το 31%, σύμφωνα με επεξεργασία από τη «N» στοιχείων της Xclusiv Shipbrokers.
Κοινό χαρακτηριστικό τόσο των Κινέζων όσο και των Ελλήνων πλοιοκτητών, αναφέρεται στην ανάλυση της BIMCO, είναι ότι σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο τους, τα βιβλία παραγγελιών τους αφορούν πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων (PCC), δύο αγορές που επί του παρόντος παρουσιάζουν σταθερή ανάπτυξη.
Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες κατέχουν τα μεγαλύτερα βιβλία παραγγελιών σε αυτά τα τμήματα. Το βιβλίο παραγγελιών τους για πλοία LNG και PCC είναι αντίστοιχα 126% και 260% του στόλου τους.
To IOBE
Σε ανάλυση του ΙΟΒΕ σύμφωνα με τα στοιχεία του UNCTAD, που αφορούν έως τον Αύγουστο του 2023, ο ελληνόκτητος στόλος καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε όρους dwt, καθώς η συνολική του χωρητικότητα διαμορφώνεται σε 393 εκατ. τόνους dwt, σε σημαντική απόσταση από την Κίνα (302 εκατ. τόνοι dwt) και την Ιαπωνία (238 εκατ. τόνοι dwt).
Σε όρους αξίας, ο ελληνόκτητος στόλος είναι δεύτερος παγκοσμίως (163,3 δισ. δολάρια), ακολουθώντας αυτόν της Κίνας (179,7 δισ. δολάρια), με τη μέση ηλικία του να διαμορφώνεται χαμηλότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο (σχεδόν 10 έτη).
Οι δύο μεγάλοι στόλοι: Ποσοστιαία σύνθεση
Ανά κατηγορία πλοίου οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν το 22% του παγκόσμιου στόλου bulk carriers, το 23% των τάνκερ, το 7% των containerships που θεωρείται το «αδύνατο σημείο» του ελληνικού εφοπλισμού αφού δεν έχουμε εταιρείες liners, παρά μόνο ανεξάρτητους πλοιοκτήτες, το 18% του παγκόσμιου στόλου των gas carriers και το 1% των general cargo, τα οποία ουσιαστικά μεταφέρουν ειδικού τύπου φορτία.
Από την πλευρά τους οι Κινέζοι ελέγχουν το 20% του παγκόσμιου στόλου των bulk carriers, το 6% των δεξαμενόπλοιων, το 17% των containerships, αφού έχουν μεταξύ άλλων και έναν εκ των μεγαλυτέρων liners στον κόσμο, την Cosco, το 5% των gas carriers και το 23% των general cargo.