Σε απενεργοποίηση του συστήματος αυτόματης ανίχνευσης εντοπισμού (AIS), προκειμένου να μπορούν να διασχίζουν απαρατήρητα τα θαλάσσια χωρικά ύδατα του Ισραήλ, πλέουν στις περισσότερες περιπτώσεις τα πετρελαιοφόρα στην Ερυθρά Θάλασσα.
Παρά το γεγονός ότι έως σήμερα δεν έχει αναφερθεί κάποια επίθεση σε πετρελαιοφόρο, οι συνεχόμενες εκτοξεύσεις ρουκετών κοντά σε περιοχές των λιμανιών αποτελούν άμεσο κίνδυνο για τα πληρώματα και τα πλοία.
Ο αναλυτής παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου της Kpler, Homayoun Falakshahi, μιλώντας στο αμερικανικό κανάλι επιχειρηματικών ειδήσεων CNBC, είπε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα «υπάρχει μεγάλη πτώση στα AIS των δεξαμενόπλοιων που έχουν το Ισραήλ στον προορισμό τους».
Επεσήμανε επίσης ότι η διαδικασία για την αποφυγή εντοπισμού τους ακολουθείται και κατά την εκφόρτωση του φορτίου τους, ενώ τις περισσότερες φορές για την αποφυγή επιθέσεων τα δεξαμενόπλοια χρησιμοποιούν εναλλακτικούς λιμένες στο Ισραήλ.
Σύμφωνα με στελέχη της Kpler, την περασμένη εβδομάδα το Seaviolet προσέγγισε το λιμάνι του Εϊλάτ αντί του αρχικού του προορισμού, του Ασκελόν.
Η Kpler υποστηρίζει ότι οι Ισραηλινοί έχουν αντιστρέψει τη ροή του αγωγού Eilat-Ashkelon, ώστε το πετρέλαιο να μπορεί να φτάσει στο Aσκελόν και στη συνέχεια στα διυλιστήρια Ashdod και Haifa, που συνδέονται με το Ασκελόν μέσω αγωγών.
Ο Falakshahi εξήγησε ότι λόγω της θέσης του Εϊλάτ στην Ερυθρά Θάλασσα, τα πλοία μπορούν να παρακάμψουν τη συγκρουσιακή περιοχή κοντά στη Γάζα, περνώντας από τη Διώρυγα του Σουέζ και εισερχόμενα στον Κόλπο της Άκαμπα.
Ο ίδιος υποστήριξε ότι οι κινήσεις αυτές των tankers έρχονται καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν συμβουλεύσει εδώ και καιρό τα δεξαμενόπλοια να παραμένουν ανοιχτά των χωρικών υδάτων του Ισραήλ καθώς έχουν αναφερθεί επιθέσεις με ρουκέτες κοντά στα λιμάνια του Ασντόντ και του Εϊλάτ.
«Τα πλοία που προσεγγίζουν το Ισραήλ συνιστάται να εφαρμόσουν μέτρα βαλλιστικής προστασίας, όπου το πλήρωμα θα μπορεί να οδηγηθεί σε ένα τμήμα του σκάφους που διαθέτει θωράκιση ή προστατευτικό εξοπλισμό», έγραψε προς τους πελάτες της η παγκόσμια εταιρεία διαχείρισης ναυτιλιακών κινδύνων Ambrey.
Εξάλλου η δραστηριότητα στο λιμάνι του Ασκελόν, το μεγαλύτερο για τις εισαγωγές πετρελαίου της χώρας, έχει μειωθεί δραματικά, αλλά το λιμάνι της Χάιφα που βρίσκεται βορειότερα παραμένει σταθερό.
Το λιμάνι του Ασντόντ είναι επίσης σημαντικός κόμβος για τις εξαγωγές ποτάσας και βρωμίου από το Ισραήλ.
Σύμφωνα με πληροφορίες διεθνών μέσων ενημέρωσης, οι λειτουργίες του έχουν επιβραδυνθεί λόγω έλλειψης προσωπικού, αφού το 10% των εργαζομένων έχει στρατολογηθεί.
Σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων της εφοδιαστικής αλυσίδας Everstream, ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν σε καθημερινή βάση έχει μειωθεί στο λιμάνι του Ασντόντ σε λιγότερο από πέντε από το ξέσπασμα του πολέμου, σε σύγκριση με περισσότερα από 15 κατά μέσο όρο πριν από τον πόλεμο.
«Αυτό υποδηλώνει ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφεύγουν το λιμάνι του Ασντόντ και ενδεχομένως βασίζονται περισσότερο στο λιμάνι της Χάιφα», δήλωσε στέλεχος της εταιρείας αναλύσεων εφοδιαστικής αλυσίδας Everstream.
Αυξημένα ασφάλιστρα
Οι ισραηλινές αρχές έχουν ανακοινώσει προς την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα ότι θα αποζημιωθούν για τυχόν ζημιές που σχετίζονται με τον πόλεμο και συμβαίνουν εντός των οικονομικών υδάτων της χώρας.
Ορισμένοι θαλάσσιοι μεταφορείς ανακοίνωσαν προσαυξήσεις πολεμικού κινδύνου για φορτία που κατευθύνονται προς το Ισραήλ.
Την ίδια ώρα τα πλοία αντιμετωπίζουν δεκαπλάσια αύξηση στα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου, καθώς εντείνεται η σύγκρουση στη Γάζα, γεγονός που προκάλεσε εκκλήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας προς την κυβέρνηση να βοηθήσει να διασφαλιστεί ότι οι ζωτικής σημασίας εισαγωγές θα συνεχίσουν να έρχονται.